W czym jak w czym ale spośród wszystkich swoich utworów to właśnie w Polonezach zawarł Fryderyk Chopin najwięcej elementów naszego ducha narodowego i jego dumnej szlacheckiej, ziemiańskiej spuścizny, będącej wielką mieszanką emocji i cech narodowych złożonych z elementów szlachetności, wykształcenia, dostojeństwa, cech ludzkich jak dobroci, odwagi, otwartości serca ale i szlacheckiego uporu, wiary, niezniszczalnego poczucia wolności i woli samostanowienia, w końcu troski o swoją zagrodę, ziemię, Ojczyznę.
REKLAMA
Ale i też lekkomyślności, zadziorności czy w końcu przekory połączonej z zacietrzewieniem ale i ciekawością, osadzonych w wielowiekowej tradycji stanowej wywodząc się od czasów bitnego polskiego rycerstwa i jego reguł, polskiego ludu i po późne staropolskie zwyczaje tak szlachty szaraczkowej jak i ziemiaństwa i w końcu magnaterii. Tak, jak to pokazywał w swoich Sztukach Hrabia Aleksander Fredro, mistrz satyry i dramatu polskiego tamtych czasów.
I to wszystko pobrzmiewa właśnie szerokim echem we wszystkich Polonezach Chopina, które pisał na fortepian jako ten artysta, który na niejednym hucznym staropolskim święcie i uroczystościach bywał, zwyczaje i tradycje dobrze poznał i nieraz właśnie Poloneza, ten uroczysty polski (z tradycji polskiego ludu pochodzący jako chodzony, chmielowy, świeczkowy) taniec w pierwszej parze na nich poprowadził, potrafiąc udowodnić że tak tancerzem jak i muzykiem jest równie wyśmienitym. Mówi się przecież do dziś dnia że ten, kto dobrze tańczy będzie i dobrze grać na instrumentach, bo to taniec jest najlepszą kuźnią dla poczucia rytmu, taktu i ruchu w muzyce.
Polonez A-dur Op. 40 No. 1 to ten słynny utwór Chopina (obok najsłynniejszego Poloneza Heroicznego), który będąc z tradycji wykonawczej uważanym za “wojskowy” i “rycerski” w charakterze, nadawało Polskie Radio każdego dnia Kampanii Wrześniowej 1939 by mobilizować polskie społeczeństwo do nieulegania panice i strachowi, oraz stawiania oporu atakującym je hitlerowskim Niemcom, do wytrwania w poczuciu dumy i przygotowania się do długiej walki.
To tym utworem rozpoczął się niejeden bal maturalny w polskiej szkole, w końcu ten to polonez jest jednym z najbardziej charakterystycznych sygnałów muzyki Chopina na całym świecie. Grając go odczuwam zawsze dreszcz szczególnej emocji – to jest cała nasza historia w tak krótkim a naładowanym energią utworze, który dosłownie iskrzy mi pod rękami.
Polonezy Chopina to symbol polskiej nieuległości i dumy narodowej, symbol miłości i oddania Ojcowiźnie oraz swoistego dystansu z jakim potrafimy – nie bez emocji przecież ale z humorem i oddaniem opowiadać o Polsce. To jest nasza muzyka – którą podziwiają i grają z niełatwym do wypracowania stylem inni. I bardzo się przy tym starają by brzmiało to po polsku. Jeden z moich uczniów wygrał takim utworem wiele konkursowych zmagań, ale musiał się wedle moich wskazań wiele napracować by zrozumieć – jako obcokrajowiec o co w tym utworze “chodzi”.
Gdzie kończą się słowa – tam rozbrzmiewają dźwięki – Polonez Chopina to zawsze historia dumnej, i niepodległej Polski. Ku pokrzepieniu serc i duszy – zapraszam Państwa serdecznie!
Tomasz Trzciński - polski pianista, dyrygent, kompozytor, aranżer i pedagog.
Studiował teorię muzyki i kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku a następnie kontynuował studia na Uniwersytecie im. Johannesa Gutenberga w Moguncji (RFN) studiując fortepian pod kierunkiem wybitnej polskiej pianistki - Prof. Lidii Grychtołówny, a także dyrygenturę orkiestrową, i chóralną u maestro Prof. Josharda Dausa. Interpretację muzyki współczesnej pogłębiał u Prof. Manfreda Reicherta (Ensemble 13). Muzykę jazzową studiował u sławnych muzyków: Vitolda Reka (cb.) (Witold Szczurek) i prof. Janusza Stefańskiego (dr.). Artysta prowadzi od lat intensywną działalność koncertową, twórczą i wydawniczą, oraz pedagogiczną.
