Las to nie pojedyncze drzewa, ale cała społeczna sieć drzew i roślin. Drzewa „czują”, pomagają sobie, „rozmawiają” tworząc fantastyczną wspólnotę, a to dzięki grzybom i zjawisku mikoryzy.

W latach 90. ubiegłego wieku leśnicy z Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie poprosili Suzanne Simard, leśną ekolożkę by wyjaśniła dlaczego karczowanie odrostów brzozy papierowej skutkuje pogorszeniem stanu zasadzonych w tym miejscu daglezji. Te drugie, powoli umierały.

Simard zaczęła od ustalenia fizycznych połączeń między drzewami. Badając poszycie leśne odkryła miliony cienkich nitek zwanych strzępkami, które wyrastały z grzybów i rozrastały się w olbrzymią sieć oplatającą korzenie drzew.

Jej badania potwierdziły, że w glebie lasu istnieje „wspólnota mikoryzowych grzybów” łącząca młode drzewka. Obejmowała ona nie tylko drzewa tego samego gatunku, ale również inne.
W eksperymencie polegającym na na wstrzyknięciu do daglezji radioaktywnych izotopów węgla okazało się, że izotopy przemieszczały się przez cały ich układ naczyniowy, a po dotarciu do korzeni wnikały w splecione z nimi strzępki korzeni. Stamtąd rozchodziły się do końcówek korzeni innego drzewa i jego układu naczyniowego.

Wniosek z badań Simard był jednoznaczny. Drzewa przekuły swoją odrębność w jedność. Tworząc w ten sposób las. Nie konkurowały ze sobą o zasoby w glebie, ale współpracowały wypracowując kolektywną inteligencję, którą nazwała „mądrością lasu”.
Starsze drzewa nawet niekiedy pełniły rolę „matek” „wychowując” młodsze „krewniaczki”.

Dlatego ciężko mi przyjąć podejście leśników z Lasów Państwowych traktujących las wyłącznie jako zasób drewna. Bez uwzględnienia roli jaką pełni las w naszych ekosystem ach. Durnej, rabunkowej wycinki wynikającej z niewiedzy, czym las w istocie jest.

Antoni StyrczulaAutor: Antoni Styrczula
Opinii publicznej kojarzę się jako rzecznik prasowy Prezydenta RP, a także dziennikarz radiowo-telewizyjny i prasowy. Od wielu lat zajmuję się szkoleniami i doradztwem w zakresie public relations i marketingu politycznego. Jestem ekspertem w kreowaniu wizerunku firmy w e-przestrzeni i social mediach oraz zarządzaniu informacją w sytuacjach kryzysowych. W wolnych chwilach podróżuję. Przede wszystkim do Azji. Więcej tekstów autora przeczytacie na blogas24.pl