Większość osób w czasie zimy niestety rezygnuje z aktywności fizycznej. Nie lubimy, gdy nam marznie nos i uszy. Mogłoby się wydawać, że lepiej przeczekać okres mrozów i rozpocząć ponownie treningi wiosną, gdy zacznie robić się cieplej. Jednak zimowe treningi na świeżym powietrzu mają bardzo wiele zalet i nie należy z nich rezygnować.

Ćwiczenia na dworze, gdy panuje niska temperatura, to jeden z najlepszych sposobów na aktywność. Taki trening nie tylko pozwala utrzymać formę w czasie zimy, ale również poprawia odporność organizmu na wszelkiego rodzaju infekcje. Niestety zimowy trening jest ciągle niedoceniany. Tylko nieliczne osoby ćwiczą na dworze w okresie od grudnia do marca. Reszta niestety zamyka się w pomieszczeniach tłumacząc brak aktywności niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.

Zimowy trening – spalanie kalorii

Czy zimowy trening niesie ze sobą jakieś specjalne korzyści? Okazuje się, że tak. Przede wszystkim, w czasie mrozów spala się więcej kalorii. Wynika to z tego, że organizm w czasie zimy zużywa większą ilość energii do utrzymania stałej temperatury ciała. Należy do tego dołożyć jeszcze kalorie spalone w wyniku aktywności fizycznej. Tak więc biegając zimą można skutecznie walczyć z nadwagą.

Zimowy trening – poprawa odporności

Kolejną zaletą treningu zimowego jest to, że wzmacnia on odporność organizmu. W powszechnej opinii panuje przekonanie, że bieganie na mrozie musi zakończyć się chorobą. W rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie. Systematyczny trening na świeżym powietrzu sprawia, że stajemy się odporniejsi. Dzieje się tak, ponieważ w wyniku wysiłku organizm wytwarza większą ilość leukocytów (białych krwinek), chroniących nas przez patogenami. Oczywiście należy pamiętać by w przed treningiem dopasować ubiór do panujących warunków atmosferycznych.

Zimowy trening – poprawa kondycji

Trening na siłowni nie zastąpi aktywności na świeżym powietrzu. Nawet najlepsza bieżnia elektryczna, wioślarz  czy orbitrek nie odwzorują dokładnie warunków naturalnych. Oczywiście trening z wykorzystaniem nowoczesnych maszyn może stanowić uzupełnienie treningu, ale nie może go całkowicie zastąpić. Bieg po nierównej i śliskiej nawierzchni to prawdziwe wzmacnianie stawów, mięśni i ścięgien. Jednak to właśnie taka aktywność najbardziej wzmacnia ciało i uodparnia je na różnego typu kontuzje.

Zimowy trening – dotlenienie organizmu

Bardzo ważną cechą zimowego treningu jest to, że pozwala on nam przebywać dłużej na świeżym powietrzu. Niestety zimą większość czasu spędzamy w zamkniętych pomieszczeniach, w których zamontowana jest klimatyzacja. Dlatego bardzo ważne jest by wykorzystać każdą okazję by dotlenić organizm. Osoby dotlenione są zdrowsze i mają lepsze samopoczucie.