5_life_is_strange_522 stycznia 2016 odbyła się polska premiera gry Life is Strange, która jest dziełem francuskiego studia DONTNOD Entertainment (znane ze swojego dzieła „Remember me”) oraz Square Enix (znane przede wszystkim z sagi Final Fantasy). Akcja gry dzieje się między 7, a 11 października 2013 roku, w miasteczku Arcadia Bay, znajdującym się w USA. Bohaterką jest 18letnia Max Caufield, która wyjechała do owego miasta, aby studiować na uczelni Blackwell i wygrać konkurs „Zwyczajni Bohaterowie”, którego zwycięzca poleci do San Francisco, gdzie będzie reprezentować swoją szkołę w sławnym Muzeum Sztuki DeYoung. W pewnym momencie, bohaterka odkrywa swoją zdolność cofania czasu i to stanowi główne kredo gry.

LxDfPcDTwórcy starali się na tyle urealnić rozgrywkę, że samo Arcadia Bay jest odwzorowane na prawdziwym mieście Tillamok Bay, znajdujące się w stanie Oregon USA. Budynki, ulice, charakterystyczne drzewa, linia brzegowa, a nawet złomowisko zostało skrupulatnie sfotografowane i odwzorowane w środowisku graficznym gry. Być może takich smaczków jest znacznie więcej, ale aby je dostrzec należałoby tam pojechać i zobaczyć miasto na własne oczy. Innym przykładem immersji jest działający link do filmu, który odgrywa ważną rolę w grze, i który został usunięty przez autora. Warto też się przyjrzeć tablicom rejestracyjnym samochodów. Bohaterowie korzystają z internetowych serwisów ogólnie znanych wszystkim, zdjęcia wykonują aparatami znanych marek. Jednym słowem – immersja przekroczyła granice niemożliwego.

Life Is Strange™_20150128172417Rozgrywka nie wymaga od nas refleksu. Akcja nie jest dynamiczna. Każdą scenę można przemyśleć i przejść w całkowitym spokoju, a nawet dzięki mocom głównej bohaterki możemy cofnąć czas i podjąć inną decyzję. Przez całą grę głównie obserwujemy i badamy otaczający nas świat, prowadzimy rozmowy oraz podejmujemy właściwe decyzje. Bohaterowie oraz obiekty poruszają się poprawnie. W grze przydaje się spostrzegawczość, mądrość życiowa i umiejętność perspektywicznego myślenia. Świat widzimy zza pleców bohaterki. Sterowanie jest dość proste. Zrezygnowano z widowiskowych bajerów pokroju skoku, skradania czy czołgania – te czynności umożliwia nam gra tylko w odpowiednich momentach. Rozgrywka pozwala na zrelaksowanie i wyciszenie po całym dniu pracy lub szkoły.

PrzyjaźńGrafika jest bardziej artystyczna niż realistyczna. Osobiście, nie wyobrażam sobie Life is Strange w oprawce Wiedźmina 3. Gra jest kolorowa i ogólnie wygląda jak namalowana w stylu impresjonizmu. Schemat grafiki przypomina mi mocno udoskonalony styl konsol PSP i PS2, ale to jest tylko moje odczucie.

MuzykaUdźwiękowienie także jest niezwykle immersyjne. Dubbing jest perfekcyjny. Aktorzy mówią kwestie z właściwym dla sceny ładunkiem emocjonalnym i głosy pasują do postaci i sylwetek. Dźwięki otoczenia są naturalne i obejmując większość realnych dźwięków otoczenia – śpiew ptaków, samochody, wiatr, kroki, woda, dźwięki wynikające z wykonywanych przez na i bohaterów niezależnych czynności. Muzyka jest dobrze dobrana pod sytuacje i wzmaga odczuwane emocje. Instrumentem przewodnim jest gitara akustyczna, która wywołuje klimat nostalgicznej samotności.

Polarized-7-huragan

Wymagania gry są dość niskie i komputery sprzed 7 lat bez problemów pociągną grę na niskich detalach. Niestety, aby w rozkoszować się pełną oprawą graficzną, wymagany jest mocniejszy sprzęt.

Life Is Strange™_20150202020852Historia niezwykłej przyjaźni, immersja, przekaz, satyryczne tło, szeroka gama easter eggów, nawiązań i puszczeń oka, odpowiedzialność za nasze decyzje i nieprzewidywalne, nieodwracalne ich skutki, mistrzowska gra emocjami i połączenie humoru ze smutkiem, wszechobecny artyzm graficzny i dźwiękowy. Life is Strange po prostu urzeka w każdym detalu. Bardzo łatwo przywiązałem się do bohaterów i każde wydarzenie przeżywałem razem z nimi – cieszyłem się z ich sukcesów jak dziecko i przeżywałem każdą ich krzywdę. Gra nie jest także płytka. Każda postać, miejsce i wydarzenie ma swoją historię, przyczyny i konsekwencje. Czuć, że gra jest zrobiona bardzo dokładnie, starannie i z pasją.

 

Pozostałe screeny warte uwagi:

LIS (8) LIS (7) LIS (6) LIS (4) LIS (3) LIS (5) LIS (1) LIS (2)