Tej muzyki można słuchać tak jak każdej innej, która nam się bardzo spodoba. Fryderyk Chopin był bowiem doskonałym twórcą i materią dźwięku posługiwał się w sposób mistrzowski.
Jego piękne melodie, frazowanie, dobór i proporcje brzmień, relacje dynamiczne i agogiczne (zmiany tempa na przestrzeni utworów) czy kontrasty wyrazowe są obrazem twórczej drogi, w której operując wiedzą i doświadczeniem zaczerpniętym w młodości z muzyki polskiej, potrafił połączyć ją w specyficzny dla siebie sposób z całą muzyką europejską, stwarzając wybitnie charakterystyczne parametry artystyczne swoich dzieł. Ich jakość właśnie jest tym co porusza serca i dusze słuchaczy, nie tylko polskich ale i świata, który muzykę Chopina ceni, i w sposób szczególny uwielbia.
REKLAMA
Jednak dla nas – Polaków ma ona również inny wymiar, który innym narodom jest mniej czytelny a będący dla nas właśnie tym, co Chopin transportuje swoją muzyką w warstwie uczuć i emocji – naszą polską, oryginalną kulturę, zawartą wyrafinowanie w tekstach dzieł, pisanych w czasie niefunkcjonowania czy wręcz nieistnienia Polski na mapie Europy.
Chopina muzyka opowiada poprzez dźwięk, jest brzmieniową historią o tym, czym uczuciowo żył jej twórca.
Ten element właśnie sprawia, że utwory Chopina zawsze, niezależnie od ich formy, są treścią muzyczną tak bardzo polskie, zawierając ładunek emocji i uczuć, którego postać odzwierciedla często polskie losy. A im Chopin był jako kompozytor starszy i dojrzalszy – tym bardziej utwory jego wyrażają to uczucie mistrzowsko wplecione w ich akcję, i na ogół dyskretnie je tylko podkreślają. Jednak zawsze przenika te momenty wielka, osobista tęsknota Chopina za polską ziemią ojczystą.
Dowodem tego jest choćby to właśnie piękne preludium, Op. 28 No 15, nazwane później Deszczowym, skomponowane w trakcie pobytu Chopina na Majorce, w byłym klasztorze Kartuzów, które rozpoczynając się jak sentymentalna kołysanka przemienia dalej, w części środkowej w narastającą burzę emocji. To jest swoisty i osobisty płacz kompozytora za „rajem utraconym”.
Fryderyk Chopin był przecież na emigracji gorącym polskim patriotą, lecz jego emigracyjne pragnienie powrotu do Polski nie było mu dane doczekać już spełnienia.
Kompozytor powrócił jednak do ojczyzny sercem i duszą poprzez swoją muzykę, docierając poprzez nią również do słuchaczy na całym świecie. I oni wszyscy, grając ją i jej słuchając, podświadomie przeżywają dzisiaj nasze polskie dzieje, i uczestniczą w ten sposób polskiej historii ostatnich ponad dwustu lat.
Zaś zbliżająca się za kilka dni 225 już rocznica urodzin naszego mistrza jest wielką okazją ku temu, by w tym roku, nim jesienią nadejdzie kolejna edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, i czołówka najlepszych młodych pianistów z całego świata przybędzie do stolicy Polski zaprezentować swoje umiejętności i pokazać swój entuzjazm dla muzyki Chopina, przypominać o tym co w jego muzyce jest tym najgłębiej przechowanym. O jego miłości do wolnej, niepodległej Ojczyzny, która poprzez muzykę dawała pokoleniom Polaków siłę i wiarę w to, że warto i należy o nią się starać.
I do dziś dnia o tym przypomina, rozsławiając muzykę i kulturę polską na świecie.
Tomasz Trzciński - polski pianista, dyrygent, kompozytor, aranżer i pedagog.
Studiował teorię muzyki i kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku a następnie kontynuował studia na Uniwersytecie im. Johannesa Gutenberga w Moguncji (RFN) studiując fortepian pod kierunkiem wybitnej polskiej pianistki - Prof. Lidii Grychtołówny, a także dyrygenturę orkiestrową, i chóralną u maestro Prof. Josharda Dausa. Interpretację muzyki współczesnej pogłębiał u Prof. Manfreda Reicherta (Ensemble 13). Muzykę jazzową studiował u sławnych muzyków: Vitolda Reka (cb.) (Witold Szczurek) i prof. Janusza Stefańskiego (dr.). Artysta prowadzi od lat intensywną działalność koncertową, twórczą i wydawniczą, oraz pedagogiczną.
