Po portalach społecznościowych wiadomość przeszła jak burza – telewizja polska, a szczególnie wiadomości, po odejściu najlepiej opłacanego na świecie za minutę programu dziennikarza notuje spadek oglądalności.

1. O 470 tys. widzów spadła w lutym oglądalność „Wiadomości” TVP 1
2. Spadek jest większy niż w styczniu, kiedy wyniósł on 410 tys. osób
3. Pierwszy raz od wielu miesięcy „Fakty” TVN miały więcej widzów

nielsen_logo_black

Dane dotyczące oglądalności podał serwis Wirtualne Media. Powołuje się na opracowanie Nielsen Audience Measurement, w którym porównano oglądalność z lutego 2016 r. z lutym 2015 r. Z badania wynika, że „Wiadomości” odnotowały największy spadek widowni wśród programów informacyjnych.
Pierwsze miejsce w rankingu tych programów zajmuje, tak jak przed rokiem, „Teleexpress” TVP1. W lutym oglądało go średnio 3,97 mln widzów. To 9,55 proc. (420 tys. osób) mniej niż w lutym 2015 roku.
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,19708872,ogladalnosc-wiadomosci-leci-na-leb-na-szyje-kolejny-duzy.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=SM&utm_campaign=FB_Gazeta

No to popatrzmy, jak powstaje taka informacja.

Nasz pomiar jest oparty o próbę reprezentatywną, w skład której wchodzi 1700 gospodarstw domowych, czyli badamy około 4,5 tysiąca osób – tłumaczy Krzysztof Nożyński z Nielsen Measurements Polska i dodaje: – Próba reprezentatywna oznacza, że w badaniu odzwierciedlamy nasze całe społeczeństwo w mikroskali.
Według eksperta, badania oglądalności telewizji od strony technicznej polegają na instalowaniu specjalnego urządzenia pomiarowego w gospodarstwach domowych, fachowo nazywanego „telemetrem”. – Jest to skrzyneczka przypominająca radio samochodowe, która jest podłączona do odbiornika telewizyjnego. Rejestruje ona automatycznie, co nasi paneliści, czyli ludzie biorący udział w badaniu, oglądają. W godzinach nocnych telemetry wysyłają do naszych komputerów w centrali firmy dane oglądalności – wyjaśnia Krzysztof Nożyński.
http://www.polskieradio.pl/10/484/Artykul/1207796,Jak-bada-sie-ogladalnosc-programow

0714_0720_shr

Tak oto 1700 punktów pomiarowych , zwanych „próbą reprezentatywną, określa oglądalność poszczególnych programów, których mniej więcej jest ok. 300!
Czym taki sondaż różni się od innych badań opinii społecznych, np. tych przeprowadzanych przez IBRiS, wg których partia Petru była liderem poparcia społecznego w grudniu 2015 i styczniu 2016?
Ano jedynie tym, że jeśli chodzi o oglądalność brak jest konkurencji i nie można porównać wyników. Musimy przyjmować je wyłącznie „na wiarę”.

Doświadczenie ostatnich lat uczy, że wyniki badań oglądalności są tyle samo warte, co sondaże dając Komorowskiemu wygraną jeszcze kilka tygodni przed wyborami prezydenckimi.

2.03 2016