Opierając się na sondażach przeprowadzonych przez IBRiS (d. Homo Homini) widzimy wyraźnie, że poparcie partii Petru spadło z 30,9 % (15 grudnia 2015) do 29,6 % (7 stycznia 2016 r.).

Popatrzcie sami. Tutaj sondaż wykonany przez IBRiS dla Super Ekspresu:

Zrzut ekranu 2016-01-08 22.58.55

Tutaj z kolei dla Onetu:

Zrzut ekranu 2016-01-08 23.08.18

Konfrontując dane obu sondaży widać, jak bardzo niepoważne są konstatacje jakiegoś propagandzisty z Onetu.

W pierwszym notowaniu preferencji wyborczych przeprowadzonym przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych na zlecenie Onetu odnotowujemy niespodzianki. Nowym liderem (z blisko 30-procentowym poparciem) jest Nowoczesna Ryszarda Petru. W porównaniu do poprzedniego notowania to ugrupowanie zyskało aż 10 punktów procentowych.

Tymczasem widać, i to wyraźnie, że wg tej samej pracowni utraciło 1,3%.

Ba, z kolei PiS pozycję lidera straciło po raz pierwszy od wielu miesięcy. Jak wynika z sondażu, na partię Jarosława Kaczyńskiego chce głosować dokładnie 27,3 proc. ankietowanych, czyli o pięć punktów procentowych mniej niż w ubiegłym miesiącu.

Tymczasem w obu sondażach, dokonanych w odstępstwie ok. 3 tygodni, poparcie dla rządzących jest…. takie same!

POdniosło się PO, i to aż o 1,8 %.

Przypomnijmy zafascynowanym wynikiem tej od niedawna obecnej na rynku sondażowni fragment tekstu, jaki pojawił się w lipcu 2013 roku w „gazecie wyborczej”.

DumaPrezes Homo Homini Marcin Duma przyznaje, że „na wyniki dotyczące preferencji wyborczych mogły mieć wpływ wcześniejsze pytania”. Informuje, że cena za każde z zamówionych przez Republikanów pytań wyniosła 800 zł. Sondaż był telefoniczny, objął według pracowni 1100 respondentów. Jego zdaniem „być może wyniki badań bardziej niż preferencje pokazują potencjał ugrupowania, które stawia sobie za cel walkę z biurokracją czy obniżenie podatków”.

Homo Homini nie należy do Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku, nie poddaje się też audytowi, który kontroluje jakość pracy ankieterów. Jednak jego badania ze względu na cenę i szybkość wykonania zamawiane są m.in. przez „Rzeczpospolitą” i Polskie Radio i inne media elektroniczne. Wielokrotnie są też cytowane w innych mediach.

– Nie pamiętam badania z tak długą serią tendencyjnych pytań – mówi Jan Kujawski, członek zarządu Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku. – Badania mają opisywać rzeczywistość, a nie ją kreować. Zajmiemy się tą sprawą na najbliższym posiedzeniu zarządu. Tego typu sondaże psują wizerunek całej branży – mówi.

Przyznaje, że OFBOR nie może ukarać Homo Homini, bo ten ośrodek nie należy do organizacji. – Homo Homini nie poddaje się też audytowi, który kontroluje jakość pracy ankieterów – powiedziała Elżbieta Gorajewska, prezes zarządu OFBOR.

http://wyborcza.pl/1,76842,14232793,Metoda_na_Homo_Homini__czyli_jak_Republikanie_mieli.html#ixzz3wh78NReM

Homo Homini po tej dość poważnej wpadce zmieniła nazwę na o wiele bardziej brzmiącą poważnie – IBRiS.

Czy jednak 38-letni prezes Marcin Duma zmienił metody?

Trudno powiedzieć, skoro nie znamy zestawu pytań, jaki był zadawany w ankietach.

Natomiast cytowany tekst jest dostępny:
http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/sondaz-ibris-dla-onetu-niespodziewany-lider-pis-na-drugim-miejscu/x3js96

I można porównać „sensacyjne” wyniki z publikowanymi trzy tygodnie wcześniej:

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,19353424,ibris-dla-se-pis-roztrwonil-polityczna-przewage-na-czele.html

IBRiS, tak samo jak HOMO HOMINI, nie jest członkiem OFBOR-u, czyli Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku*.
To oznacza, że wyników tej „sondażowni” nadal nie możemy brać na serio.
No ale nie od dziś wiadomo, że tonący brzydko się chwyta.

145034118711274674020

9.01 2016

_____________________________________
* http://www.ofbor.pl/