Jest to sytuacja tyleż bardzo zabawna, bo nie widać tu przecież słynnej argentyńskiej pianistki w nagraniu dla renomowanego Deutsche Grammophon a moją osobę o poranku przy fortepianie w auli szkolnej, co i niezmiernie miła – bo takiego komplementu się nie spodziewałem, tym bardziej że tego nagrania Marthy Argerich od dawien dawna już nie słyszałem a jeśli, to bardzo niewiele je wówczas pamiętałem. Marthę Argerich bardzo cenię i podziwiam jako interpretatorkę muzyki klasycznej, ale kojarzę raczej z doskonałymi wykonaniami wielu słynnych koncertów fortepianowych, i muzyki kameralnej oraz historycznym zwycięstwem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w roku 1965. Ale bardzo mało kojarzę ją z muzyką J.S. Bacha. Jak się okazuje – absolutnie niesłusznie! Bo w jej przypadku, mimo tak wielu różnic – byliśmy dosyć jednomyślni.
Oto więc moje szkolne wykonanie, którego bez wyciszeń można w całości wysłuchać na you tube:
Takie pomyłki w digitalnym odczycie nagrań dłuższych pasaży czasowych interpretacji muzyki klasycznej przez system ochrony licencji nagrań (tzw. system fingerprints i ISRC, z którym kodowane są płyty CD), upowszechniony dzisiaj i stosowany przez wydawców w sieci, obecny w wielu mediach społecznościowych do walki z piractwem to znaczna rzadkość, a mimo to także mają miejsce. Program zna digitalne DNA, czyli wysokości i długości dźwięków w zakodowanych nagraniach, ich tempo, dynamikę, czas trwania określonych utworów lub ich części, harmonię muzycznej konstrukcji danego dzieła. Wie kto je wykonuje i do kogo należą zakodowane w nagraniach prawa autorskie. Nie zawsze za to wie że wiele wykonywanych utworów należy już od dawna do domeny publicznej, ponieważ prawa autorskie wygasają wedle wywalczonych przez Ryszarda Straussa w latach 30. XX wieku zapisów ochronnych – 75 lat po śmierci kompozytora. W przypadku muzyki zmarłego w roku 1750 J. S. Bacha to znacznie dłużej… Na szczęście chodzi w moim przypadku tylko o większe fragmenty a nie całość, bo byłby to – kto wie – może nawet zabawny „plagiat”.
Swoją drogą, tego J. S. Bach, który sam czerpał swoje pomysły muzyczne z całego zasobu i doświadczenia muzyki poprzednich czasów, twórców jemu współczesnych oraz własnej, a także cudzej, tego chyba by nie przypuścił, że prawie trzysta lat po napisaniu tego dzieła nadal będzie ono wykonywane i cenione. Oraz że komputer będzie się mylił co do wykonawców! Zastanawiam się także czy Bach potrafiłby wyobrazić sobie komputer? Kto wie, być może tak, bo sam był niezwykłym wizjonerem, i pracował tak jak dzisiaj żaden komputer jeszcze nie potrafi. A więc, może jakoś nasze czasy, czasy niepokoju, zaraz i rozpętywanych o wiarę wojen, nie byłyby mu aż takie obce? Historia lubi się powtarzać, a jak mówią niektórzy – nawet „zataczać”.
Zaś bardzo młoda i piękna Martha Argerich nagrała dla DGG tę znaną muzykę w roku 1969. Sprawdźmy czy komputer się nie myli? A podobno „nobody is perfect”? A więc także i żaden program nie jest jeszcze do końca doskonały… Ale poczekajmy cierpliwie na odpowiedź UMG, komputera lub … facebookowego programu. A madame Marthę Argerich bardzo serdecznie z tego miejsca pozdrawiam!
Tomasz Trzciński - polski pianista, dyrygent, kompozytor, aranżer i pedagog.
Studiował teorię muzyki i kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku a następnie kontynuował studia na Uniwersytecie im. Johannesa Gutenberga w Moguncji (RFN) studiując fortepian pod kierunkiem wybitnej polskiej pianistki - Prof. Lidii Grychtołówny, a także dyrygenturę orkiestrową, i chóralną u maestro Prof. Josharda Dausa. Interpretację muzyki współczesnej pogłębiał u Prof. Manfreda Reicherta (Ensemble 13). Muzykę jazzową studiował u sławnych muzyków: Vitolda Reka (cb.) (Witold Szczurek) i prof. Janusza Stefańskiego (dr.). Artysta prowadzi od lat intensywną działalność koncertową, twórczą i wydawniczą, oraz pedagogiczną.
