W imię  „walki o środowisko” na mocy rozporządzenia Rady UE nr.852  z 29 maca 2024 roku  – kołchoz europejski ustanowił, że po roku 2035 ogranicza się rejstracje nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Produkcja będzie skupiona na autach elektrycznych, wodorowych i tych z silnikami spalinowymi, ale zasilanymi e-paliwem. Nowe regulacje zaakceptowały wszystkie państwa z wyjątkiem Polski, zaś Włochy, Bułgaria i Rumunia wstrzymały się od głosu.

A teraz  – „nie podoba się” to i Niemcom! 

Głos na ten temat zabrało UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e.V   – czyli Federalne Stowarzyszenie Średnich Przedsiębiorstw Energetycznych z siedzibą w Berlinie,  odpowiedzialne za paliwa i smary, a także oleje opałowe. 

W opinii UNITI, istniejący system regulacji floty UE został wstrząśnięty do fundamentów przez raport „Zastosowanie podejścia do „rury wydechowej”, które jest sprzeczne z prawem Unii, bo bezpośrednio skutkuje jednostronnym regulacyjnym faworyzowaniem mobilności elektrycznej – ze szkodą dla innych ekologicznie rozsądnych rozwiązań, takich jak paliwa odnawialne.

UNITI zlecilo przeprowadzenie przeglądu prawnego rozporzadzenia wydanego przez Ursule von d. Leyen i opublikowało, że „Metodologia pomiaru tzw. metody rury wydechowej, na której opiera się rozporządzenie w sprawie „flot samochodowych”,  zgodnie z którą emisje CO2 pojazdu są bilansowane tylko na rurze wydechowej –  jest sprzeczne z prawem Unii Euopejskiej europejskim i szkodzi skutecznej ochronie środowiska” – jak  orzekł w swojej ekspertyzie profesor dr Martin Kment z Katedry Prawa Publicznego i Europejskiego, Prawa Ochrony Środowiska i Planowania Przestrzennego w Augsburgu. 

W raporcie sporządzonym pod jego przewodnictwem podano do wiadomości, że przestarzałe podejście do „rury wydechowej” na której opiera się unijne rozporządzenie – powinno zostać zastąpione nowoczesną metodologią pomiaru, która równoważy emisje CO2 w całym cyklu  „życia” auta,

Stwierdzono, ze zastosowana przestarzała metoda testowa wiąże się z naruszeniem europejskiego prawa pierwotnego: art. 191 ust. 2 TFUE jest naruszony, podobnie jak art. 16 CFR (wolność prowadzenia działalności gospodarczej), art. 20 CFR (równość wobec prawa) i art. 37 CFR (zasada ochrony środowiska).

Raport profesora Kmenta pokazuje, że nie tylko producenci samochodów z silnikami spalinowymi, ale także producenci paliw alternatywnych są „ukarani” przez podejście do „rury wydechowej

Dyrektor zarządzający UNITI Elmar Kühn podsumowuje: „Prowadzi to do naszego pilnego wezwania polityków do natychmiastowej zmiany obecnych przepisów dotyczących floty nowych samochodów osobowych”.Powiedział również;  „Wszystkie niezgodne z prawem treści regulacyjne, które na przykład doprowadzą do całkowitego zakazu nowych rejestracji silników spalinowych w 2035 r., ponieważ nie można uwzględnić wpływu paliw odnawialnych na klimat – muszą zostać zmienione”

Zdaniem UNITI, rewizja systemu regulacji flot ogłoszona przez ponownie wybraną przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen w jej wytycznych dla następnej Komisji UE musi przede wszystkim wprowadzić równowagę emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdu i zużytej energii napędowej, tak jak jest to już stosowane w innych europejskich przepisach, takich jak nowe rozporządzenie UE w sprawie baterii.

Zdaniem Stowarzyszenia Średnich Przedsiębiorstw Energetycznych –  rozporządzenie dotyczące floty samochodów ciężarowych, które ma zostać poddane przeglądowi dopiero w 2027 r., powinno zostać jak najszybciej sprawdzone pod kątem niezgodnych z prawem elementów i odpowiednio zmienione.

Dyrektor zarządzający UNITI Elmar Kühn zawiadamia: : „O wynikach opinii prawnej poinformowaliśmy m.in. niemieckich producentów i dostawców samochodów. Zakładamy, że firmy szczegółowo przeanalizują, jakie wnioski z niej wyciągną”.

A wiec „Ursulijny” system regulacji flot zachwiał się w posadach!

„Istnieje pilna potrzeba działania !” – mówią niemieccy naukowcy. 

 

Ps. Wielu zastanawia się, czy po 2035 roku w ogóle możliwa będzie rejestracja nowych pojazdów spalinowych. Odpowiedź brzmi, że choć nowe przepisy nie zakazują sprzedaży nowych aut spalinowych, to producenci będą zobowiązani dostosować się do produkcji pojazdów na tzw. e-paliwo. Samochody bezemisyjne będą miały podobne silniki jak dotychczas, ale zabezpieczenia uniemożliwią korzystanie z tradycyjnych paliw.

Dokładne rozwiązania w tym obszarze są opracowywane przez Komisję Europejską.  Już ona coś tam wymyśli, żeby nam życie obrzydzić….

A tymczasem, jak donosi ze Szwajcarii „Neue Zuercher Zeitung” (z 31.07.24)- niemieccy dostawcy motoryzacyjni redukują dziesiątki tysięcy miejsc pracy. Niedawno były specjalista od skrzyń biegów ZF Friedrichshafen ogłosił likwidację nawet 14 000 miejsc pracy. Konkurenci, tacy jak Bosch i Continental, również redukują personel w swoich działach motoryzacyjnych. Powolna sprzedaż samochodów elektrycznych pogarsza sytuację tych firm.

 

Rechtsgutachten zeigt: Europäische CO2-Flottenregulierung verstößt gegen Unionsrecht, UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e.V., Story – PresseBox

UNITI_PM__Gutachten_EU_Flottenregulierung_20240722.pdf

Rechtsgutachten zeigt: Europäische CO2-Flottenregulier… (verbaende.com)

Rechtsgutachten: Europäische CO2-Flottenregulierung ist unionsrechtswidrig (sprit-plus.de)

https://elektromobilni.pl/strefa_wiedzy/koniec-aut-spalinowych-od-kiedy-zakaz-sprzedazy/#:~:text=Chocia%C5%BC%20rozporz%C4%85dzenie%20Rady%20Unii%20Europejskiej,%2C%20ale%20zasilanymi%20e

ZF, Bosch, Conti: Autozulieferer bauen Tausende Jobs ab. Ist das E-Auto schuld? (nzz.ch)