maxresdefaultPolanie 2 to gra RPG w rzucie izometrycznym wraz z RTS przeznaczonym do gry multiplayerowej lub z przeciwnikiem komputerowym. Gra została wyprodukowana w 2003 roku przez, niestety, już nie istniejące studio Reality Pump. Druga odsłona Polan stanowi kontynuację i rozwinięcie niezwykle popularnej gry z 1996.

 

Polanie2cowGra oferuje nam kilka trybów zabawy. Mnie osobiście do gustu najbardziej przypadła kampania. Wcielamy się w postać młodego, słowiańskiego księcia Mirka, który z powody zbytniej ufności do obcych imigrantów został pozbawiony królestwa i wpakował siebie oraz cały kraj w wielki kłopot. Jako odpowiedzialny człowiek honoru wyruszamy by walczyć ze złem. Gra oferuje nam także tryb rozgrywki z przyjaciółmi w sieci lub z komputerem oraz krótkie rozgrywki RPG. Gra jest naprawdę wciągająca i dobrze pomyślana. Poziom trudności jest dokładnie taki jaki powinien być, czyli ubarwia grę, zwycięstwo sprawia satysfakcję i równocześnie walka nie nuży gracza. Obszary są ładnie skomponowane, a czyhający na nas wrogowie dobrani z rozmysłem. System ekonomii jest dopracowany i przemyślany. Jedyną rzeczą do jakiej można się czepnąć jest odzyskiwanie zdrowia. Sen regenerujący to po prostu nieco przydługie oczekiwanie na zazielenienie się paska życia. Mikstur leczniczych w sklepach jest po prostu zbyt mało. Ten element, niestety, spowalnia fantastyczną dynamikę gry. Co więcej stanowi niemiły kontrenans i wybija z rytmu.

 

PolanieII_2014-04-27_17-12-35-82Nikt nie może mieć wątpliwości, że udźwiękowienie gry to jej niewątpliwy atut. Teksty wypowiadane przez bohatera lub dobiegające z otoczenia, są ukierunkowane na dowcip. Muzyka jest taka „słowiańska”. W sieci czytałem, że to podobno sami pracownicy studia podkładali swoje głosy. Jeśli to prawda, to są lepsi od profesjonalnych aktorów.

 

6331_3_3Grafika jak dla mnie przypomina bajkę dla dzieci. Wygląd postaci stoi w zależności od charakteru – książę jest piękny i ma szlachetną twarz, zły czarownik jest przygarbiony, a na oliwkowej twarzy ma szkaradny krzywy nos. Mapy są urozmaicone i obfitują w różnorakie szczególiki i smaczki. Animacje ruchu postaci i walk są miłe dla oka.

 

6331_57_3Mechanika gry to typowy RPG. Do wyboru mamy siedem profesji – od maga poprzez włócznika do woja. Walki, dobory broni, awansowanie cech postaci, ekonomia – standard dla gracza. W grze także mamy podziemia ale nie stanowią one klejnotu tej gry. Są raczej sposobami obejścia. Innymi sposobami przemieszczania są teleportery. W grze możemy wynająć pomocnika, zależnie od gustu może być to wojownik lub ktoś posługujący się magią. Ciekawostką jest, że na mapie możemy znaleźć wieże do walk dystansowych. Tryb RTS to typowe rozbudowywanie osady i obrona przed wrogami. Później oczywiście zdobywamy dominacje niszcząc wioskę wroga.

klmnklmlmkPodsumowując, stwierdzę, że Polanie 2 to dobra produkcja, w którą warto zagrać. Produkcja jest okraszona dużą dawka humoru i słowiaństwa co dało nam klimat miłej i lekkiej zabawy. Jak wszyscy wiemy humor to cecha uniwersalna dla każdych czasów i każdego człowieka niezależnie od wieku. Grę polecam wszystkim ze względu na prostotę, miłą dla oka grafikę i dla ucha oprawę dźwiękową.

 

9290_47c5d5fa56416Tutaj system RTS nie opiera się złocie czy innych kopalnianych surowcach, lecz na mleku. Po sukcesie Polan 2 planowano wydanie Polan 3. Grę praktycznie zrealizowano ale okazało się, że rynek oczekiwał już zupełnie innych gier. Mało kto zdaje sobie sprawę, że gra Two Worlds to tak naprawdę Polanie 3 po niewielkich korektach. Pierwsza część Polan także została zmieniona dla potrzeb rynku. Początkowo miał być to zwykły RTS jakich mieliśmy wiele, jednak producenci uczynili Polan bardziej słowiańskich, wprowadzając starosłowiańskie nazwy i imiona oraz nazwy bogów. Zmienione zostały nawet krowy. Typowe holenderskie czarno-białe umaszczenie zmieniona na „czarna krowa w kropki bordo…”.


FoxyBoy