Keith Jarrett jest amerykańskim pianistą jazzowym – jedną z największych żyjących legend jazzu naszych czasów. Swoją karierę zapoczątkował już w latach 60 – tych XX wieku w USA jako cudowne dziecko klasycznego fortepianu, jednak jego fascynacją była muzyka współczesna a szczególnie jazz. Muzykę tę zaczął grać w zespole Jazz Messengers, którego liderem był słynny perkusista Art Blakey, a następnie z kwartetem jazzowym The Charles Lloyd Quartet. Włączył się także w nurt nowo formowanej przez Milesa Davisa koncepcji free jazzu, występując ze znanym trębaczem na jego osobiste zaproszenie na wielu koncertach. Lata współpracy z saksofonistą Janem Garbarkiem zaowocowały znanym do dzisiaj albumem „Personal Mountains”.
Od ponad pięćdziesięciu lat Keith Jarrett koncertuje jako pianista solista i w różnych składach, ale przeważnie usłyszeć możemy go w trio jazzowym – „Keith Jarrett Trio” wraz perkusistą Jackiem DeJohnette i kontrabasistą Garym Peacockiem. W zespole tym dokonał swoich największych interpretacji jazzowych standardów, jak choćby „Georgia On My Mind” na Jazz Jambore w Warszawie w roku 1985. Tym jednak, co szczególnie wyróżnia go spośród wielu innych ciekawych muzyków jest wyjątkowa umiejętność grania i tworzenia na scenie wielkich solowych koncertów improwizowanych, spośród których najbardziej zasłynął w historii jazzu zagranym w Kolonii, w roku 1975 „THE KÖLN CONCERT”, który przesądził o jego dalszym ogromnym sukcesie scenicznym.
Jego solowe koncerty są zawsze wyjątkowymi wydarzeniami artystycznymi. Na każdym z nich powstaje pod jego rękami oryginalna, kreowana na żywo muzyka – improwizacja, która jest wynikiem wielkiej twórczej emocji muzycznej i dobrze przemyślanej, choć spontanicznie powstającej ekspresyjnej formy, zawierającej elementy wybitnej wirtuozerii i łącząca wiele różnych źródeł kultury i tradycji muzycznej świata w jeden stylistycznie charakterystyczny koloryt brzmieniowy, z którego znany jest artysta.
Od lat nagrywa on swoją muzykę wyłącznie dla niemieckiej wytwórni fonograficznej ECM, która w większości dzięki wydaniom i idącej w dziesiątki milionów sprzedaży jego płyt (co stanowi rekord w świecie jazzu) osiągnęła swój rynkowy sukces. Dzisiaj Keith Jarrett świętuje 72 urodziny i nadal jest czynnym, koncertującym i nagrywającym kolejne albumy muzykiem, który występuje na scenach całego świata, zaś bilety na jego koncerty są wykupywane co najmniej na rok przed datą koncertu.
Wszystkiego najlepszego, Mistrzu!
Więcej informacji: Keith Jarrett
Tomasz Trzciński - polski pianista, dyrygent, kompozytor, aranżer i pedagog.
Studiował teorię muzyki i kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku a następnie kontynuował studia na Uniwersytecie im. Johannesa Gutenberga w Moguncji (RFN) studiując fortepian pod kierunkiem wybitnej polskiej pianistki - Prof. Lidii Grychtołówny, a także dyrygenturę orkiestrową, i chóralną u maestro Prof. Josharda Dausa. Interpretację muzyki współczesnej pogłębiał u Prof. Manfreda Reicherta (Ensemble 13). Muzykę jazzową studiował u sławnych muzyków: Vitolda Reka (cb.) (Witold Szczurek) i prof. Janusza Stefańskiego (dr.). Artysta prowadzi od lat intensywną działalność koncertową, twórczą i wydawniczą, oraz pedagogiczną.
