Pamiętają Państwo opowiadanie Sławomira Mrożka pt. Słoń? Okazuje się że po uniesieniu się w powietrze i odlocie z Zoo na oczach zdumionych uczniów, którzy od tej chwili przestali wierzyć w prawa grawitacji oraz co poniektórzy także w słonie, nasz bohater wcale nie zaginął i teraz odnalazł się ponownie! Zaleciał jednak tak wysoko, że minąwszy Świnki w kosmosie schował się za czarną dziurą, przemienił w mgławicę i obserwuje wydarzenia w Zoo dalej – za pomocą czubka swojej trąby. Słonia tu bowiem nie widać. Jedynie czubek jego trąby. Tak samo jak w Alicji z krainy czarów, w której kot Cheshire znikał wśród gałęzi ale pozostawał po nim uśmiech. Tutaj znika słoń a trąbę widać. Niektórzy astronomowie twierdzą że to jest raczej sowa, która dla niepoznaki udaje trąbę słonia. Ale kto tam wie, niektórzy wielcy astronomowie co innego mówią a co innego myślą, i zupełnie co innego robią niż mówią i myślą. Ogólnie mają oni jednak najczęściej rację. Bo to, co dzisiaj jest możliwe wczoraj było tylko bajką. A dzisiaj wszystko jest możliwe, tym bardziej w kosmosie. Zaś kot Alicji był, co potwierdza na rysunku jego pręgowany gruby ogon, raczej szopem praczem. Nawet jeśli tylko troszkę udawał kota. Choć, może było właśnie na odwrót? A nasz bohater, Słoń, może tylko celowo udaje sowę by nie było go widać, ani nikt niczego się nie domyślał? A może to jeszcze jakiś inny kolos schowany za łudzącą maską sowy lub trąby, kto wie, dzisiaj taki scenariusz nie jest wcale niemożliwy. Takie stwory, szczególnie na glinianych nogach, bywają groźne. Kozacy o tym wiedzą najlepiej, bo właśnie jednego takiego kolosa muszą teraz ze swojego terytorium przepędzić. Ale gdyby okazało się że to jednak jest ten Słoń, a w zasadzie tylko jego trąba, to na wszelki wypadek pożyczmy mu dobrej nocy. Niechże gdzieś tam sobie, daleko od nas w ciemnościach znika. Im dalej, tym lepiej. Trąba i tak zawsze go zdemaskuje.
REKLAMA
A propos: Słonie są pamiętliwe. Te nadmuchane gazem podobno także.
Ps: Gdy byłem mały i coś niecoś sknociłem mówiono do mnie – ty trąbo. Może dlatego wybrałem raczej fortepian. Dzisiaj nie żałuję!
Tomasz Trzciński - polski pianista, dyrygent, kompozytor, aranżer i pedagog.
Studiował teorię muzyki i kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku a następnie kontynuował studia na Uniwersytecie im. Johannesa Gutenberga w Moguncji (RFN) studiując fortepian pod kierunkiem wybitnej polskiej pianistki - Prof. Lidii Grychtołówny, a także dyrygenturę orkiestrową, i chóralną u maestro Prof. Josharda Dausa. Interpretację muzyki współczesnej pogłębiał u Prof. Manfreda Reicherta (Ensemble 13). Muzykę jazzową studiował u sławnych muzyków: Vitolda Reka (cb.) (Witold Szczurek) i prof. Janusza Stefańskiego (dr.). Artysta prowadzi od lat intensywną działalność koncertową, twórczą i wydawniczą, oraz pedagogiczną.
