Wyjątkowy Nokturn Chopina
W ostatnim, trzecim z Opusu 15. i niezmiernie pięknym Nokturnie g-moll chopinowski głęboki sentyment do polskiej melodii, jej zadumanego i nieraz melancholijnego charakteru, w formie spokojnego kujawiaka – polskiego tańca narodowego, spotyka głębokie przemyślenia i emocje, każąc jego lirycznej melodii przechodzić w toku rozwoju muzyki przez zdarzenia jakich na początku utworu nie można by w ogóle przewidzieć, a w długim i zaskakującym finale zmienić jej solową linię w dziękczynną chorałową pieśń chóralną.
Tak, jak gdyby kompozytor chciał powiedzieć tutaj słuchaczowi – wszystko to co piękne i powabne, niespokojne i emocjonalne powinno jednak służyć czemuś wyższemu i ważniejszemu, i istotniejszemu dla dobra duszy człowieka i ku czci dzieła jego Stwórcy. Bo to jest zadanie tej sztuki, traktowanej przez twórcę jako dźwiękowa przemiana uczuć i emocji w muzyczną opowieść.
Powiew melancholii w utworach Chopina jest zjawiskiem bardzo delikatnie podkreślanym przez kompozytora w jego muzyce.
Bowiem wystrzegał się on przesadnej dosłowności i to, co wychodziło spod jego palców w trakcie licznych wieczorowych improwizacji dla grona znajomych i wiernych słuchaczy, redukował następnie w trakcie pracy nad swoimi kompozycjami do postaci wyszlifowanych do perfekcji komponentów, pozostawiając nastrój utworu w ogólnie zarysowanej atmosferze, często jedną drobną uwagą na początku dzieła.
Praca kompozytora, jaką wykonywał przy instrumencie polegała na poszukiwaniu najlepszego wyrazu dla muzycznej idei, która przyszła w trakcie próbnej improwizacji.
W praktyce wyglądało to tak że wiele razy, inaczej niż Mozart czy inni twórcy piszący „z głowy”, zapisywał jakiś takt czy pomysł, uszlachetniając go tak długo, i dopracowywał niuanse, aż w końcu odnajdywał ten wariant, który uznawał za najlepszy. I ten pozostawiał w tekście, widocznym dla kopisty. Pozostałe warianty znikały pokreślone pod grubą warstwą tuszu. Absolutna redukcja i pedantyczna dedukcja układania dźwięków w wyszukane współbrzmienia miały u Chopina charakter wręcz obsesyjny. Często gdy komponował, jego życiowa partnerka – niespokojna z natury George Sand opuszczała dom, bo nie dawało się z Chopinem wytrzymać.
Chopin był typem perfekcjonisty i zarazem upartego choleryka. Zresztą, jak wielu geniuszy. To był dla niego nieludzki wysiłek, choć efekty tej pracy nie pozostawiają po nim nawet cienia tych zmagań. Kompozycja wyrastała jednak pod jego ręka do rangi arcydzieł, wypracowanych w każdym, najmniejszym nawet szczególe. Dzięki Chopinowi muzyka polska podniesiona została po raz pierwszy w dziejach tej sztuki na poziom jednej z najlepszych na świecie i w swoim brzmieniu absolutnie niepowtarzalnej. I dlatego do dziś dnia budzi na całym świecie tak wielki zachwyt.
Frédéric Chopin – Nokturn g-moll Op. 15 No 3 / Nocturne in G minor Op. 15 No 3
Tomasz Trzciński - polski pianista, dyrygent, kompozytor, aranżer i pedagog.
Studiował teorię muzyki i kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku a następnie kontynuował studia na Uniwersytecie im. Johannesa Gutenberga w Moguncji (RFN) studiując fortepian pod kierunkiem wybitnej polskiej pianistki - Prof. Lidii Grychtołówny, a także dyrygenturę orkiestrową, i chóralną u maestro Prof. Josharda Dausa. Interpretację muzyki współczesnej pogłębiał u Prof. Manfreda Reicherta (Ensemble 13). Muzykę jazzową studiował u sławnych muzyków: Vitolda Reka (cb.) (Witold Szczurek) i prof. Janusza Stefańskiego (dr.). Artysta prowadzi od lat intensywną działalność koncertową, twórczą i wydawniczą, oraz pedagogiczną.
