Transmisje sportowe to dziś jedne z najczęściej stremowanych w Internecie wydarzeń. Coraz więcej fanów sportu chce oglądać zmagania swoich ulubionych drużyn na żywo. O ile wydarzenia rangi ogólnopolskiej często odnaleźć można na kanałach sportowych, o tyle często nawet duże wydarzenia lokalne nie są transmitowane na żywo. Zwyczajnie małe lokalne stacje telewizyjne nie dysponują technologią, która pozwala im dobrze zmonetyzować taką transmisję. W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest live streaming w sieci. Czy streaming e-sportu może być sposobem na biznes? Jak zrobić go dobrze?

Polski rynek eSportu

N naszym rodzimym podwórku obecne są inicjatywy sportowe, które od dawna wykorzystują live streaming w formule pay per view. Przykładem może być tu np. KSW, która pierwsze transmisje organizowała 10 lat temu. Ostatnie lata to wysyp transmisji sportów walki, którymi do tej pory nie były zainteresowane żadne telewizje. Wśród wydarzeń organizowanych przez ligi o ugruntowanej pozycji i marce pojawiają się także zupełnie nowe inicjatywy. Dobrym przykładem może być Punchdown, czyli pojedynki na policzki. Wystarczyło zaledwie kilka kolejnych gal, by na kanwie niepozornego pomysłu zbudować ligę, którą dziś zna większość fanów sportów walki. Punchdown jest bowiem ciekawą odskocznią od konwencjonalnych pojedynków, a przez to w doskonały sposób zagospodarowuje pozostała na rynku niszę. Punchdown pokazuje także, że w e-Sporcie sporo jeszcze miejsca na nowe inicjatywy.

Przewaga e-sportu

Internet obecny jest w miejscach, gdzie często nie ma szans na telewizję. Warto zauważyć, że nawet w mniej rozwiniętych krajach sieci komórkowe wyprzedzają infrastruktury uznawane za dużo starsze np. telewizyjne. Wszystko to daje organizatorom wydarzeń e-sportowych możliwość dotarcia do każdego odbiorcy / fana na świecie, któremu do udziału w streamingu wystarczy telefon i wystarczająco szybkie łącze internetowe.

Streaming e-sportu krok po kroku

Jak zorganizować i przeprowadzić streaming z wydarzenia sportowego. Poniżej kilka sugestii dla osób, które planują swoją pierwszą transmisję.

  • 1) Planowanie

Przede wszystkim warto uważać, by Twoje wydarzenie nie nałożyło się na inne, które kierowane jest do tych samych odbiorców i rynku. Drugą bardzo ważną sprawą jest to, w jaki sposób dotrzesz do widza i oczywiście jak zmonetyzujesz live streaming. Zastanów się zatem:

  • Czy chcę zarabiać na swoich transmisjach?
  • Jaką kwotę za dostęp do wideo jest gotów zapłacić potencjalny widz?
  • Jak chcesz pobierać opłaty – subskrypcje, płatność pay-per-view?
  • Na jakich urządzeniach twoi widzowie będą oglądać ten strumień (telefon komórkowy, laptop, smart TV itp.)?

W dzisiejszych czasach musisz dać swoim widzom możliwość obejrzenia streamingu na urządzeniach mobilnych. Jeśli planujesz płatną transmisję online, to musisz poszukać firm oferujących obsługę płatności online.

  • 2) Sprzęt

Nawet małe transmisje wymagają minimalnego zaplecza sprzętowego. W skrócie, kamera, dekoder, komputer i łącze internetowe.

  • Kamera – pierwsze transmisje online polecamy rejestrować w rozdzielczości HD. Rozdzielczość ta zapewni wystarczającą jakość, a z szybkim przesyłaniem plików tego rozmiaru powinno dać sobie radę większość standardowych łączy internetowych.
  • Dekoder – to urządzenie, które pobiera zarejestrowany przez kamerę wideo materiał i konwertuje go do formatu, w jakim wyświetlany będzie wideo użytkownikom docelowym.
  • Komputer – zapewnia obsługę procesu transmisji, zwykle poprzez dedykowaną aplikację, z którą połączony jest dekoder.
  • Łącze internetowe – mając na uwadze obecne standardy wideo, dla transmisji materiału w jakości HD wystarczyć powinno łącze o prędkości wysyłania około 5 Mb/s.