Tomasz Trzciński odznaczony został w roku 2018 medalem Zasłużony Kulturze - Gloria Artis w kategorii muzyka przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który nadawany jest osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzic-twa narodowego
Jego główną domeną i pasją są wirtuozowskie fortepianowe improwizacje solowe, których jest eksploratorem i innowatorem. Kształto-wanie własnego stylu rozpoczął już odroku 1999. Realizacja koncertowych – improwizowanych suit fortepianowych, opublikowanych w cyklu Piano Exploration Vol. I-VIII (2014) dała jego muzyce trwały fundament. Idee te wzbogacał w latach 2005-2014 o interpretacje dzieł współczesnych polskich i światowych twórców na projektach Dialogi z fortepianem. W latach 2014-2018 dokonał znaczącego roz-woju idei twórczej łącząc dotychczasowe doświadczenia z inspiracjami płynącymi z polskiej muzyki klasycznej, religijnej jak i patrio-tycznej, ludowej, filmowej oraz jazzu. Powstające wóaczas na żywo i efektowne dzieła koncertowe opublikował w sieci, na płytach CD, i w filmach. Do wybitnych osiągnięć artysty należą albumy:
◆ "Niezwyciężonym" (2016) - z koncertów w Muzeum Powstania Warszawskiego, i Belwederze z projektu „Rotmistrz Pilecki - Bohater Niezwyciężony” pod patronatem honorowym Prezydenta RP dr Andrzeja Dudy. Dzieło zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, i zadedykowane Powstańcom Warszawskim, Żołnierzom Wyklętym i Rtm. Witoldowi Pileckiemu.
◆ "Co mu w Duszy Grało" oraz "Live in Wadowice" - z koncertów w Szczecinie, i Wadowicach (2014-2017) poświęconych osobie i przesłaniu Św. Jana Pawła II:
◆ "Polskie melodie" Vol. 1 i Vol. 2 (2017) - cykle zawierające wirtuozowskie interpretacje znanych polskich pieśni, melodii ludowych, i kolęd.
◆ "Magic Music" (2015) - collage muzyki elektronicznej, dźwięków natury, utworów Fryderyka Chopina, i improwizacji.
Tomasz Trzciński jako pierwszy pianista na świecie dokonał własnych koncertowych interpretacji najsłynniejszego dzieła solowego Keitha Jarretta - THE KÖLN CONCERT, wydając je na albumie 2CD pt. "Blue Mountains" (2006), i do sieci, w zbiorach: "Around The Köln Concert", Vol. I i II (2006/2009), oraz "Fantasia" (2016). Nagrania te mają na platformie You Tube miliony wyświetleń. Otrzymały także cenne recenzje polskich i zgaraniczynych słuchaczy:
„Słucham tego nagrania po raz kolejny z nieukrywaną satysfakcją… ta wersja rozszerza mój odbiór.“
(Dr Jakub Żmidziński z UA w Poznaniu o Blue Mountains, Prace Pienińskie nr 27).
"Jego frazowanie, dobór temp, wydobycie dźwięku (uderzenie), skala dynamiki jaką dysponuje, dyskretne
użycie elementów perkusyjnych – wszystko to jest indywidualnym osiągnięciem pianistycznym, i to jakim!"
Trzciński ukazuje się jako wybitny wirtuoz i wyrafinowany artysta dźwięku.
(Dr Heinrich Brinkmöller-Becker dla NRWjazz.de w recenzji po koncercie w Planetarium w Bochum)
Artystę prezentowano wielokrotnie w głównym radio publicznym WNYC, w Nowym Jorku, USA, w audycji New Sounds cenionego krytyka muzycznego Johna Schaefera. Jego nagrania zajęły trzykrotnie pierwsze miejsca, i wiele złotych wyróżnień, w rankingu popularnego brytyjskiego portalu muzycznego BEAT100 (2012-2015). W komercyjnych mediach streamingowych liczba odwiedzin jego utworów przekracza 20 milionów wejść.
Tomasz Trzciński to także autor fortepianowych transkrypcji utworów sławnego afrykańskiego muzyka jazzowego – Abdullaha Ibrahima (vel Dollara Branda), wydanych w zbiorze African Songs przez Schott Music International Mainz (2013), a także licznych aranżacji dla orkiestr symfonicznych, i dętych, z którymi współpracuje jako instruktor, i dyrygent. Obok muzyki Tomasz Trzciński pasjonuje się także fotografią pejzażową, którą można obejrzeć wmultimedialnej galerii internetowej na jego stronie. Od roku 2018 prowadzi własne studio fortepianu, gdzie naucza gry na tym instrumencie bezpośrednio i online. https://Pianoexplorations.com
Zostaw komentarz