Urodzinowy koncert prof. Lidii Grychtołówny w siedzibie NOSPR – retransmisja w radiowej dwójce
Bardzo serdecznie zapraszamy Państwa dzisiaj, 6 stycznia 2019 o godz. 16.00 do posłuchania w radiowej dwójce retransmisji z Urodzinowego koncertu prof. Lidii Grychtołówny, sławnej polskiej pianistki, który odbył się 20 października 2018 roku w siedzibie NOSPR w Katowicach. Nestorka polskiej pianistyki pokazała na nim, że pomimo upływu czasu, i osiągnięcia 90-go roku życia, jest nadal w wyśmienitej formie, a swoim niezwykłym podwójnym występem, na którym obok IV Koncertu Fortepianowego G-dur op. 58 L. v Beethovena, zagranego z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radio w Katowicach (NOSPR) pod dyekcją niemieckiego dyrygenta Carlosa Spierera, wykonała także recital solowy „Na bis”, złożony z najsłynniejszych pereł światowej pianistyki, czym wprawiła swoją blisko dwutysięczną publiczność w nieskończony podziw, entuzjazm i uwielbienie.
REKLAMA
Urodzinowego koncertu prof. Lidii Grychtołówny będziecie mogli Państwo wysłuchać w 2 programie polskiego radio od godz. 16.00 do 18.00, a także przez internet jako streaming audio – live ze strony internetowej PR2 pod linkiem – Urodzinowy występ prof. Lidii Grychtołówny
W programie koncertowej retransmisji:
Franciszek Schubert Impromptu As-dur op. 90 nr 4;
Johannes Brahms Intermezzo a-moll op. 118 nr 2, Intermezzo b-moll op. 117 nr 2;
Fryderyk Chopin Walc Des-dur op. 64 nr 1; Walc cis-moll op. 64 nr 2,
Ferenc Liszt – Nokturn nr 3 „Liebesträume”,
Claude Debussy Clair de lune, La plus que lente,
Aleksander Skriabin Etiuda cis-moll op. 2 nr 1;
Siergiej Rachmaninow Preludium gis-moll op. 32 nr 12, Preludium cis-moll op. 3 nr 2;
Ludwig van Beethoven IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
Wyk. Lidia Grychtołówna – fortepian, orkiestra NOSPR, dyr. Carlos Spierer
Zapraszamy Państwa także serdecznie do przeczytania Wywiadu rzeki z prof. Lidią Grychtołówną, pt.Rozmowy z mistrzynią, który ukazuje się cyklicznie od połowy ubiegłego roku na stronach Pressmania.pl http://pressmania.pl/?s=Lidia+Grychtołówna
Zaraz po swoim Urodziniwym koncercie, i ostatnim utworze „Na bis” – brawurowo zagranym Walcu Es-Dur Op. 18 Fryderyka Chopina, prof. Lidia Grychtołówna udziliła red. Krzysztofowi Sitko z Pressmania.pl specjalnego wywiadu:
Tomasz Trzciński - polski pianista, dyrygent, kompozytor, aranżer i pedagog.
Studiował teorię muzyki i kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku a następnie kontynuował studia na Uniwersytecie im. Johannesa Gutenberga w Moguncji (RFN) studiując fortepian pod kierunkiem wybitnej polskiej pianistki - Prof. Lidii Grychtołówny, a także dyrygenturę orkiestrową, i chóralną u maestro Prof. Josharda Dausa. Interpretację muzyki współczesnej pogłębiał u Prof. Manfreda Reicherta (Ensemble 13). Muzykę jazzową studiował u sławnych muzyków: Vitolda Reka (cb.) (Witold Szczurek) i prof. Janusza Stefańskiego (dr.). Artysta prowadzi od lat intensywną działalność koncertową, twórczą i wydawniczą, oraz pedagogiczną.