Tomasz Trzciński odznaczony został w roku 2018 medalem Zasłużony Kulturze - Gloria Artis w kategorii muzyka przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który nadawany jest osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzic-twa narodowego
Jego główną domeną i pasją są wirtuozowskie fortepianowe improwizacje solowe, których jest eksploratorem i innowatorem. Kształto-wanie własnego stylu rozpoczął już odroku 1999. Realizacja koncertowych – improwizowanych suit fortepianowych, opublikowanych w cyklu Piano Exploration Vol. I-VIII (2014) dała jego muzyce trwały fundament. Idee te wzbogacał w latach 2005-2014 o interpretacje dzieł współczesnych polskich i światowych twórców na projektach Dialogi z fortepianem. W latach 2014-2018 dokonał znaczącego roz-woju idei twórczej łącząc dotychczasowe doświadczenia z inspiracjami płynącymi z polskiej muzyki klasycznej, religijnej jak i patrio-tycznej, ludowej, filmowej oraz jazzu. Powstające wóaczas na żywo i efektowne dzieła koncertowe opublikował w sieci, na płytach CD, i w filmach. Do wybitnych osiągnięć artysty należą albumy:
◆ "Niezwyciężonym" (2016) - z koncertów w Muzeum Powstania Warszawskiego, i Belwederze z projektu „Rotmistrz Pilecki - Bohater Niezwyciężony” pod patronatem honorowym Prezydenta RP dr Andrzeja Dudy. Dzieło zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, i zadedykowane Powstańcom Warszawskim, Żołnierzom Wyklętym i Rtm. Witoldowi Pileckiemu.
◆ "Co mu w Duszy Grało" oraz "Live in Wadowice" - z koncertów w Szczecinie, i Wadowicach (2014-2017) poświęconych osobie i przesłaniu Św. Jana Pawła II:
◆ "Polskie melodie" Vol. 1 i Vol. 2 (2017) - cykle zawierające wirtuozowskie interpretacje znanych polskich pieśni, melodii ludowych, i kolęd.
◆ "Magic Music" (2015) - collage muzyki elektronicznej, dźwięków natury, utworów Fryderyka Chopina, i improwizacji.
Tomasz Trzciński jako pierwszy pianista na świecie dokonał własnych koncertowych interpretacji najsłynniejszego dzieła solowego Keitha Jarretta - THE KÖLN CONCERT, wydając je na albumie 2CD pt. "Blue Mountains" (2006), i do sieci, w zbiorach: "Around The Köln Concert", Vol. I i II (2006/2009), oraz "Fantasia" (2016). Nagrania te mają na platformie You Tube miliony wyświetleń. Otrzymały także cenne recenzje polskich i zgaraniczynych słuchaczy:
„Słucham tego nagrania po raz kolejny z nieukrywaną satysfakcją… ta wersja rozszerza mój odbiór.“
(Dr Jakub Żmidziński z UA w Poznaniu o Blue Mountains, Prace Pienińskie nr 27).
"Jego frazowanie, dobór temp, wydobycie dźwięku (uderzenie), skala dynamiki jaką dysponuje, dyskretne
użycie elementów perkusyjnych – wszystko to jest indywidualnym osiągnięciem pianistycznym, i to jakim!"
Trzciński ukazuje się jako wybitny wirtuoz i wyrafinowany artysta dźwięku.
(Dr Heinrich Brinkmöller-Becker dla NRWjazz.de w recenzji po koncercie w Planetarium w Bochum)
Artystę prezentowano wielokrotnie w głównym radio publicznym WNYC, w Nowym Jorku, USA, w audycji New Sounds cenionego krytyka muzycznego Johna Schaefera. Jego nagrania zajęły trzykrotnie pierwsze miejsca, i wiele złotych wyróżnień, w rankingu popularnego brytyjskiego portalu muzycznego BEAT100 (2012-2015). W komercyjnych mediach streamingowych liczba odwiedzin jego utworów przekracza 20 milionów wejść.
Tomasz Trzciński to także autor fortepianowych transkrypcji utworów sławnego afrykańskiego muzyka jazzowego – Abdullaha Ibrahima (vel Dollara Branda), wydanych w zbiorze African Songs przez Schott Music International Mainz (2013), a także licznych aranżacji dla orkiestr symfonicznych, i dętych, z którymi współpracuje jako instruktor, i dyrygent. Obok muzyki Tomasz Trzciński pasjonuje się także fotografią pejzażową, którą można obejrzeć wmultimedialnej galerii internetowej na jego stronie. Od roku 2018 prowadzi własne studio fortepianu, gdzie naucza gry na tym instrumencie bezpośrednio i online. https://Pianoexplorations.com
Zostaw komentarz