Gdy kilka dni temu napisałam, że umowa 'surowcowa’ USA-Ukraina będzie dla Ukrainy korzystna, wielu się oburzyło. Pod rytualnymi hasłami nie wiem przez kogo wymyślonymi: hańba! grabież! onuce! Przeprosin nie oczekuję.

Bo jest umowa. Zdecydowanie korzystna. Silne podkreślenie jej komercyjnego charakteru ma dodatkowy wymiar polityczny. Po pierwsze walor perswazyjny wobec Amerykanów niechętnych dodatkowym 'zagranicznym’ wydatkom; po wtóre to swego rodzaju 'maskirowka’ wobec Putina i spółki z BRICS (’my tylko interesy robimy’) .

EDIT: widzę pierwsze komentarze więc od razu odpowiem: TO WAŻNA I DOBRA UMOWA A NIE CUD !!! TYLKO ETAP, ALE WAŻNY ETAP.

Tekst na szybko tłumaczony – w komentarzu link do oryginału

DWUSTRONNA UMOWA USTANAWIAJĄCA WARUNKI I ZASADY FUNDUSZU INWESTYCJI ODBUDOWY

ZWAŻYWSZY, że Stany Zjednoczone Ameryki od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku udzieliły Ukrainie znaczącego wsparcia finansowego i materialnego;
MAJĄC NA UWADZE, że naród amerykański pragnie inwestować wspólnie z Ukrainą w wolną, suwerenną i bezpieczną Ukrainę;
MAJĄC NA UWADZE, że Stany Zjednoczone Ameryki i Ukraina dążą do trwałego pokoju na Ukrainie oraz trwałego partnerstwa między swoimi narodami i rządami;
MAJĄC NA UWADZE, że Stany Zjednoczone Ameryki i Ukraina uznają wkład Ukrainy w umocnienie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa poprzez dobrowolne zrezygnowanie z trzeciego co do wielkości arsenału broni jądrowej na świecie;
MAJĄC NA UWADZE, że Stany Zjednoczone Ameryki i Ukraina chcą zapewnić, aby państwa i inne podmioty, które działały na szkodę Ukrainy w konflikcie, nie czerpały korzyści z odbudowy Ukrainy po nastaniu trwałego pokoju;

W ZWIĄZKU Z TYM Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Rząd Ukrainy (dalej zwani indywidualnie „Uczestnikiem”) zawierają niniejszą Dwustronną Umowę Ustanawiającą Warunki i Zasady Funduszu Inwestycji Odbudowy, aby pogłębić partnerstwo między Stanami Zjednoczonymi Ameryki a Ukrainą, zgodnie z poniższymi postanowieniami.

1. Rządy Ukrainy i Stanów Zjednoczonych Ameryki, w celu osiągnięcia trwałego pokoju na Ukrainie, zamierzają utworzyć Fundusz Inwestycji Odbudowy (dalej „Fundusz”), współpracując w ramach Funduszu na zasadzie współwłasności, która zostanie szczegółowo określona w Umowie o Funduszu. Współwłasność będzie uwzględniać rzeczywiste wkłady Uczestników, jak opisano w Sekcjach 3 i 4. Fundusz będzie zarządzany wspólnie przez przedstawicieli Rządu Ukrainy oraz Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki. Szczegółowe warunki dotyczące zarządzania i funkcjonowania Funduszu zostaną ustalone w późniejszej umowie (Umowie o Funduszu), która zostanie wynegocjowana niezwłocznie po zawarciu niniejszej Umowy Dwustronnej. Maksymalny udział Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki w kapitale i interesach finansowych Funduszu oraz uprawnienia decyzyjne jego przedstawicieli będą zgodne z obowiązującym prawem Stanów Zjednoczonych.
Żaden z Uczestników nie może sprzedać, przekazać ani w inny sposób zbyć, bezpośrednio lub pośrednio, jakiejkolwiek części swojego udziału w Funduszu bez uprzedniej pisemnej zgody drugiego Uczestnika.

2. Fundusz będzie gromadził i reinwestował przychody wniesione do Funduszu, pomniejszone o koszty poniesione przez Fundusz, oraz generował dochody z przyszłej monetyzacji wszystkich odpowiednich aktywów zasobów naturalnych należących do Rządu Ukrainy (bezpośrednio lub pośrednio), jak określono w Sekcji 3.

