Krzysztof Sitko rozmawia z dr hab. prof. UP Martą Korendo o wpływie wysokich technologii na rozwój dzieci. – Sami jesteśmy zafascynowani wysokimi technologiami i sprzedajemy je w sposób niekontrolowany coraz młodszym dzieciom. Tymczasem z wysokimi technologiami jest niestety tak, że trzeba mieć na nie „prawo jazdy” jak na samochód. Małe dziecko nie jest gotowe by je przyjmować i to my musimy wiedzieć jak je w sposób kontrolowany podawać dzieciom – mówi naukowiec od lat zajmujący się wczesnym rozwojem dzieci.

Nasze pociech nie są gotowe by je „bombardować”. – Mózg dziecka musi dojrzeć, nauczyć się określonych sprawności językowych, sprawności motorycznych i dopiero na pewnym etapie swojej dojrzałości jest gotowy do tego żeby posługiwać się wysokimi technologiami. To nie jest prawda, że jak dzieci nie będą miały kontaktu z wysokimi technologiami, to nie będą potrafiły się w nich znaleźć, czy ich używać. Moi wspaniali koledzy informatycy wychowywali się na podwórku i trzepaku, a osiągają ogromne sukcesu w dziedzinie nowych technologii. W związku z tym, to nie jest tak, że musimy dawać je małym dzieciom, bo będą wykluczone ze społeczeństwa. One się wykluczą ze społeczeństwa pod wpływem nie kontrolowanego korzystania z nowych technologii – podkreśla dr hab. prof. UP Marta Korendo w rozmowie z dziennikarzem portalu Pressmania.pl

Wychowując młode pokolenie nie zapominajmy o naturalnych zachowaniach. – Dzieci muszą mieć kontakt z drugim człowiekiem. Tym drugim człowiekiem jest rodzic i to jest niezwykle ważne by dziecko wychowywało się w kontakcie bezpośrednim, wzrokowym, emocjonalnym ze swoimi rodzicami. Oczywiście tym drugim człowiekiem jest też rówieśnik. Dzieci muszą mieć kontakty z rówieśnikami, muszą mieć możliwość ustalania ról społecznych, muszą mieć możliwość ustalania zasad funkcjonowania wzajemnego i współżycia społecznego, muszą mieć konflikty, które będą rozwiązywać najpierw źle, a potem dobrze, bo się tego nauczą. Tymczasem w sieci, czy z wysokimi technologiami nie muszą tego robić i to jest ogromne zagrożenie także dla rozwoju społecznego dzieci – przypomina prof. Korendo.

Zachęcam do wysłuchania całej rozmowy z dr hab. prof. UP Martą Korendo.

Wywiad z dr hab. prof. UP Martą Korendo