5 maja tego roku rozpoczął się wielki jubileusz 200-lecia urodzin wybitnego polskiego kompozytora ery romantycznej – wywodzącego się z Wileńszczyzny Stanisława Moniuszki (ur. 05.05.1819 w Ubielu, zm. 04.06.1872 w Warszawie), twórcy słynnych polskich oper narodowych, takich jak Halka, Straszny Dwór czy Hrabina, oraz licznych znanych, i popularnych polskich pieśni na głos z towarzyszeniem fortepianu, jak np. Prząśniczka, jak i wielu innych utworów kameralnych, instrumentalnych, cykli chóralnych i dzieł organowych. Patrona niezliczonych polskich instytucji muzycznych, festiwali, konkursów, właściwie rzec można, obok Fryderyka Chopina – równorzędnej dla Polaków ikony polskiej muzyki poważnej. Ale także w tym roku mija również 65 rocznica śmierci innego, urodzonego dekadę po śmierci Moniuszki wybitnego polskiego twórcy, którym był, ze względu na dożywotnią emigrację, na której pozostał, prawie zapomniany, a jednak przecież znakomity polski muzyk – kompozytor, dyrygent, pedagog, i pianista Ludomir Michał Rogowski (ur 03.10.1881 w Lublinie, zm. 13.03.1954 w Dubrowniku).

Obydwaj polscy kompozytorzy: Stanisław MoniuszkoLudomir Michał Rogowski, którym różnica w czasie ich żywotów nie dała zetknąć się ze sobą osobiście, spotkają się jednak niebawem – bo już 26 maja o godz. 18.00, na Koncercie z okazji 200 rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki Nowym Świecie Muzyki  na Nowym Świecie w Warszawie.

Koncert ten – niczym spotkanie J. S Bacha i F. Haendla w znanej sztuce Teatru TVP pt. Kolacja na cztery ręce,  jako żywe spotkanie muzyki obydwu naszych twórców będzie w tym także interesujący, że Ludomir Michał Rogowski, pracując dwa pokolenia później w tych samych wileńskich instytucjach co Stanisław Moniuszko, poczuł się kontynuatorem misji swojego słynnego poprzednika w tworzeniu muzyki polskiej, i narodowej kultury, oraz wzmacnianiu narodowej tożsamości po okresie rozbiorów. Był on więc  niejako duchowym spadkobiercą muzycznego dzieła, i idei Moniuszki, jednak w odróżnieniu od niego, posługiwał się już – szczególnie w drugiej połowie życia – zupełnie innym językiem dźwiękowym, odkrywanym w pierwszych dekadach XX wieku, w którym poszukiwał skalowej oryginalności wyrazu, i rozwijanym przez kompozytora do końca jego emigracyjnego życia. To właśnie dzięki Rogowskiemu, symfonikowi i wizjonerowi, twórcy trzech oper, poematow symfonicznych i sześciu symfonii, którego pasją było poszukiwanie nowych wzorców melodycznych, posiadamy dzisiaj w muzyce tzw. ośmiostopniowy system brzmieniowy wykorzystujący skalę, nazwaną przez kompozytora skalą słowiańską. Rogowski był także w życiu, w odróżnieniu od Moniuszki, raczej outsiderem, wiodącym pod koniec życie klasztorne i samotnicze, pełne pasji muzycznej, ale ze względu na słabe zdrowie na południu Europy, z dala od Ojczyzny, do której po roku 1938, gdy otrzymał w Warszawie Nagrodę Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, nigdy już nie powrócił. Jest więc rzeczą cenną niezmiernie że teraz – w wolnej Polsce powraca jego muzyka, i że będzie można poznawać i cieszyć się nią na koncertach.

Koncert z okazji 200 rocznicy Urodzin Stanisława Moniuszkiinaugurujący nowy cykl zatytułowany Koncerty Kameralne Muzyki Polskiej i zorganizowany przez Nowy Świat Muzyki, przy ul. Nowy Świat 63 w Warszawie wraz ze Stowarzyszeniem Polskich Artystów Muzyków (SPAM) zaprezentuje interesujące osobowości młodego pokolenia polskich artystów, do których należą: Śpiewaczka Dorota Całek (sopran), oraz pianistki: Urszula Świerczyńska i Dorota Turkiewicz.