3. Rząd Ukrainy wniesie do Funduszu 50 procent wszystkich przychodów uzyskanych z przyszłej monetyzacji odpowiednich aktywów zasobów naturalnych należących do Rządu Ukrainy (bezpośrednio lub pośrednio), zdefiniowanych jako złoża minerałów, węglowodorów, ropy naftowej, gazu ziemnego i innych materiałów wydobywalnych, a także infrastruktura związana z zasobami naturalnymi (np. terminale gazu skroplonego i infrastruktura portowa), zgodnie z uzgodnieniem obu Uczestników i jak może zostać dokładniej opisane w Umowie o Funduszu. Dla jasności, przyszłe źródła przychodów nie obejmują obecnych źródeł przychodów, które już teraz zasilają ogólny budżet Ukrainy. Harmonogram, zakres i zrównoważenie tych wkładów zostaną szczegółowo określone w Umowie o Funduszu.
Fundusz, według własnego uznania, może zwrócić lub zaliczyć Rządowi Ukrainy rzeczywiste koszty poniesione w związku z nowymi projektami, z których Fundusz czerpie przychody.
Wkłady do Funduszu będą reinwestowane na Ukrainie co najmniej raz w roku w celu wspierania bezpieczeństwa, ochrony i dobrobytu Ukrainy, co zostanie dokładniej określone w Umowie o Funduszu. Umowa o Funduszu określi również przyszłe dystrybucje.

4. Zgodnie z obowiązującym prawem Stanów Zjednoczonych, Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki zobowiązuje się do długoterminowego wsparcia finansowego na rzecz rozwoju stabilnej i ekonomicznie prosperującej Ukrainy. Dalsze wkłady mogą obejmować fundusze, instrumenty finansowe oraz inne materialne i niematerialne aktywa kluczowe dla odbudowy Ukrainy.

5. Proces inwestycyjny Funduszu zostanie zaprojektowany w taki sposób, aby wspierać inwestycje w projekty na Ukrainie i przyciągać inwestycje zwiększające rozwój, przetwarzanie i dochodowość wszystkich publicznych i prywatnych aktywów ukraińskich, w tym między innymi złóż minerałów, węglowodorów, ropy naftowej, gazu ziemnego i innych materiałów wydobywalnych, infrastruktury, portów oraz przedsiębiorstw państwowych, jak może zostać dokładniej opisane w Umowie o Funduszu. Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki i Rząd Ukrainy zamierzają, aby proces inwestycyjny umożliwił dystrybucję dodatkowych środków i zwiększoną reinwestycję, zapewniając wystarczający kapitał na odbudowę Ukrainy, zgodnie z Umową o Funduszu.
Uczestnicy zastrzegają sobie prawo do podejmowania działań niezbędnych do ochrony i maksymalizacji wartości swoich interesów ekonomicznych w Funduszu.

6. Umowa o Funduszu będzie zawierała odpowiednie oświadczenia i gwarancje, w tym te zapewniające, że zobowiązania Rządu Ukrainy wobec stron trzecich, obecne lub przyszłe, nie będą sprzedawać, przekazywać, zastawiać ani w inny sposób obciążać wkładów Rządu Ukrainy do Funduszu, aktywów, z których te wkłady pochodzą, ani dyspozycji środkami przez Fundusz.
Przy sporządzaniu Umowy o Funduszu Uczestnicy będą dążyć do uniknięcia konfliktów z zobowiązaniami Ukrainy wynikającymi z jej akcesji do Unii Europejskiej lub porozumień z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i innymi oficjalnymi wierzycielami.

7. Umowa o Funduszu będzie między innymi potwierdzać, że zarówno sama Umowa o Funduszu, jak i przewidziane w niej działania mają charakter komercyjny.
Umowa o Funduszu zostanie ratyfikowana przez Parlament Ukrainy zgodnie z ustawą Ukrainy „O umowach międzynarodowych Ukrainy”.

8. Umowa o Funduszu zwróci szczególną uwagę na mechanizmy kontrolne uniemożliwiające osłabienie, naruszenie lub obejście sankcji i innych środków ograniczających.

