Koksownia Bytom to zakład z ponad 150-letnimi tradycjami. Obecnie producent koksu zatrudnia około 600 osób, a to dopiero początek ekspansji w niedalekiej przyszłości. Włodarze firmy doskonale zdają sobie sprawę, że branża – aby się rozwijać – potrzebuje pomocy młodego pokolenia.

Koksownia Bytom stawia na szybkie tempo rozwoju

Firma podjęła szereg działań mających na celu przybliżyć młodym tajniki branży oraz uzmysłowić, jak ważną gałęzią przemysłu ciężkiego jest koksownictwo. Koks to bowiem odmiana paliwa, które uzyskuje się w koksowniach poprzez koksowanie, czyli wygrzewanie węgla kamiennego w temperaturze 600-1200°C w specjalnym piecu koksowniczym za pomocą gazów spalinowych, przy ograniczonym dostępie tlenu. Przemysł stalowy nie mógłby się obyć bez tego produktu.

W rozmowie z Wirtualną Polską prezes Koksowni Bytom Sp. z o.o. Rafał Szostok zwraca uwagę na potężny skok, jakiego dokonało przedsiębiorstwo w ostatnich kilku latach.

Węgiel koksujący pozyskujemy z Polskiej Grupy Górniczej oraz w mniejszych ilościach z Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Obecny potencjał produkcyjny Koksowni Bytom to 16 tys. ton. miesięcznie; przy czym tak jak już wspomniałem, w połowie 2023 roku osiągniemy potencjał 20 tys. ton, a jeszcze w 2020 r. wynosił on 10 tys. ton. Miesięcznie

– mówi prezes firmy.

Branża rośnie w oczach i to właśnie perspektywa nieustannego rozwoju zachęci młodych do zainteresowania się koksem. Wcześniej jednak Koksownia Bytom pragnie wyedukować przyszłe kadry.

Muzeum Koksownictwa

Firma postawiła sobie niezwykle ambitny cel do realizacji. Ponad rok temu otworzyła wirtualne Muzeum Koksownictwa, dzięki któremu już teraz dzieli się wiedzą o koksie, koksowniach oraz koksownikach. Powód? Słowo „koks” w społeczeństwie informacyjnym stopniowo wyparowuje ze świadomości masowego odbiorcy, dlatego Koksownia Bytom walczy o należną jej przestrzeń w umysłach mieszkańców nie tylko Bytomia, ale Śląska i całej Polski.

Jest to jednak pierwszy etap na długiej drodze wykreowania nowych karier w branży. W planach jest wzniesienie realnego muzeum. Swoisty „zwiastun” przedsięwzięcia miał miejsce 13 maja z okazji Nocy Muzeów. To właśnie wtedy Koksownia Bytom udostępniła zwiedzającym budynek zabytkowej siłowni. Tym samym firma zapewniła zainteresowanym unikatową okazję do zapoznania się choć w części z przemysłową historią Śląska.

W ciągu najbliższych lat budynek siłowni stanie się pełnoprawną siedzibą Muzeum Koksownictwa. Całkowity koszt inwestycji wynieść ma około 40 milionów złotych. Obecnie na ukończeniu są prace projektowe, które przekształcą imponujący gmach przy ul. Konstytucji w zaplecze biurowe dla tworzonej m.in. na terenach Koksowni Bytom Strefy Rozwoju Inwestycji i Aktywizacji Zawodowej. Poza obiektem muzealnym powstać tutaj mają powierzchnie biurowe, centrum obsługi inwestorów, centrum aktywizacji lokalnej społeczności czy inkubator lokalnego biznesu.

– Wśród młodszych respondentów wiedza na temat branży jest mniejsza. W koksownictwie drzemie ogromny potencjał, wprost proporcjonalny do potencjału przemysłu stalowego, który nie istnieje bez koksu. Mamy nadzieję, że inicjatywa utworzenia Muzeum Koksownictwa zachęci młodzież do rozpoczęcia kariery w tej branży. Cały czas szukamy chętnych do pracy w naszej koksowni, która od zarania jest przemysłowym sercem tej części Bytomia. Jesteśmy w mediach społecznościowych, na Facebooku, Instagramie i tak popularnym wśród najmłodszych TikToku

– mówi w wywiadzie udzielonym Wirtualnej Polsce prezes Rafał Szostok.

„Najlepszy koks z Bytomia”

Koksownia Bytom postanowiła zwrócić uwagę mieszkańców także na ulicach miasta. Rozklejono billboardy i plakaty, a w kampanię zatytułowaną „Najlepszy koks z Bytomia poszukiwany” zaangażowano również pochodzącego z Bytomia prezentera telewizyjnego oraz artystę kabaretowego Mariusza Kałamagę. Ten chodząc po ulicach miasta wypytywał przechodniów o koks. Początkowo mieszkańcy sądzili, że oryginalna i pomysłowa kampania została zainicjowana przez nową sieć siłowni. Skojarzenia pojawiły się nie bez powodu. W oparciu o pracę rysowników Koksownia Bytom stworzyła swoją maskotkę – Super Koksa. Ten pojawiać się będzie na wydarzeniach sportowych w celu zagrzewania do boju zawodników różnych dyscyplin. Szeroko zakrojona akcja reklamowa obejmuje również finansowe wsparcie dla lokalnej sceny sportowej. Mecenat nad koszykarską drużyną Polonia Bytom ma właśnie opisywana koksownia. Zawody i mistrzostwa będą również świetną okazją do promocji Koksowni oraz ogłaszanych przez nią inicjatyw i przedsięwzięć biznesowych.

Źródło: Wirtualne Muzeum Koksownictwa, Wirtualna Polska