Opel Manufacturing Poland poinformował pracowników, że sytuacja zakładu w Gliwicach jest trudna. Nastąpił spadek produkcji samochodów o 17 tysięcy sztuk. Obecny plan dla tej fabryki wynosi ok. 115 tysięcy samochodów (dla porównania: w 2017 r. z gliwickiej linii zjechało ponad 165 tys. samochodów). Dla grupy 350 pracowników nie ma pracy w gliwickim zakładzie i będą wysyłani do pracy w Niemczech (łącznie z już oddelegowanymi do pracy w niemieckich fabrykach koncernu jest to już blisko 600 osób).

Zdaniem dyrekcji zakładu, liczba obecnie zatrudnionych pracowników znacznie przewyższa potrzeby produkcyjne fabryki. Może to oznaczać likwidację kolejnej, drugiej zmiany produkcyjnej w Gliwicach. To zupełna degradacja zakładu. Dlatego wysyłano drugie pismo do Pana Premiera Mateusza Morawieckiego w temacie spotkania dotyczącego przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Pierwsze pismo pozostało bez odpowiedzi (pisaliśmy o tym tutaj). Rząd komentując tę sprawę w mediach twierdzi, że monitoruje sytuację, lecz w taki sposób, to można monitorować przylot bocianów do Polski na wiosnę.

Również niejasna jest przyszłość tyskiego Fiata. Co prawda, w czerwcu ogłoszony ma zostać plan dla fabryki, lecz trzeba wiedzieć, że zatwierdzenie kolejnego modelu/modeli samochodów do produkcji przynieść może korzyści dopiero po 2 latach.

Sytuacja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest bardzo trudna. Rząd musi podjąć zdecydowane działania.

Poniżej pełna treść kolejnego monitu wzywającego Premiera Morawieckiego do spotkania:

Katowice, 16 marca 2018 roku

 

MATEUSZ MORAWIECKI
Prezes Rady Ministrów

 

Szanowny Panie Premierze,
Komisja Krajowa Wolnego Związku Zawodowego „Sierpień 80” ponawia swoje wezwanie – dokładnie sprzed dwóch tygodni – do zajęcia się przez Rząd problemem bardzo trudnej sytuacji zakładów Opla i Fiata w Polsce. Nie można dłużej udawać, że tematu nie ma. Zakrywanie oczu i uszu nie spowoduje, że wszelkie przeciwności w cudowny sposób znikną. Tak się nie stanie.

Niestety, sprawdzają się nasze czarne scenariusze. Opel Manufacturing Poland w Gliwicach przekazał właśnie pracownikom informację o tym, że planuje kolejną, znaczącą obniżkę produkcji samochodów w Polsce, a co za tym idzie, następna kilkusetosobowa grupa polskich pracowników Opla oddelegowana będzie do pracy w niemieckich fabrykach koncernu. To oznacza degradację tego zakładu.

Tymczasem docierają niepokojące informacje o fatalnych warunkach zakwaterowania obywateli Polski oddelegowanych do pracy w fabrykach Opla w Niemczech. Informacje o tym przekazały niemieckie związki zawodowe. Opinię publiczną dobiegły wieści o bardzo złych warunkach bytowych Polaków „wypożyczonych” do pracy w Niemczech (pisaliśmy o tym tutaj).

Równie niekorzystnie przedstawia się sytuacja zakładów Fiata w Polsce. Co prawda, dyrektor generalny koncernu Fiat Chrysler Automobile, Sergio Marchionne zapowiedział, że w czerwcu tego roku ogłosi decyzję dla fabryki w Tychach, lecz należy pamiętać, że takowe obietnice składane wcześniej przez dyrektora Marchionne były bez pokrycia. Co, jeżeli w czerwcu okaże się, że plany koncernu nie są korzystne dla zakładów w Polsce?

Zważywszy na wagę sprawy, Komisja Krajowa WZZ „Sierpień 80” ponawia swój wniosek o spotkanie z Panem Premierem w temacie alternatywnych rozwiązań dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem zakładów Opla i Fiata. Bardzo dobry Plan Elektromobilności, autorstwa Pana Premiera, jest szansą na rozwiązanie problemów tych dwóch firm w naszym kraju. Chcemy o tym rozmawiać i poddać temat publicznej debacie.

                                                                                  BOGUSŁAW ZIĘTEK
                                                                       Przewodniczący WZZ „Sierpień 80”

Fot. Opel Polska