Tej muzyki można słuchać tak jak każdej innej, która nam się bardzo spodoba. Chopin był bowiem doskonałym twórcą i materią dźwięku fortepianu posługiwał się w sposób mistrzowski. Potrafił układać z niej opowieści, i jeśli nawet krótkie – to zawsze były to skończone małe arcydzieła myśli muzycznej, w których opowiadał jak w kalejdoskopie przetworzone w emocje historie.
Jego piękne melodie, frazowanie, dobór i proporcje brzmień, relacje dynamiczne i agogiczne (zmiany tempa na przestrzeni utworów) czy kontrasty są obrazem twórczej drogi, w której operując wiedzą i doświadczeniem zaczerpniętym w młodości z muzyki polskiej, z lat, które spędzał pośród kultury polskich dworków, domów pełnych tradycji i wspomnień, a także polskiej wsi – i jej uroczystości, potrafił połączyć w specyficzny dla siebie sposób z całą muzyką europejską stwarzając wybitnie charakterystyczne parametry artystyczne swoich dzieł.
Oddziaływanie dźwiękiem
Ich jakość właśnie jest tym, co porusza serca i dusze słuchaczy nie tylko polskich ale i świata, który muzykę Chopina ceni i w sposób szczególny uwielbia. Jednak dla nas, Polaków ma ona również inny wymiar, innym mniej czytelny a będący dla nas właśnie tym, co Chopin transportuje swoją muzyką w warstwie emocji – naszą polską, oryginalną kulturę i to zawartą wyrafinowanie w tekstach dzieł pisanych w czasie niefunkcjonowania, i nieistnienia Polski na mapie Europy.
Ten element właśnie sprawia że utwory Chopina zawsze, niezależnie od formy są treścią muzyczną tak bardzo polskie, zawierając ładunek emocji, którego postać odzwierciedla często polskie losy, i im Chopin i jego dzieła starsze – tym bardziej jego osobistą tęsknotę za ziemią ojczystą. Dowodem tego jest choćby to właśnie preludium, nazwane później „Deszczowym”, rozpoczynające się jak sentymentalna kołysanka i przemieniające dalej w części środkowej w narastającą burzę emocji, swoisty płacz kompozytora za „rajem utraconym”.
Obrazowanie wyrazem
Ta muzyka obrazuje nie tylko zwykłe kapanie deszczu poprzez powtarzanie dźwięku, czy grzmoty burzy, jakie nawiedzały wyspę Majorkę w trakcie jego pobytu tam, w towarzystwie George Sand, gdy zamiast pogody i odpoczynku musiał mierzyć się z nieustającymi ulewami, oraz niechęcią mieszkańców, zrażonych jego chorobliwym kaszlem i ogólnymi odmiennościami sposobu bycia i wyglądu, które wzbudzały w nich obawy. To także drążenie w skale wspomnień, obaw i emocji, z którymi musiał radzić sobie artysta, wystawiony na działanie historii swojego kraju i świadom jej sytuacji. Być może to jest jego cichy szloch za tym wszystkim o czym wiedział ze już tego nie zobaczy.
Ale Chopin mógł te wszystkie uczucia przenosić poprzez dźwięk, odtwarzając swoją Ojczyznę tak wyraziście w kompozycjach, które tworzył na emigracji. Dlatego ją u niego rozpoznajemy i odbieramy jako część naszej polskiej duszy.
Patriotyzm duchowo spełniony
Fryderyk Chopin był na emigracji gorącym polskim patriotą, lecz jego emigracyjne pragnienie powrotu do Polski nie było mu dane doczekać już spełnienia. Powrócił tym nie mniej do ojczyzny sercem i duszą poprzez swoją muzykę, docierając poprzez nią również do słuchaczy na całym świecie. Oni podświadomie przeżywają dzisiaj nasze polskie emocje słuchając tych utworów, i wykonując je z pasją, i uczestniczą w ten sposób polskiej historii ostatnich dwustu i więcej lat.
Tomasz Trzciński - polski pianista, dyrygent, kompozytor, aranżer i pedagog.
Studiował teorię muzyki i kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku a następnie kontynuował studia na Uniwersytecie im. Johannesa Gutenberga w Moguncji (RFN) studiując fortepian pod kierunkiem wybitnej polskiej pianistki - Prof. Lidii Grychtołówny, a także dyrygenturę orkiestrową, i chóralną u maestro Prof. Josharda Dausa. Interpretację muzyki współczesnej pogłębiał u Prof. Manfreda Reicherta (Ensemble 13). Muzykę jazzową studiował u sławnych muzyków: Vitolda Reka (cb.) (Witold Szczurek) i prof. Janusza Stefańskiego (dr.). Artysta prowadzi od lat intensywną działalność koncertową, twórczą i wydawniczą, oraz pedagogiczną.
