121 października 2016 roku premierę będzie miało najnowsze dzieło multiplayerowe szwedzkiego studia DICEBattlefield 1. Twórcy zrezygnowali z obecnie panującej mody na futurystyczne klimaty w grach FPS i w swojej produkcji cofnęli nas do realiów 1 Wojny Światowej. Korzystając z udostępnionej wersji beta, gracze mogli przekonać się o trafności decyzji lokacyjnej.

7BF1 w porównaniu do „trójki” oraz „czwórki” nie oferuje nam ogromnego wsparcia technicznego w postaci noktowizorów, termowizorów, celowników holograficznych, czujników ruchu, przekaźników do spawnowania,  defibryltorów czy wyrzutni rakiet. Jesteśmy zdani głównie na swoje umiejętności taktyczne, szczęście, spostrzegawczość i intuicję. Położono też ogromny nacisk na współpracę w drużynie. Było to oczywiście w poprzednich odsłonach, ale nie było aż tak potrzebne i nagradzane jak w tej.

2O kampanii głównej gry wiadomo na razie niewiele. Pewnym jest to, że nie będzie to typowa, casualowa kampania – pokaże ona 1WŚ z perspektyw każdej biorącej w niej udział strony.

 

5W grze mamy do wyboru szeroką gamę pojazdów. Od konia kawaleryjskiego poprzez samochody, czołgi oraz samoloty aż po pociągi pancerne. Każdy pojazd ma swoje mocne strony oraz słabości. Starcie pojazd-pojazd bądź pojazd-piechota można porównać do gry „Papier, kamień, nożyce”. Dzięki temu każdy znajdzie coś, w czym będzie mógł się doskonale bawić. Jeśli chodzi pojazdy, moimi faworytami są: koń kawaleryjski oraz jednoosobowy czołg, który doskonale spełnia się w walce na pierwszej linii frontu jako osłona dla piechoty, niszczyciel struktur i pomniejszych pojazdów. Natomiast głównymi atutami kawalerzysty są niezwykła zwrotność i prędkość wierzchowca, zaopatrzenie amunicyjne i lecznicze, możliwość spektakularnych zabójstw z szabli oraz mocną, jednostrzałową broń długodystansową. Jeśli chodzi o broń tutaj  także nastąpiły znaczne zmiany. Urozmaicono walkę wręcz, nie ograniczając jej do noża, dodając maczugę, saperkę, topór oraz możliwość szarży bagnetem lub atak szablą z konia. Poza tym mamy do dyspozycji standardowy zestaw broni z czasów 1WŚ – pistolety, granaty, strzelby, karabiny jednostrzałowe lub automatyczne i snajperki. Należy jednak pamiętać, że wszystkie te bronie działają zupełnie inaczej i pozbawione są (jak już pisałem) nowoczesnej technologii.

8Oprawa audiowizualna jest niezwykle immersyjna i oddaje klimat przeszłości. Budynki, ubiory, modele jednostek i pojazdów wykonane są zgodnie z realiami historycznymi. Okrzyki, dźwięk jadących pojazdów lub lecących samolotów są wiernie odwzorowane. Muzyka w tle doskonale pasuje do dziejących się sytuacji. Jest ona symfoniczna, więc jak najbardziej adekwatna do realiów sprzed 100 lat.

Jeśli chodzi o wymagania sprzętowe to jest naprawdę dobrze. Grę testowałem na Q6600, 8Gb RAM i GTX 750 Ti – na ustawieniach niskich raz tylko spadło mi do 38 klatek. Na nieco lepszym sprzęcie I7 2600, 16Gb RAM i GTX 1070 – na ustawieniach ultra nie spadało mi poniżej 48 klatek. Jak na grę o takiej grafice to są naprawdę dobre optymalizacje.

3Pamiętajmy, że mamy do czynienia dopiero z wersją beta, więc jeszcze do poprawienia pozostało kilka szczegółów. Poza zabawnymi glitchami typu „kręcenie samolotu na śmigle”, drgawki pośmiertne, zamrożone w locie smugi strzał lub znikające pojazdy jest kilka rzadkich ale poważniejszych błędów programowych. Największy z nich to kolizje obiektów. Kilkukrotnie trafiałem na miejsca do których nie mogłem się dostać, a innym razem spacerowałem w powietrzu. Również trafiałem na przenikanie obiektów i graczy przez inne obiekty. No i żaden czołg nie powinien jeździć po półmetrowej półce skalnej!

6DICE zamiast udoskonalać czwórkę, zaprezentowali nam zupełnie nową jakość. Według mnie jest to dobre posuniecie. Gra bez wątpienia znajdzie swoich zwolenników wśród Battlefieldowców jak i będzie sposobem na pozyskanie zupełnie nowych graczy. Bezwzględnym warunkiem na powodzenie tej gry jest dodanie większej ilości i różnorodności map. Mapa zaprezentowana w becie sprawiła na mnie wrażenie nieco stronniczej w kierunku czołgów i snajperów. Liczę na mapy z okopami, miastami oraz lasami. Przydałaby się mapa podziemi typu „Operacja blokada” z BF4. Bardzo liczę na mapy w miastach sprzed 100 lat. To byłoby niezwykle ciekawe. Z niecierpliwością czekam na wersję ostateczną.