A propos wczorajszej „debaty” i mediów:

Obecnie media publiczne są jak Ministerstwo Prawdy z Roku 1984 Orwella. Media publiczne są traktowane przez partie jako łup polityczny. PO i PiS przenoszą do nich swoją wojnę.  Najpierw dziennikarze i wydawcy byli zmuszani przez 8 lat do pracy na rzecz PO, teraz ustawiają się powoli pod PiS.

Czas antenowy w TV na reklamy

Musimy przywrócić godność zawodowi dziennikarza w Polsce. Uwolnić dziennikarzy od nacisków politycznych.

Proponujemy Pakiet Wolności Mediów:

1. Likwidacja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (zmiana konstytucyjna)
2. Reforma mediów publicznych – zmiana finansowania – jedyna telewizja publiczna w Europie w 80% finansowana z reklam
3. Likwidacja przepisów karnych ograniczających wolność słowa 212-215 kk i przepisów o znieważeniu głowy państwa 135 kk
4. Wprowadzenie 0% VAT na prasę

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji według Konstytucji (art. 213 – 215) ma stać na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji. Rada jednak ani nie chroni wolności słowa, ani nie stoi na straży prawa do informacji obywateli o tym jak są grabieni przez kolejne rządy, za to broni zażarcie interesów partyjnych w mediach.

KRRiT należy zlikwidować, bo bez tego nie odpartyjnimy mediów publicznych. Zastąpić ją jednoosobowym regulatorem rynku medialnego.

Główne źródła finansowania mediów publicznych w 2012 roku

Finansowanie mediów:

Najlepiej z odbudowaniem marki poradziła sobie Ceska Televize, której udało się połączyć model budzetowy z niewielkim wsparciem z reklam. Czeski system jest dodatkowo ciekawy, bo pod wpływem lobbingu największych stacji komercyjnych w 2011 r. znacznie ograniczono możliwości emitowania reklam przez CTV. Dochody stacji spadły, ale w zamian nadawcy prywatni są w Czechach zobowiązani część zysku przekazywać na specjalny fundusz kinematograficzny, który wspiera także produkcje filmów i seriali w CTV.

Autor: Paweł Kukiz