Jak to Wam zwięźle opisać?
Dostałem mandat – nie pierwszy i chyba nie ostatni, jadąc Al. Zwycięstwa w Gdańsku. Nasi urzędnicy miejscy uznali, że na całej długości głównej arterii 3 pasmowej Gdańska łączącej wszystko co wzdłuż morza mamy, należy zmniejszyć prędkość z 70 km/h – nastąpiło to w 2021 r. do 50 km/h. Umotywowano to jak zawsze bezpieczeństwem, zmniejszeniem hałasu itd itp.
To teraz kilka moich przemyśleń i to nie z powodu tego mandatu, który słusznie otrzymałem, jadąc nocą w okolicy Żaka 75 km/h – nie było nikogo na tym odcinku, ale dopadł mnie patrol z Kartuz, w nieoznakowanym BMS, ściągnięty do wyłapywania tu piratów drogowych. W sumie, fajny patent na łatanie budżetu. Tyle, że znam wielu, którzy w tym miejscu już stracili prawko jadąc np. 100 km/h.
Teraz kilka ciekawostek:
1. Czemu docierają tu policjanci aż z Kościerzyny – nie zastanawia to Was – łatwa kasa? Bo jakoś słabo mi uwierzyć, że mają przeciwdziałać „czwartkowym spotkaniom fanów motoryzacji” – na ja w swej skodzie z pewnością do takich się nie zaliczam i nie ścigałem się z zawrotną prędkością.
2. Czy są dane, z których wynikało, że do wypadków – ile takich było, na tej drodze dochodziło z winy kierowców jadących 70 km/h? Nie znam statystyk, ale jakoś nie uwierzę, że ktoś jadąc 3 pasmową drogą w normalnych warunkach z prędkością 70 km/h stanowi zagrożenie a pojazd nadmiernie hałasuje – jakoś nie wierzę, by była różnica między 50 a 70 km/h
3. Sprawdzałem, mam dowody, system polegający na tzw. płynnej jeździe, „zielona fala” który był na tej ulicy, dostosowany nadal do 70 km/h. Gdy dla testu jechałem 50 km/h na wszystkich – dosłownie wszystkich światłach od Wrzeszcza do Gdańska Gł. łapałem czerwone światło.
4. Dopuszczalna prędkość na ścieżkach rowerowych wynosi 50 km/h – obserwując rowerzystów a jadąc z dopuszczalną prędkością w samochodzie, często zauważam, jak rowery mnie wyprzedzają, to nie zazdrość, ale ukazuje bezsensowność takich regulacji, zwalczających zmotoryzowanych.
5. Dla tzw. zwiększenia bezpieczeństwa na tej arterii generuje się dodatkowe przejścia dla pieszych, tam gdzie ich nie było, lub występowały tunele – jaki to ma sens, czy chodzi o generowanie korków, wkurzanie kierowców i dodatkowe zanieczyszczenie z pojazdów?
6. Likwiduje się 3 pas – tworząc BUS-pas, bez np, dobudowania kolejnego – co jak kierowcy doskonale wiedzą, przekłada się na stałe zakorkowanie tych odcinków.
7. Na wysokości Akademii Medycznej – była 2 pasmowa równoległa droga, mógł tam być wydzielony 1 pas dal np. autobusów, co daje nam łącznie 5 pasów. Co uczyniono – mimo miejsc postojowych, przesunięto je na jeden z pasów, likwidując ten do jazdy dla samochodów.
8. Od lat komuny zapowiadana budowa równoległej drogi tzw. „Czerwonej” – już wtedy widomym było, że nie będzie to wystarczające w Gdańsku nie jest realizowana – pewien odcinek powstał w Gdyni.