Wszystkie trzy Panie, oprócz intensywnego życia koncertowego, i pedagogicznego, łączy pasja wykonywania, i przywracania do artystycznego, muzycznego życia skarbów nieznanej polskiej muzyki klasycznej. Utworów, które powinny wejść już dawno do repertuarów polskich, i światowych artystów i programów instytucji koncertowych. Kompozycji takich twórców jak Michał Rogowski, które swoją muzyczną wartością nie ustępują w niczym tym od dwóch co najmniej stuleci popularyzowanym przez świat zachodniej dziełom muzyki poważnej, a mają za to do zaoferowania niezwykły koloryt, i wyjątkowe, autentyczne piękno wywodzące się z polskiego dziedzictwa muzycznego, folkloru, i wschodnioeuropejskiej tradycji muzycznej.

W pierwszej części koncertu zabrzmią więc najbardziej znane i reprezentacyjne pieśni Stanisława Moniuszki, od Pieśni wieczornej począwszy aż do Prząśniczki, oraz efektowne Tańce Ludomira Michała Rogowskiego w opracowaniu na dwa fortepiany. W drugiej zaś części artystki wykonają 11 Pieśni Ludomira Michała Rogowskiego z 3 okresów twórczości kompozytora a także jego 3 Preludia, skomponowane w Paryżu, i zainspirowane twórczością Fryderyka Chopina, polską muzyką narodową, i muzyką francuską. Na deser zaś usłyszymy niespodziankę – mazurka w stylu Chopina skomponowanego przez Aleksandra Zarzyckiego – jeszcze jednego wybitnego polskiego a mało znanego kompozytora wywodzącego się ze Lwowa.

Wykonawczynie Koncertu z okazji 200 rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki mają niemały już dorobek i piękne sukcesy artystyczne, pedagogiczne, i naukowe, warto je więc tutaj pokrótce również przedstawić:

Dorota Całek jest cenioną polską śpiewaczką, absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie śpiewu prof. Haliny Słonickiej (dyplom w 1994) oraz Podyplomowych Studiów Logopedii w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Doktor habilitowana sztuki – doktorat i habilitację uzyskała na Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi, profesor nadzwyczajna Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wieloletnia solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Wraz z organistką Mariettą Kruzel-Sosnowską nagrała płytę z pieśniami maryjnymi O Mario, bądź pozdrowiona Luctus  a także Żałość, będącą światową premierą fonograficzną utworów na sopran i organy, powstałych w XXI wieku. Więcej o artystce: Dorota Całek

Dorota Turkiewicz jest wybitną absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu. Ukończyła również Katolicki Uniwersytet Lubelski zdobywając tytuł magistra filologii romańskiej. Uczestniczyła w wielu kursach pianistycznych m.in. w Warsztatach muzyki kameralnej oraz języka angielskiego (Bridges For Education) w Puławach. Ukończyła także prestiżowy Mistrzowski Kurs Pianistyczny pod kierunkiem Kevina Kennera. Jej wielkim sukcesem artystycznym jest Zdobycie I miejsca w V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Antoninie w 1996 r. Koncertuje w Polsce, Europie oraz w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Więcej o artystce: Dorota Turkiewicz-Hanaj

Urszula Świerczyńska jest wszechstronną koncertujacą pianistką i kameralistką, pasjonującą się odkrywaniem zapomnianej i wartościowej muzyki polskiej. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Studiowała grę na instrumencie pod kierunkiem prof. Joanny Domańskiej oraz prof. Zdzisławy Rychlewskiej, kameralistykę ukończyła w klasie prof. Urszuli Stańczyk. Obok studiów pianistycznych ukończyła studia na Wydziale Kompozycji, Teorii i Edukacji Muzycznej, w klasie dyrygentury prof. Piotra Warzechy i gry na fortepianie w klasie prof. Beaty Bilińskiej. Napisała, i opublikowała wiele prac na temat nieznanych polskich kompozytorów, w tym właśnie także na temat Michała Rogowskiego. W 2019 ukaże się jej nowa solowa płyta pt. Ludomir Michał Rogowski piano works. Więcej o artystce: Urszula Świerczyńska

 

Serdecznie zapraszamy na Koncert z okazji 200 rocznicy Urodzin Stanisława Moniuszki w cyklu Koncerty Kameralne Muzyki Polskiej w warszawskim Nowym Świecie Muzyki.  Przed Państwem Dorota Całek – sopran i Urszula Świerczyńska – fortepian z iście moniuszkowską pieśnią Aleksandra Zarzyckiego pt. Pajęczyna.