N.E.R.O: Nothing Ever Remains Obscure to gra nowo powstałego studia nero_bridge_FHD2 wydana 28 kwietnia 2016 roku. Ich poprzednia produkcja ENKI nie została niestety ciepło przyjęta na rynku mimo doskonałego klimatu horroru, pięknej grafiki i ciekawych uproszczeń techniki gry. Pod koniec roku spodziewamy się Lantern, która sądząc z opisu zapowiada się ciekawie.

1._The_story_beginsN.E.R.O. to gra nastawiona na klimat niesamowitości. Już sam początek przyprawia o dreszcze! Świat w jakim się znaleźliśmy to jakby projekcja umysłu. Przemieszczając się czytamy czyjeś wspomnienia lub myśli unoszące się w postaci rozmytych, świecących napisów. Z tych właśnie napisów układa się historia pewnego małżeństwa i ich syna. Oczywiście nie jest to w formie opowiadania lub noweli. Cała historia jest podzielona na etapy, a w każdym etapie poznajemy kolejną prawdę. Dowiadujemy się jej ze strzępków rozmów, luźnych myśli lub króciutkich informacji. To jest naprawdę wciągające. Opowieść jest od samego początku smutna. Emanuje nostalgią za czymś utraconym, za czymś co myślało się, że pozostanie na zawsze. Jest jeszcze jakby drugi watek – opowieść o świecie w którym się znajdujemy. Oczywiście wszystko należy odbierać jako metaforę, bo tutaj świat realny jest metaforą, a nierealność jest prawdą.

nero-ps4-2Do tego dochodzi głos narratora – spokojny ale stanowczy. Z takim głosem spotkałem się na seansie hipnotycznym. I to prawda, bo gra o ile nas nie uśpi, wprowadza nas w stan głębokiej hipnozy. Głos narratora wypowiada słowa w sposób sugestywnie perfekcyjny, kładąc nacisk na poszczególne ważne słowa odpowiednią intonacją. Do tego dochodzą budujące klimat dźwięki muzyki.

maxresdefaultGrafika potęguje wrażenie snu na jawie. Zamglone światła na drzewach, liściach i innych przedmiotów czynią z tej krainy świat ze snu. Dokładnie jak we śnie poruszamy się w półmroku. Tak jak we śnie nie dziwią nas nagle pojawiające się przedmioty lub całe miejsca w lokacjach, gdzie ich nie powinno być. Warto zwrócić uwagę na niebo. Mam wrażenie, że ten na „szczegół” twórcy gry poświecili kilka tygodni.

nero-ps4-4Mechanika gry jest dość prosta. Poruszamy się. Czasami używamy czarów lub aktywujemy przyciski. W grze jest także trochę bardzo prostych zagadek logicznych ale cała logika opiera się na stanięciu w odpowiednim miejscu lub znalezieniu odpowiedniego miejsca na rzucenie czaru. Nawet dorosły sobie z tym poradzi. Wszystko.

large

W podsumowaniu powiem tak – wydawanie takich gier pod koniec roku szkolnego i w okresie letnim psuje wszystko! N.E.R.O. to gra na jeden dłuuuuugi, zimowy wieczór, a nie na letnią noc. Całą grę na szybko można spokojnie przejść w ciągu 2-3 godzin. Zwiedzając dokładnie lokacje aby znaleźć wszystkie kawałki fotografii wydłuży czas do kilkunastu godzin.