No_Mans_Sky_1No Man’s Sky jest grą wydana przez studio Hello Games i jest jakby symulacja eksploracji kosmosu. Gra nawiązuje do odwiecznego marzenia, aby stać się badaczem kosmosu lub raczej kosmicznym kowbojem i awanturnikiem przeżywającym międzygalaktyczne przygody. Czy twórcom się to udało? Myślę, że tak. Niestety, po wypuszczeniu tej gry cały internet mocno krytykował potknięcia i niedociągnięcia. Krytykowano niezwykle wysokie wymagania, co nie jest prawdą o ile nie używa się komputerów low endowych. Sama gra dość dobrze działa na GTX 750Ti. Autentyczną wpadką była niezgodność z technologia procesorów niższą niż SSE 4.1 co najbardziej dotknęło właścicieli AMD oraz inteli niższych niż Q9xxx. Jednakże wszystkie błędy już zostały poprawione i możemy śmiało przeistoczyć się w galaktycznego odkrywcę.

No-Mans-Sky_20160809183342-625x352Żądni wrażeń i przygód przemierzamy galaktykę szukając minerałów, artefaktów i nawiązując kontakty handlowe oraz towarzyskie z obcymi gatunkami. Na planetach i w kosmosie nierzadko dochodzi do starć ze zorganizowanymi grupami przestępczymi lub „Strażnikami”, które chcą nas okraść lub po prostu zabić. Dzięki zbieraniu, a następnie sprzedaży możemy pozyskiwać trudno dostępne przedmioty. W czasie wędrówek odkrywamy też nowe technologie i SŁOWA. Technologie pozwalają nam rozbudowywać i wzmacniać arsenał środków niezbędnych do badań kosmosu. Przyznam, że troszkę nie pasują mi parametry trybu handlu. W ładowniach statku możemy składować określoną ilość rzeczy w kilkunastu boxach, czyli załóżmy jedna kulka zajmuję nam cały box w ładowni. Jeśli mamy beczkę, kulkę, ogniwo, blachę i płótno połowa statku jest już zablokowana. Podobnie jest w przypadku kombinezonu. Biorąc ze sobą dwa lub trzy dekodery nie jesteśmy w stanie normalnie zbierać minerałów i eksplorować planety. To troszkę psuje zabawę w odkrywcę.

No_Mans_Sky_1Całą mechanika gry jest rozbudowana, ale intuicyjna. Na planecie chodzimy, biegamy i latamy. Posługujemy się bronią oraz promieniem wydobywczym do zbierania minerałów. Posiadamy także skaner do wykrywania przedmiotów. W kosmosie latamy szybciej lub wolniej, skanujemy okolicę oraz pozyskujemy minerały z asteroid. Na stacjach handlujemy. Wszystko jest proste i nie sprawia absolutnie żadnych problemów. Musimy tylko pamiętać, aby w czasie planetarnej eksploracji dbać i doładowywać nasz układ podtrzymujący życie oraz narzędzia.

2014Oprawa audiowizualna jest prosta, a nawet zbyt prosta. Planety mają nieskomplikowany, lecz „obcy” krajobraz. Ogólnie jest kolorowo choć po pewnym czasie dostrzegamy pomocny nam w eksploracji schemat. Na planetach nie ma poruszających się na wietrze liści, brak chmur, płynącej wody lub płonących ognisk oraz generalnie wszystkich tych cieszących oczy bajerów graficznych. Z tego co widziałem w 2014 roku gra jest po gigantycznym downgreadzie graficznym oraz mechanicznym.

No Man's Sky_20160810235809Grając w NMS przyszły mi do głowy słowa piosenki – „Some people call me the space cowboy yeah, Some call me the gangster of love”. No właśnie. Kosmicznym kowbojem jestem ale tym „gangsterem miłości” nie za bardzo. Han Solo miał księżniczkę Leię, Shrek – Fionę, a Geralt miał… miał… Geralt miał wiele okazji. Tu mimo wszystko brakuje tego uniwersalnego wątku romansu.

elgato-capture--screenshot-2016-08-09-01-17-46png.pngOgólnie gra bardzo mi się spodobała choć z minecrafta wyrosłem już dawno. Poznawanie kosmosu to odwieczne marzenie ludzkości, więc temat niezwykle chwytliwy. Minusem jednak jest tak jakby zrobienie tej gry na szybko, na kolanie. Grę polecam absolutnie i bezwarunkowo wszystkim.