II Rzeczpospolita. 1937 r. Budowany Centralny Okręg Przemysłowy składał się z trzech rejonów. W widłach rzek Wisły i Sanu planowano umieścić najważniejsze inwestycje – rejon „C”. Przylegał do niego rejon „A” kielecki, który miał dostarczać surowców i rejon lubelski – „B”, miał spełniać zadania aprowizacyjne. Zakłady istniejące były unowocześniane i rozbudowywane, planowano zbudowanie licznych nowych fabryk – miały powstawać na terenie wszystkich rejonów.
Rejon „B”. W Lublinie w 1935 r. władze państwowe przejęły wytwórnię samolotów Plage i Laśkiewicz, na bazie której powstała Lubelska Wytwórnia Samolotów. Produkowała samoloty rozpoznawcze LWS „Czapla”, następnie nowoczesne LWS-3 „Mewa”. Od 1939 r. miała produkować rocznie 300 tych samolotów.
Budowano fabrykę silników samochodowych, miały powstać cztery hale fabryczne produkcji silników o pojemności 3,6 litra do samochodów ciężarowych. Do wybuchu wojny we wrześniu 1949 r. zbudowano bocznice kolejowa, kotłownię oraz jedną halę, którą zdążono wyposażyć w maszyny. W czasie wojny Niemcy remontowali tu pojazdy mechaniczne, po „wyzwoleniu” w 1944 r. maszyny „wyzwolili” zagrabili Sowieci.
W Lublinie działały: Wytwórnia Wyrzutników do Bomb, początkowo produkująca je na eksport, od 1939 r wyrzutniki zamówiono dla polskich samolotów (Brytyjczycy wyprodukowali 165 tys. takich wyrzutników, dostosowano je do bombardowań powierzchniowych z dużej wysokości, były w bombowcach amerykańskich B-17 Flying Fortress); produkowała Lubelska Wytwórnia Części Lotniczych, jej nowatorskie wyroby były nagradzane na wystawach lotniczych.
Miała powstać Wytwórnia Masek i Sprzętu Przeciwgazowego, fabryka gwoździ i drutu. Były w Lublinie zakłady ważne dla zaopatrzenia wojska: garbarnie, nowoczesna rzeźnia miejska z linią do produkcji konserw i laboratorium bakteriologicznym.
Planowano budowę nowych połączeń kolejowych, w tym z Lublina do Lwowa. W 1938 r. powstał projekt budowy autostrad, Lublin był położony na tworzonym szlaku komunikacyjnym północ-południe, w tym przypadku z Warszawy do Bukaresztu w Rumunii. Przewidywano, że obok stacji kolejowej Świdnik powstanie port lotniczy. W planie rozwoju miasta powstały projekty zbudowania trzech dzielnic mieszkaniowych, stadionu na 15 tys. widzów, hali sportowej i toru wyścigów konnych.
Lublin w rozwijającej się Polsce miał stać się dużym i ważnym ośrodkiem miejskim.
Autor: prof. Romuald Szeremietiew
Polski polityk, publicysta, doktor habilitowany nauk wojskowych specjalista w zakresie obronności (habilitacja „O bezpieczeństwie Polski w XX wieku”), nauczyciel akademicki, m.in. profesor nadzwyczajny Akademii Obrony Narodowej i Akademii Sztuki Wojennej, więzień polityczny PRL, poseł na Sejm III kadencji, były wiceminister i p.o. ministra obrony narodowej.
Zostaw komentarz