Tomasz Trzciński odznaczony został w roku 2018 medalem Zasłużony Kulturze - Gloria Artis w kategorii muzyka przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który nadawany jest osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzic-twa narodowego
Jego główną domeną i pasją są wirtuozowskie fortepianowe improwizacje solowe, których jest eksploratorem i innowatorem. Kształto-wanie własnego stylu rozpoczął już odroku 1999. Realizacja koncertowych – improwizowanych suit fortepianowych, opublikowanych w cyklu Piano Exploration Vol. I-VIII (2014) dała jego muzyce trwały fundament. Idee te wzbogacał w latach 2005-2014 o interpretacje dzieł współczesnych polskich i światowych twórców na projektach Dialogi z fortepianem. W latach 2014-2018 dokonał znaczącego roz-woju idei twórczej łącząc dotychczasowe doświadczenia z inspiracjami płynącymi z polskiej muzyki klasycznej, religijnej jak i patrio-tycznej, ludowej, filmowej oraz jazzu. Powstające wóaczas na żywo i efektowne dzieła koncertowe opublikował w sieci, na płytach CD, i w filmach. Do wybitnych osiągnięć artysty należą albumy:
◆ "Niezwyciężonym" (2016) - z koncertów w Muzeum Powstania Warszawskiego, i Belwederze z projektu „Rotmistrz Pilecki - Bohater Niezwyciężony” pod patronatem honorowym Prezydenta RP dr Andrzeja Dudy. Dzieło zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, i zadedykowane Powstańcom Warszawskim, Żołnierzom Wyklętym i Rtm. Witoldowi Pileckiemu.
◆ "Co mu w Duszy Grało" oraz "Live in Wadowice" - z koncertów w Szczecinie, i Wadowicach (2014-2017) poświęconych osobie i przesłaniu Św. Jana Pawła II:
◆ "Polskie melodie" Vol. 1 i Vol. 2 (2017) - cykle zawierające wirtuozowskie interpretacje znanych polskich pieśni, melodii ludowych, i kolęd.
◆ "Magic Music" (2015) - collage muzyki elektronicznej, dźwięków natury, utworów Fryderyka Chopina, i improwizacji.
Tomasz Trzciński jako pierwszy pianista na świecie dokonał własnych koncertowych interpretacji najsłynniejszego dzieła solowego Keitha Jarretta - THE KÖLN CONCERT, wydając je na albumie 2CD pt. "Blue Mountains" (2006), i do sieci, w zbiorach: "Around The Köln Concert", Vol. I i II (2006/2009), oraz "Fantasia" (2016). Nagrania te mają na platformie You Tube miliony wyświetleń. Otrzymały także cenne recenzje polskich i zgaraniczynych słuchaczy:
„Słucham tego nagrania po raz kolejny z nieukrywaną satysfakcją… ta wersja rozszerza mój odbiór.“
(Dr Jakub Żmidziński z UA w Poznaniu o Blue Mountains, Prace Pienińskie nr 27).
"Jego frazowanie, dobór temp, wydobycie dźwięku (uderzenie), skala dynamiki jaką dysponuje, dyskretne
użycie elementów perkusyjnych – wszystko to jest indywidualnym osiągnięciem pianistycznym, i to jakim!"
Trzciński ukazuje się jako wybitny wirtuoz i wyrafinowany artysta dźwięku.
(Dr Heinrich Brinkmöller-Becker dla NRWjazz.de w recenzji po koncercie w Planetarium w Bochum)
Artystę prezentowano wielokrotnie w głównym radio publicznym WNYC, w Nowym Jorku, USA, w audycji New Sounds cenionego krytyka muzycznego Johna Schaefera. Jego nagrania zajęły trzykrotnie pierwsze miejsca, i wiele złotych wyróżnień, w rankingu popularnego brytyjskiego portalu muzycznego BEAT100 (2012-2015). W komercyjnych mediach streamingowych liczba odwiedzin jego utworów przekracza 20 milionów wejść.
Tomasz Trzciński to także autor fortepianowych transkrypcji utworów sławnego afrykańskiego muzyka jazzowego – Abdullaha Ibrahima (vel Dollara Branda), wydanych w zbiorze African Songs przez Schott Music International Mainz (2013), a także licznych aranżacji dla orkiestr symfonicznych, i dętych, z którymi współpracuje jako instruktor, i dyrygent. Obok muzyki Tomasz Trzciński pasjonuje się także fotografią pejzażową, którą można obejrzeć wmultimedialnej galerii internetowej na jego stronie. Od roku 2018 prowadzi własne studio fortepianu, gdzie naucza gry na tym instrumencie bezpośrednio i online. https://Pianoexplorations.com
Zostaw komentarz