Tomasz Trzciński odznaczony został w roku 2018 medalem Zasłużony Kulturze - Gloria Artis w kategorii muzyka przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który nadawany jest osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzic-twa narodowego
Jego główną domeną i pasją są wirtuozowskie fortepianowe improwizacje solowe, których jest eksploratorem i innowatorem. Kształto-wanie własnego stylu rozpoczął już odroku 1999. Realizacja koncertowych – improwizowanych suit fortepianowych, opublikowanych w cyklu Piano Exploration Vol. I-VIII (2014) dała jego muzyce trwały fundament. Idee te wzbogacał w latach 2005-2014 o interpretacje dzieł współczesnych polskich i światowych twórców na projektach Dialogi z fortepianem. W latach 2014-2018 dokonał znaczącego roz-woju idei twórczej łącząc dotychczasowe doświadczenia z inspiracjami płynącymi z polskiej muzyki klasycznej, religijnej jak i patrio-tycznej, ludowej, filmowej oraz jazzu. Powstające wóaczas na żywo i efektowne dzieła koncertowe opublikował w sieci, na płytach CD, i w filmach. Do wybitnych osiągnięć artysty należą albumy:
◆ "Niezwyciężonym" (2016) - z koncertów w Muzeum Powstania Warszawskiego, i Belwederze z projektu „Rotmistrz Pilecki - Bohater Niezwyciężony” pod patronatem honorowym Prezydenta RP dr Andrzeja Dudy. Dzieło zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, i zadedykowane Powstańcom Warszawskim, Żołnierzom Wyklętym i Rtm. Witoldowi Pileckiemu.
◆ "Co mu w Duszy Grało" oraz "Live in Wadowice" - z koncertów w Szczecinie, i Wadowicach (2014-2017) poświęconych osobie i przesłaniu Św. Jana Pawła II:
◆ "Polskie melodie" Vol. 1 i Vol. 2 (2017) - cykle zawierające wirtuozowskie interpretacje znanych polskich pieśni, melodii ludowych, i kolęd.
◆ "Magic Music" (2015) - collage muzyki elektronicznej, dźwięków natury, utworów Fryderyka Chopina, i improwizacji.
Tomasz Trzciński jako pierwszy pianista na świecie dokonał własnych koncertowych interpretacji najsłynniejszego dzieła solowego Keitha Jarretta - THE KÖLN CONCERT, wydając je na albumie 2CD pt. "Blue Mountains" (2006), i do sieci, w zbiorach: "Around The Köln Concert", Vol. I i II (2006/2009), oraz "Fantasia" (2016). Nagrania te mają na platformie You Tube miliony wyświetleń. Otrzymały także cenne recenzje polskich i zgaraniczynych słuchaczy:
„Słucham tego nagrania po raz kolejny z nieukrywaną satysfakcją… ta wersja rozszerza mój odbiór.“
(Dr Jakub Żmidziński z UA w Poznaniu o Blue Mountains, Prace Pienińskie nr 27).
"Jego frazowanie, dobór temp, wydobycie dźwięku (uderzenie), skala dynamiki jaką dysponuje, dyskretne
użycie elementów perkusyjnych – wszystko to jest indywidualnym osiągnięciem pianistycznym, i to jakim!"
Trzciński ukazuje się jako wybitny wirtuoz i wyrafinowany artysta dźwięku.
(Dr Heinrich Brinkmöller-Becker dla NRWjazz.de w recenzji po koncercie w Planetarium w Bochum)
Artystę prezentowano wielokrotnie w głównym radio publicznym WNYC, w Nowym Jorku, USA, w audycji New Sounds cenionego krytyka muzycznego Johna Schaefera. Jego nagrania zajęły trzykrotnie pierwsze miejsca, i wiele złotych wyróżnień, w rankingu popularnego brytyjskiego portalu muzycznego BEAT100 (2012-2015). W komercyjnych mediach streamingowych liczba odwiedzin jego utworów przekracza 20 milionów wejść.
Tomasz Trzciński to także autor fortepianowych transkrypcji utworów sławnego afrykańskiego muzyka jazzowego – Abdullaha Ibrahima (vel Dollara Branda), wydanych w zbiorze African Songs przez Schott Music International Mainz (2013), a także licznych aranżacji dla orkiestr symfonicznych, i dętych, z którymi współpracuje jako instruktor, i dyrygent. Obok muzyki Tomasz Trzciński pasjonuje się także fotografią pejzażową, którą można obejrzeć wmultimedialnej galerii internetowej na jego stronie. Od roku 2018 prowadzi własne studio fortepianu, gdzie naucza gry na tym instrumencie bezpośrednio i online. https://Pianoexplorations.com
Cudowna gra Tomasza pobudza do działania