Tomasz Trzciński odznaczony został w roku 2018 medalem Zasłużony Kulturze - Gloria Artis w kategorii muzyka przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który nadawany jest osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzic-twa narodowego
Jego główną domeną i pasją są wirtuozowskie fortepianowe improwizacje solowe, których jest eksploratorem i innowatorem. Kształto-wanie własnego stylu rozpoczął już odroku 1999. Realizacja koncertowych – improwizowanych suit fortepianowych, opublikowanych w cyklu Piano Exploration Vol. I-VIII (2014) dała jego muzyce trwały fundament. Idee te wzbogacał w latach 2005-2014 o interpretacje dzieł współczesnych polskich i światowych twórców na projektach Dialogi z fortepianem. W latach 2014-2018 dokonał znaczącego roz-woju idei twórczej łącząc dotychczasowe doświadczenia z inspiracjami płynącymi z polskiej muzyki klasycznej, religijnej jak i patrio-tycznej, ludowej, filmowej oraz jazzu. Powstające wóaczas na żywo i efektowne dzieła koncertowe opublikował w sieci, na płytach CD, i w filmach. Do wybitnych osiągnięć artysty należą albumy:
◆ "Niezwyciężonym" (2016) - z koncertów w Muzeum Powstania Warszawskiego, i Belwederze z projektu „Rotmistrz Pilecki - Bohater Niezwyciężony” pod patronatem honorowym Prezydenta RP dr Andrzeja Dudy. Dzieło zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, i zadedykowane Powstańcom Warszawskim, Żołnierzom Wyklętym i Rtm. Witoldowi Pileckiemu.
◆ "Co mu w Duszy Grało" oraz "Live in Wadowice" - z koncertów w Szczecinie, i Wadowicach (2014-2017) poświęconych osobie i przesłaniu Św. Jana Pawła II:
◆ "Polskie melodie" Vol. 1 i Vol. 2 (2017) - cykle zawierające wirtuozowskie interpretacje znanych polskich pieśni, melodii ludowych, i kolęd.
◆ "Magic Music" (2015) - collage muzyki elektronicznej, dźwięków natury, utworów Fryderyka Chopina, i improwizacji.
Tomasz Trzciński jako pierwszy pianista na świecie dokonał własnych koncertowych interpretacji najsłynniejszego dzieła solowego Keitha Jarretta - THE KÖLN CONCERT, wydając je na albumie 2CD pt. "Blue Mountains" (2006), i do sieci, w zbiorach: "Around The Köln Concert", Vol. I i II (2006/2009), oraz "Fantasia" (2016). Nagrania te mają na platformie You Tube miliony wyświetleń. Otrzymały także cenne recenzje polskich i zgaraniczynych słuchaczy:
„Słucham tego nagrania po raz kolejny z nieukrywaną satysfakcją… ta wersja rozszerza mój odbiór.“
(Dr Jakub Żmidziński z UA w Poznaniu o Blue Mountains, Prace Pienińskie nr 27).
"Jego frazowanie, dobór temp, wydobycie dźwięku (uderzenie), skala dynamiki jaką dysponuje, dyskretne
użycie elementów perkusyjnych – wszystko to jest indywidualnym osiągnięciem pianistycznym, i to jakim!"
Trzciński ukazuje się jako wybitny wirtuoz i wyrafinowany artysta dźwięku.
(Dr Heinrich Brinkmöller-Becker dla NRWjazz.de w recenzji po koncercie w Planetarium w Bochum)
Artystę prezentowano wielokrotnie w głównym radio publicznym WNYC, w Nowym Jorku, USA, w audycji New Sounds cenionego krytyka muzycznego Johna Schaefera. Jego nagrania zajęły trzykrotnie pierwsze miejsca, i wiele złotych wyróżnień, w rankingu popularnego brytyjskiego portalu muzycznego BEAT100 (2012-2015). W komercyjnych mediach streamingowych liczba odwiedzin jego utworów przekracza 20 milionów wejść.
Tomasz Trzciński to także autor fortepianowych transkrypcji utworów sławnego afrykańskiego muzyka jazzowego – Abdullaha Ibrahima (vel Dollara Branda), wydanych w zbiorze African Songs przez Schott Music International Mainz (2013), a także licznych aranżacji dla orkiestr symfonicznych, i dętych, z którymi współpracuje jako instruktor, i dyrygent. Obok muzyki Tomasz Trzciński pasjonuje się także fotografią pejzażową, którą można obejrzeć wmultimedialnej galerii internetowej na jego stronie. Od roku 2018 prowadzi własne studio fortepianu, gdzie naucza gry na tym instrumencie bezpośrednio i online. https://Pianoexplorations.com
Zostaw komentarz