Tomasz Trzciński odznaczony został w roku 2018 medalem Zasłużony Kulturze - Gloria Artis w kategorii muzyka przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który nadawany jest osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzic-twa narodowego
Jego główną domeną i pasją są wirtuozowskie fortepianowe improwizacje solowe, których jest eksploratorem i innowatorem. Kształto-wanie własnego stylu rozpoczął już odroku 1999. Realizacja koncertowych – improwizowanych suit fortepianowych, opublikowanych w cyklu Piano Exploration Vol. I-VIII (2014) dała jego muzyce trwały fundament. Idee te wzbogacał w latach 2005-2014 o interpretacje dzieł współczesnych polskich i światowych twórców na projektach Dialogi z fortepianem. W latach 2014-2018 dokonał znaczącego roz-woju idei twórczej łącząc dotychczasowe doświadczenia z inspiracjami płynącymi z polskiej muzyki klasycznej, religijnej jak i patrio-tycznej, ludowej, filmowej oraz jazzu. Powstające wóaczas na żywo i efektowne dzieła koncertowe opublikował w sieci, na płytach CD, i w filmach. Do wybitnych osiągnięć artysty należą albumy:
◆ "Niezwyciężonym" (2016) - z koncertów w Muzeum Powstania Warszawskiego, i Belwederze z projektu „Rotmistrz Pilecki - Bohater Niezwyciężony” pod patronatem honorowym Prezydenta RP dr Andrzeja Dudy. Dzieło zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, i zadedykowane Powstańcom Warszawskim, Żołnierzom Wyklętym i Rtm. Witoldowi Pileckiemu.
◆ "Co mu w Duszy Grało" oraz "Live in Wadowice" - z koncertów w Szczecinie, i Wadowicach (2014-2017) poświęconych osobie i przesłaniu Św. Jana Pawła II:
◆ "Polskie melodie" Vol. 1 i Vol. 2 (2017) - cykle zawierające wirtuozowskie interpretacje znanych polskich pieśni, melodii ludowych, i kolęd.
◆ "Magic Music" (2015) - collage muzyki elektronicznej, dźwięków natury, utworów Fryderyka Chopina, i improwizacji.
Tomasz Trzciński jako pierwszy pianista na świecie dokonał własnych koncertowych interpretacji najsłynniejszego dzieła solowego Keitha Jarretta - THE KÖLN CONCERT, wydając je na albumie 2CD pt. "Blue Mountains" (2006), i do sieci, w zbiorach: "Around The Köln Concert", Vol. I i II (2006/2009), oraz "Fantasia" (2016). Nagrania te mają na platformie You Tube miliony wyświetleń. Otrzymały także cenne recenzje polskich i zgaraniczynych słuchaczy:
„Słucham tego nagrania po raz kolejny z nieukrywaną satysfakcją… ta wersja rozszerza mój odbiór.“
(Dr Jakub Żmidziński z UA w Poznaniu o Blue Mountains, Prace Pienińskie nr 27).
"Jego frazowanie, dobór temp, wydobycie dźwięku (uderzenie), skala dynamiki jaką dysponuje, dyskretne
użycie elementów perkusyjnych – wszystko to jest indywidualnym osiągnięciem pianistycznym, i to jakim!"
Trzciński ukazuje się jako wybitny wirtuoz i wyrafinowany artysta dźwięku.
(Dr Heinrich Brinkmöller-Becker dla NRWjazz.de w recenzji po koncercie w Planetarium w Bochum)
Artystę prezentowano wielokrotnie w głównym radio publicznym WNYC, w Nowym Jorku, USA, w audycji New Sounds cenionego krytyka muzycznego Johna Schaefera. Jego nagrania zajęły trzykrotnie pierwsze miejsca, i wiele złotych wyróżnień, w rankingu popularnego brytyjskiego portalu muzycznego BEAT100 (2012-2015). W komercyjnych mediach streamingowych liczba odwiedzin jego utworów przekracza 20 milionów wejść.
Tomasz Trzciński to także autor fortepianowych transkrypcji utworów sławnego afrykańskiego muzyka jazzowego – Abdullaha Ibrahima (vel Dollara Branda), wydanych w zbiorze African Songs przez Schott Music International Mainz (2013), a także licznych aranżacji dla orkiestr symfonicznych, i dętych, z którymi współpracuje jako instruktor, i dyrygent. Obok muzyki Tomasz Trzciński pasjonuje się także fotografią pejzażową, którą można obejrzeć wmultimedialnej galerii internetowej na jego stronie. Od roku 2018 prowadzi własne studio fortepianu, gdzie naucza gry na tym instrumencie bezpośrednio i online. https://Pianoexplorations.com
Zostaw komentarz