Tomasz Trzciński odznaczony został w roku 2018 medalem Zasłużony Kulturze - Gloria Artis w kategorii muzyka przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który nadawany jest osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzic-twa narodowego
Jego główną domeną i pasją są wirtuozowskie fortepianowe improwizacje solowe, których jest eksploratorem i innowatorem. Kształto-wanie własnego stylu rozpoczął już odroku 1999. Realizacja koncertowych – improwizowanych suit fortepianowych, opublikowanych w cyklu Piano Exploration Vol. I-VIII (2014) dała jego muzyce trwały fundament. Idee te wzbogacał w latach 2005-2014 o interpretacje dzieł współczesnych polskich i światowych twórców na projektach Dialogi z fortepianem. W latach 2014-2018 dokonał znaczącego roz-woju idei twórczej łącząc dotychczasowe doświadczenia z inspiracjami płynącymi z polskiej muzyki klasycznej, religijnej jak i patrio-tycznej, ludowej, filmowej oraz jazzu. Powstające wóaczas na żywo i efektowne dzieła koncertowe opublikował w sieci, na płytach CD, i w filmach. Do wybitnych osiągnięć artysty należą albumy:
◆ "Niezwyciężonym" (2016) - z koncertów w Muzeum Powstania Warszawskiego, i Belwederze z projektu „Rotmistrz Pilecki - Bohater Niezwyciężony” pod patronatem honorowym Prezydenta RP dr Andrzeja Dudy. Dzieło zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, i zadedykowane Powstańcom Warszawskim, Żołnierzom Wyklętym i Rtm. Witoldowi Pileckiemu.
◆ "Co mu w Duszy Grało" oraz "Live in Wadowice" - z koncertów w Szczecinie, i Wadowicach (2014-2017) poświęconych osobie i przesłaniu Św. Jana Pawła II:
◆ "Polskie melodie" Vol. 1 i Vol. 2 (2017) - cykle zawierające wirtuozowskie interpretacje znanych polskich pieśni, melodii ludowych, i kolęd.
◆ "Magic Music" (2015) - collage muzyki elektronicznej, dźwięków natury, utworów Fryderyka Chopina, i improwizacji.
Tomasz Trzciński jako pierwszy pianista na świecie dokonał własnych koncertowych interpretacji najsłynniejszego dzieła solowego Keitha Jarretta - THE KÖLN CONCERT, wydając je na albumie 2CD pt. "Blue Mountains" (2006), i do sieci, w zbiorach: "Around The Köln Concert", Vol. I i II (2006/2009), oraz "Fantasia" (2016). Nagrania te mają na platformie You Tube miliony wyświetleń. Otrzymały także cenne recenzje polskich i zgaraniczynych słuchaczy:
„Słucham tego nagrania po raz kolejny z nieukrywaną satysfakcją… ta wersja rozszerza mój odbiór.“
(Dr Jakub Żmidziński z UA w Poznaniu o Blue Mountains, Prace Pienińskie nr 27).
"Jego frazowanie, dobór temp, wydobycie dźwięku (uderzenie), skala dynamiki jaką dysponuje, dyskretne
użycie elementów perkusyjnych – wszystko to jest indywidualnym osiągnięciem pianistycznym, i to jakim!"
Trzciński ukazuje się jako wybitny wirtuoz i wyrafinowany artysta dźwięku.
(Dr Heinrich Brinkmöller-Becker dla NRWjazz.de w recenzji po koncercie w Planetarium w Bochum)
Artystę prezentowano wielokrotnie w głównym radio publicznym WNYC, w Nowym Jorku, USA, w audycji New Sounds cenionego krytyka muzycznego Johna Schaefera. Jego nagrania zajęły trzykrotnie pierwsze miejsca, i wiele złotych wyróżnień, w rankingu popularnego brytyjskiego portalu muzycznego BEAT100 (2012-2015). W komercyjnych mediach streamingowych liczba odwiedzin jego utworów przekracza 20 milionów wejść.
Tomasz Trzciński to także autor fortepianowych transkrypcji utworów sławnego afrykańskiego muzyka jazzowego – Abdullaha Ibrahima (vel Dollara Branda), wydanych w zbiorze African Songs przez Schott Music International Mainz (2013), a także licznych aranżacji dla orkiestr symfonicznych, i dętych, z którymi współpracuje jako instruktor, i dyrygent. Obok muzyki Tomasz Trzciński pasjonuje się także fotografią pejzażową, którą można obejrzeć wmultimedialnej galerii internetowej na jego stronie. Od roku 2018 prowadzi własne studio fortepianu, gdzie naucza gry na tym instrumencie bezpośrednio i online. https://Pianoexplorations.com
Zostaw komentarz