9. Tekst Umowy o Funduszu zostanie niezwłocznie opracowany przez grupy robocze pod przewodnictwem upoważnionych przedstawicieli Rządu Ukrainy i Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki. Osoby kontaktowe odpowiedzialne za przygotowanie Umowy o Funduszu na podstawie niniejszej Umowy Dwustronnej to: ze strony Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki – Departament Skarbu; ze strony Rządu Ukrainy – Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Gospodarki.

10. Niniejsza Umowa Dwustronna oraz Umowa o Funduszu stanowią integralne elementy architektury dwustronnych i wielostronnych porozumień, a także konkretnych działań na rzecz ustanowienia trwałego pokoju, wzmocnienia odporności gospodarczej i bezpieczeństwa oraz realizacji celów określonych w preambule niniejszej Umowy Dwustronnej.
Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki wspiera wysiłki Ukrainy w uzyskaniu gwarancji bezpieczeństwa niezbędnych do ustanowienia trwałego pokoju. Uczestnicy będą dążyć do określenia wszelkich niezbędnych kroków w celu ochrony wspólnych inwestycji, jak określono w Umowie o Funduszu.

11. Niniejsza Umowa Dwustronna jest wiążąca i będzie realizowana przez każdego Uczestnika zgodnie z jego procedurami krajowymi. Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki i Rząd Ukrainy zobowiązują się niezwłocznie przystąpić do negocjacji Umowy o Funduszu.

Jeszcze gwoli wyjaśnienia
Nie jestem apologetką Trumpa, a tym bardziej jego klientką. Nie dostaję kasy z Waszyngtonu, jak wiele ośrodków komentariatu, także z Polski, oczywiście za czasów Bidena.

I nie interesuje mnie, czy Trump jest 'dobrym’ człowiekiem: tym niech się zajmują jego żona albo spowiednik…

Od miesięcy uważam (co pisałam) że Trump jest nowym gatunkiem polityka, ponieważ działa wg paradygmatu XXI wieku. Mnie to mierzi, bo polega na rzucaniu słów i gestów w stylu komunikacji na TikToku, a ja jestem przywiązana do dawnych form – grzecznościowo subtelniejszych i bardziej estetycznych.

Tylko WIEM, że 'szlachetni’, kurtuazyjni, cedzący słowa przywódcy XX wieku byli równie cyniczni i okrutni wobec słabszych, o czym doskonale wiedzą np Polacy. Ale nie tylko Polacy. Żeby daleko nie szukać Ukraina też testowała różne 'porozumienie mińskie’ i obserwowała jak ważąca słowa, nad wyraz zrównoważona Merkel i inni z KE na czele, tuczyli Putina. Z całą kurtuazją, spokojem i konsekwencją tuczyli…
Wyli tylko wtedy, gdy Trump I kadencji mówił, że Europa powinna przeznaczać 2% na zbrojenia, bo NATO nie może być finansowane w 70 % przez USA. Pamiętam to oburzenie.

Nasi kurtuazyjni i konsekwentni politycy typu Merkel, czy Timmermans, nucili Europie i światu miłe kołysanki doprowadzając do niesłychanego wręcz osłabienia Europy i kryzysów z których niełatwo się nam będzie wygrzebać. A są to m.in. kryzys demograficzny, kryzys imigracyjny, kryzys obronności, kryzys ekonomiczny, kryzys kreatywności i innowacji, kryzys idei, kryzys systemów opieki zdrowotnej, a nawet kryzys edukacji… O tym, że w tych obszarach wymagane są natychmiastowe korekty polityk mówiło się od + – 20 lat. Ale jedyną proponowaną receptą było więcej tego samego…

Tak, że tak…

Czytaj więcej.

Autor: Liliana Sonik
Urodzona 30 sierpnia 1954 r. w Krakowie – polska filolog, wychowanka DA Beczka, po śmierci Stanisława Pyjasa założycielka Studenckiego Komitetu Solidarności, publicystka, dziennikarka, opublikowała w „Tygodniku Powszechnym”, „Rzeczpospolitej”, „Dzienniku Polskim”, „Głosie Wielkopolskim”, „Gazecie Wyborczej”, „Znaku”. Pracowała w Radio France Internationale i TVP.