W kontekście postawionych przez prokuraturę zarzutów żołnierzom WP poniżej moje przemyślenia.

W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu zagrożeń, konieczność dostosowania przypadków użycia broni ostrej staje się pilnym wyzwaniem. Obecne regulacje prawne w tym zakresie w wielu krajach w tym w Polsce opierają się na zasadach ustalonych dekady temu, a tym samym nie uwzględniają nowoczesnych realiów i współczesnych typów zagrożeń. W związku z tym, przepisy te są uznawane za archaiczne i nieadekwatne do dzisiejszych potrzeb.

Współczesne zagrożenia, takie jak terroryzm, cyberataki, zorganizowana przestępczość czy działania zbrojne/hybrydowe podejmowane przez Federację Rosyjską, wymagają nowoczesnych, przemyślanych strategii reagowania, które winny uwzględniać zarówno prewencję, jak i skuteczną odpowiedź na incydenty. Niestety aktualne przepisy dotyczące użycia broni palnej często nie nadążają za tempem zmian technologicznych oraz wzrostem poziomu przemocy i sofistykacji ataków.

Wedlug mojej oceny, jednym z kluczowych aspektów, który wymaga natychmiastowej modernizacji, jest określenie jasnych i precyzyjnych zasad użycia broni palnej przez służby mundurowe oraz obywateli mających legalny dostęp do broni. Obecne regulacje często pozostawiają zbyt wiele miejsca na interpretację, co może prowadzić do nadużyć lub niewłaściwego stosowania siły. Aktualizacja przepisów powinna obejmować szczegółowe scenariusze, w których użycie broni jest uzasadnione, a także wyraźne wytyczne dotyczące proporcjonalności i konieczności użycia siły.

Ponadto pragnę podkreślić, iż nowoczesne regulacje prawne powinny również uwzględniać rozwój technologii związanych z bronią. Coraz powszechniejsze stają się nowe rodzaje broni oraz technologie wspierające działania operacyjne, takie jak drony, systemy monitoringu czy oprogramowanie analizujące dane w czasie rzeczywistym. Zaktualizowane przepisy prawne powinny jasno określać, w jaki sposób te technologie mogą być wykorzystywane w kontekście użycia broni palnej, aby zapewnić maksymalną skuteczność i minimalizować ryzyko dla osób postronnych.

Należy również podkreślić, że modernizacja przepisów powinna iść w parze z odpowiednim szkoleniem oraz kontrolą działań służb mundurowych. Wprowadzenie nowych regulacji bez właściwego przygotowania personelu może prowadzić do niezamierzonych konsekwencji i eskalacji konfliktów. Szkolenia powinny obejmować zarówno aspekty techniczne, jak i psychologiczne, przygotowując funkcjonariuszy i żołnierzy do działania w różnorodnych, często skrajnie stresujących sytuacjach.

Reasumując, dostosowanie przypadków użycia broni palnej do aktualnie występujących zagrożeń jest niezbędnym krokiem w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa publicznego. Obecne regulacje, będące często spuścizną minionych dekad, muszą zostać zmodernizowane, tak aby skutecznie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Tylko w ten sposób można skutecznie chronić społeczeństwo przed nowymi, coraz bardziej złożonymi zagrożeniami a tym samym uniknąć czynności podejmowanych przez organy ścigania.

Autor: Andrzej Pawlikowski (ur. 15 października 1969 roku w Zakopanem) – generał brygady Biura Ochrony Rządu. W latach 2006–2007 i 2015–2017 szef BOR, profesor wizytujący Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki (magister inżynier, 1994) oraz studiów podyplomowych na Wydziale Strategiczno-Obronnym Akademii Obrony Narodowej w zakresie obronności państwa (2000). Ukończył Wyższy Kurs Obronny w Akademii Obrony Narodowej (2007) oraz Kurs Protokołu Dyplomatycznego w Akademii Dyplomatycznej Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (2010). Od 1995 w BOR. W latach 1997–2001 szef ochrony bezpośredniej Ministra Spraw Zagranicznych RP i równocześnie w 1999 Przewodniczącego OBWE. W latach 2002–2005 przedstawiciel RP na posiedzeniach Grupy Roboczej ds. Współpracy Policyjnej przy Radzie Unii Europejskiej oraz Grupy Roboczej ds. Zwalczania Terroryzmu przy OBWE. W latach 2004–2005 pełnił funkcję szefa Wydziału Organizacji i Współpracy Międzynarodowej BOR. Uczestniczył w pracach szeregu zespołów międzyresortowych dot. problematyki bezpieczeństwa państwa m.in. w latach 2006–2007 był stałym członkiem Międzyresortowego Zespołu ds. Zwalczania Terroryzmu oraz od 2002 do 2007 Polsko-Amerykańskiej Grupy ds. Zwalczania Terroryzmu. Od 26 października 2006 do 27 listopada 2007 szef BOR. Od 10 stycznia 2009 do 10 października 2010 szef pionu szkolenia w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym. Od 2013 do 2014 współtwórca oraz wiceprezes zarządu BINASE (Business & Intelligence Security Service) – polskiej prywatnej firmy łączącej funkcję elitarnego think tanku z usługami doradztwa strategicznego w zakresie wywiadu konkurencyjnego i bezpieczeństwa biznesu. 24 września 2015 został doradcą społecznym prezydenta RP Andrzeja Dudy. Przestał pełnić tę funkcję 3 grudnia 2015, w związku z ponownym objęciem stanowiska szefa BOR. 30 sierpnia 2016 został mianowany przez prezydenta RP na stopień generała brygady. 27 stycznia 2017 podał się do dymisji, wskazując względy zdrowotne.