W dniu 28 maja 2020 roku minęła 32-ga rocznica przyjazdu ostatniego planowanego pociągu pasażerskiego z Suchej Beskidzkiej do Wadowic. Odcinek tej linii 103 od Skawce do Wadowice rozebrano w latach 1988-1992 w związku z budową zbiornika Świnna Poręba, gdyż przez ten obszar przebiegała duża część tej linii kolejowej.

W latach 1988 – 1992 rozebrano tory pozostawiając jedynie w niektórych miejscach części nasypu kolejowego, niektóre mostki oraz kilka słupków kilometrowych. Jeden z takich słupków prawdopodobnie z okresu budowy tej kolei tj. z końca XIX wieku znajduje się w Gorzeniu, przy trasie rowerowej zbudowanej na miejscu torowiska w roku 2014.

Często będąc z żoną na spacerze przechodzimy obok tego słupka. Słupek ten moim zdaniem jeden z ostatnich reliktów tej linii kolejowej nr 103 powinien zostać zabezpieczony i przeniesiony do ogrodu mieszczącego się przy Muzeum Miejskim w Wadowicach. Jest to cenna pamiątka z okresu Cesarstwa Austrowęgierskiego. Przeprowadziłem już wstępną rozmowę z Kierownikiem Muzeum Miejskiego Panem Marcinem Witkowskim, który oświadczył, że jest otwarty na przedyskutowanie tego pomysłu.

Dlaczego się tym tak zainteresowałem, otóż po 2002 roku po otwarciu granic i swobodnym przemieszczaniu się ludzi po Europie, zaczęły znikać w Beskidzie Śląskim i nie tylko stare historyczne kamienie graniczne. Lądowały one w ogródkach przydomowych różnych kolekcjonerów i zbieraczy pamiątek historycznych. Dlatego też aby uratować te ostatnią pamiątkę po linii kolejowej 103 i udostępnić w przyszłości  turystom, należy podjąć niezwłoczne moim zdaniem działania. Słupek jest w bardzo dobrym stanie i jest czytelny tj.  4 km (kilometr).

Obecnie na lini kolejowej nr 103 w Regulicach kursuje Lokalna Kolej Drezynowa, to jedyna w Małopolsce idea łącząca pasję do kolejnictwa oraz turystyki, a jej podstawę stanowi linia kolejowa nr 103, oddana do użytkowania w 1899 roku. Jest to najpiękniejszy szlak kolejowy w Polsce, pełny bogactwa przyrodniczego i geologicznego. Jego niezwykłość możesz podziwiać z pokładu dziesięciu 4-osobowych drezyn rowerowych (napędzanych przy pomocy mięśni Twoich nóg) oraz jednej drezyny ręcznej. Udostępniony szlak nieczynnej linii kolejowej nr 103 prowadzi przez gminę Alwernia. Atrakcja jest odpowiednia dla każdej grupy wiekowej. Kolejka funkcjonuje zgodnie z ustalonym rozkładem jazdy dostępnym na stronie internetowej. Wymagana jest wcześniejsza rezerwacja drezyny za pośrednictwem modułu rezerwacyjnego online lub telefoniczna (czytaj więcej).

Szlak kolejowy w Regulicach koło Alwerni ponownie czynny! Pasjonaci kolejnictwa Michał Ściana i Grzegorz Pater postanowili odtworzyć zamknięty szlak kolejowy. Pomimo trudności prawdziwym zapaleńcom udało się wskrzesić do życia nieużywaną od 2002 roku linię kolejową 103, która otwiera nowe możliwości. Warto podkreślić, że ta trasa była nieużywana przez PKP i zarosła oraz została zdewastowana przez złodziei. Ocalały szyny i podkłady, trzeba było uzupełnić mocowania. Remont zabrał pół roku, zużyto do niego 15 ton złomu kolejowego. Po odnowieniu do dyspozycji turystów jest sześciokilometrowy odcinek. Można wybrać trzy trasy: pięcio-, sześcio- i jedenastokilometrową (czytaj więcej).

Fot. wprowadzające – Pociąg specjalny, ktory ciągnie lokomotywa parowa Ty2-953 na moście w Mucharzu. 23 kwietnia 1988 roku/zdjecie: Marek Ćwikła/wadowiceonline.pl

Autor: ANDRZEJ KOTOWIECKI
Urodzony w Wadowicach w 1954 roku. Z wykształcenia prawnik, studia w Uniwersytecie Jagiellońskim, z zawodu prokurator, z zamiłowania historyk, archeolog, geolog, paleontolog, religioznawca,  kolekcjoner i podróżnik.