9. Równolegle do Alei Zwycięstwa, powstają nowe duże skupiska biznesowe, to obok Hali Olivia – mieści ok 13-16 tyś ludzi, czy wiecie, że Stocznia Gdańska w najlepszych swoich latach miała podobną liczbę pracowników?, macie świadomość, że to dla nich zbudowano tramwaj, częściowo SKM, drogi, by mogli dojechać do pracy? A co dobudowano gdy powstało tak olbrzymie centrum biznesowe, poza odjęciem jednego pasa z drogi już istniejącej na BUS pas? Ok, jest coś – ścieżka rowerowa, wydzielona z chodnika.
Myślę, że jeszcze każdy z Was coś do tych punktów by dopisał.
To teraz ja poproszę o wyjaśnienie faktycznej, logicznej polityki komunikacyjnej miasta Gdańska, bo jak do tej pory jest tylko gorzej a samochodów mimo, czarowania analizami miejskimi przybywa a nie ubywa. Choć, jest coś co w statystykach się poprawiło, wpływy do budżetu państwa mandatów, więc jest kasa, na dodatkowe kamery, fotoradary, pojazdy, tylko gdzie te drogi, bezkolizyjne?
A swoją drogą, też już wiem, czemu ostatnio tak się uaktywniła w Gdańsku mocno straż miejska ganiając kierowców – no też ratują budżet – tym razem miejski.
Autor: Kwiatek Robert
ur. 2 IX 1971 r. w Gdańsku. Absolwent Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych w Warszawie, kierunek sztuka nowych mediów (2012). Absolwent Master of Business Administration w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów (2018).
1988 członek kadry narodowej w łyżwiarstwie figurowym, mistrz Polski juniorów (1988). 1984–1986 współzałożyciel Tajnej Organizacji Młodzieży, nast. Ruchu Młodzieży Niezależnej. 1986–1990 jeden z przywódców FMW Region Gdańsk, redaktor techn. pisma FMW „Monit”, wydawca i drukarz pism młodzieżowych, założyciel Agencji Fotograficznej i Archiwum FMW, organizator Biblioteki Latającej, członek Grup Wykonawczych FMW, kolporter wydawnictw FMW na terenie szkół średnich, uczelni i zakładów pracy Wybrzeża Gdańskiego. 1987–1990 współzałożyciel Wydawnictwa FMW Gdańsk. 1987–1989 członek Rady Koordynacyjnej FMW. 1986–1990 współorganizator manifestacji, happeningów w Gdańsku. W V i VIII 1988 współorganizator wsparcia dla strajkujących w Stoczni Gdańskiej zaopatrzenia w żywność, druku i kolportażu strajkowych wydawnictw.
1990–1995 kierownik drukarni w Wydawnictwie Gdańskim Sp. z o.o., 1995–2008 fotoreporter i fotoedytor w Polska Presse Sp. z o.o., m.in. w „Dzienniku Bałtyckim”. W 2007 współzałożyciel Stowarzyszenia Federacji Młodzieży Walczącej (2007–2010 i od 2015 prezes). 2008–2009 fotograf rządowy w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, 2009 kierownik działu Media w SKOK Kopernik, 2009–2010 operator kamery w Media SKOK, 2011–2012 fotoedytor, grafik multimedialny w Wydawnictwach Szkolnym i Pedagogicznych w Warszawie. 2012–2015 koordynator ds. wizerunku w Dolnośląskich Surowcach Skalnych w Piławie Górnej. 2015–2017 kierownik marketingu w Krakowskiej Grupie Amnis w Krakowie. Od 2017 dyr. Sponsoringu, kierownik Wydz. Zarządzania Wizerunkiem i Marką. w Energa S.A. w Gdańsku. Od 2017 członek Komitetu Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa przy IPN w Gdańsku. Organizator i autor licznych wystaw fotograficznych, albumów, laureat wielu konkursów fotograficznych.
Odznaczony Krzyżem Wolności i Solidarności (2016), Złotym Krzyżem Zasługi (2016). Laureat nagrody Świadek Historii przyznanej przez IPN w Gdańsku (2017).
Zostaw komentarz