„Flota cieni” złożona z setek tankowców, które rosyjscy nafciarze skrupulatnie zmontowali, aby przewozić ropę omijając zachodnie ograniczenia, wpadła w oko władz europejskich, które zaczynają aresztować konrolowane przez Moskwę statki. 20 lutego 2023 roku w Albanii, w porcie Durres nad Morzem Adriatyckim zatrzymano tankowiec pływający pod banderą Liberii, który lokalna policja podejrzewa o przemyt rosyjskiej ropy – informuje Reuters. Aresztowanie (pierwsze od wejścia w życie unijnego embarga na ropę i produkty ropopochodne z Federacji Rosyjskiej ) było możliwe dzięki informacjom wywiadowczym, z którychwynika, że statek przetaczał ropę w jednym z greckich portów. Załoga tankowca (22 osoby) została zatrzymana do czynności śledczych. Tydzień wcześniej inny tankowiec otrzymał zakaz wjazdu do hiszpańskiego portu, bo było podejrzenie o przemyt produktśw naftowych objętych sankcjami. W sumie rosyjskie koncerny naftowe mogłyby mieć do dyspozycji „flotę cieni” liczącą 600 statków, z tego 400 – to tankowce, szacuje Trafiguram, były główny klient Rosniefti, handlowiec towarowy. Z reguły są to stare tankowce, przeznaczone na złom, średni wiek statków opuszczających porty naftowe Morza Bałtyckiego to prawie 20 lat, poinformowali Retuera handlowcy działający w regionie. Vessels Vallue szacuje, że stworzenie tej „tajnej floty” kosztowało Rosje conajmniej 2,2 mld. dolarów . z czego 1.4 mld przeznaczono na zakup tankowców. Władze UE ustaliły już conajmniej jednego właściciela takich statków. To zarejstrowani wDubaju SUN Ship Managermen, którym państwowy Sovcomflot przekazał prawie wszystkie swoje tankowce w kwietniu 2022 – łącznie prawie 100 jednostek. Według Politico UE rozważa nałożenie restrykcji na firmę, oskarzając ją o pomoc Rosji w ominięciu sankcji na nią nałożonych.
Źródło: Politico, 20.02.2023
Fot. Pixabay.com
Zostaw komentarz