Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Zaburzeniami Rozwoju we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Rabce-Zdroju oraz Burmistrz Miasta Rabka-Zdrój zorganizowali konferencję naukową pt.: „Wpływ wysokich technologii na rozwój dziecka”, która odbyła się w poniedziałek (25.04.2016r.) w Kinie Śnieżkaw Rabce Zdroju. Prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska podczas wykładu pochyliła się nad tematem: „Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dziecka”.

Chrońmy dzieci przed nadmiernym wykorzystywaniem wysokich technologii w rozwój dzieci. To nie pomaga a wręcz szkodzi w rozwoju nowego pokolenia. – Naukowcy badający wpływ nowoczesnych technologii na funkcje poznawcze podkreślają, że normalny rozwój ludzkiego mózgu wymaga równowagi między bodźcami środowiskowymi a tymi, które kształtują się w kontaktach z ludźmi. Z badań wynika m.in., że ewoluujący mózg, który zaczyna się koncentrować na nowych umiejętnościach technologicznych, coraz bardziej odsuwa się od podstawowych zadań społecznych, takich jak odczytywanie wyrazu twarzy rozmówców czy wychwytywanie kontekstu emocjonalnego z obserwacji gestów – mówiła prof. Jagodą Cieszyńską, kierownik Katedry Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.

Naukowcy ostrzegają przed negatywnymi skutkami kontaktu dzieci z wysokimi technologiami na wczesnym etapie rozwoju. – Badania prowadzone m.in. przez neurobiologów w Europie i Stanach Zjednoczonych wyraźnie pokazują także, iż pokolenie dzieci urodzonych w epoce wysokich technologii (od końca lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku) w odmienny sposób kształtuje swoje relacje ze światem, ludźmi i językiem. W rozwoju ludzkości przystosowywanie się do zmieniającego się środowiska trwało tysiące lat. Nowe pokolenie XXI wieku różni się od pokolenia ludzi, których mózgi ukształtowały się w czasach, gdy normą była bezpośrednia społeczna interakcja. Każdy „nowy pomysł technologiczny” wywołuje ogromne zmiany w strukturze i funkcjach mózgu. Mózg współczesnego człowieka nie ma wiele czasu na przystosowanie się do tak ogromnych zmian środowiskowych. Codzienny kontakt z zaawansowaną technologią osłabia np. połączenia neuronalne odpowiedzialne za przetwarzanie informacji płynących z bezpośredniego kontaktu interpersonalnego. Technologia powoduje, że wychowujemy dziś dzieci w środowiskach bardzo odbiegających od bogactwa społeczno-emocjonalnych doświadczeń, do jakich nasz mózg jest przeznaczony i od jakich zależy jego rozwój – podkreślała prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska.

Zachęcam do wysłuchania całego wykładu prof. zw. dr hab. Jagody Cieszyńskiej.

019A_160425_1001