Tomasz Trzciński odznaczony został w roku 2018 medalem Zasłużony Kulturze - Gloria Artis w kategorii muzyka przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który nadawany jest osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzic-twa narodowego
Jego główną domeną i pasją są wirtuozowskie fortepianowe improwizacje solowe, których jest eksploratorem i innowatorem. Kształto-wanie własnego stylu rozpoczął już odroku 1999. Realizacja koncertowych – improwizowanych suit fortepianowych, opublikowanych w cyklu Piano Exploration Vol. I-VIII (2014) dała jego muzyce trwały fundament. Idee te wzbogacał w latach 2005-2014 o interpretacje dzieł współczesnych polskich i światowych twórców na projektach Dialogi z fortepianem. W latach 2014-2018 dokonał znaczącego roz-woju idei twórczej łącząc dotychczasowe doświadczenia z inspiracjami płynącymi z polskiej muzyki klasycznej, religijnej jak i patrio-tycznej, ludowej, filmowej oraz jazzu. Powstające wóaczas na żywo i efektowne dzieła koncertowe opublikował w sieci, na płytach CD, i w filmach. Do wybitnych osiągnięć artysty należą albumy:
◆ "Niezwyciężonym" (2016) - z koncertów w Muzeum Powstania Warszawskiego, i Belwederze z projektu „Rotmistrz Pilecki - Bohater Niezwyciężony” pod patronatem honorowym Prezydenta RP dr Andrzeja Dudy. Dzieło zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, i zadedykowane Powstańcom Warszawskim, Żołnierzom Wyklętym i Rtm. Witoldowi Pileckiemu.
◆ "Co mu w Duszy Grało" oraz "Live in Wadowice" - z koncertów w Szczecinie, i Wadowicach (2014-2017) poświęconych osobie i przesłaniu Św. Jana Pawła II:
◆ "Polskie melodie" Vol. 1 i Vol. 2 (2017) - cykle zawierające wirtuozowskie interpretacje znanych polskich pieśni, melodii ludowych, i kolęd.
◆ "Magic Music" (2015) - collage muzyki elektronicznej, dźwięków natury, utworów Fryderyka Chopina, i improwizacji.
Tomasz Trzciński jako pierwszy pianista na świecie dokonał własnych koncertowych interpretacji najsłynniejszego dzieła solowego Keitha Jarretta - THE KÖLN CONCERT, wydając je na albumie 2CD pt. "Blue Mountains" (2006), i do sieci, w zbiorach: "Around The Köln Concert", Vol. I i II (2006/2009), oraz "Fantasia" (2016). Nagrania te mają na platformie You Tube miliony wyświetleń. Otrzymały także cenne recenzje polskich i zgaraniczynych słuchaczy:
„Słucham tego nagrania po raz kolejny z nieukrywaną satysfakcją… ta wersja rozszerza mój odbiór.“
(Dr Jakub Żmidziński z UA w Poznaniu o Blue Mountains, Prace Pienińskie nr 27).
"Jego frazowanie, dobór temp, wydobycie dźwięku (uderzenie), skala dynamiki jaką dysponuje, dyskretne
użycie elementów perkusyjnych – wszystko to jest indywidualnym osiągnięciem pianistycznym, i to jakim!"
Trzciński ukazuje się jako wybitny wirtuoz i wyrafinowany artysta dźwięku.
(Dr Heinrich Brinkmöller-Becker dla NRWjazz.de w recenzji po koncercie w Planetarium w Bochum)
Artystę prezentowano wielokrotnie w głównym radio publicznym WNYC, w Nowym Jorku, USA, w audycji New Sounds cenionego krytyka muzycznego Johna Schaefera. Jego nagrania zajęły trzykrotnie pierwsze miejsca, i wiele złotych wyróżnień, w rankingu popularnego brytyjskiego portalu muzycznego BEAT100 (2012-2015). W komercyjnych mediach streamingowych liczba odwiedzin jego utworów przekracza 10 milionów wejść.
Tomasz Trzciński to także autor fortepianowych transkrypcji utworów sławnego afrykańskiego muzyka jazzowego – Abdullaha Ibrahima (vel Dollara Branda), wydanych w zbiorze African Songs przez Schott Music International Mainz (2013), a także licznych aranżacji dla orkiestr symfonicznych, i dętych, z którymi współpracuje jako instruktor, i dyrygent. Obok muzyki Tomasz Trzciński pasjonuje się także fotografią pejzażową, którą można obejrzeć wmultimedialnej galerii internetowej na jego stronie. Od roku 2018 prowadzi własne studio fortepianu, gdzie naucza gry na tym instrumencie bezpośrednio i online. https://Pianoexplorations.com
Zostaw komentarz