Nawaratri zwany również Durgapudźa to święto hinduistyczne ku czci Durgi, obchodzone pod koniec pory deszczowej w miesiącu aświna. Upamiętnia dziewięć dni, podczas których Parwati, żona Śiwy, mogła opuścić męża i odwiedzać swoją matkę. To hinduskie święto, które trwa dziewięć nocy (i dziesięć dni), obchodzone jest co roku jesienią. Jest obchodzone w różny sposób w różnych częściach indyjskiej sfery kulturowej. Teoretycznie istnieją cztery sezonowe Nawaratri. Jednak w praktyce to właśnie pomonsunowy jesienny festiwal zwany Szarada Nawaratri jest najczęściej obchodzony na cześć boskiej żeńskiej Dewi (Durga). Święto obchodzone jest w jasnej połowie hinduskiego miesiąca kalendarzowego Aszwin, który zwykle przypada na gregoriański wrzesień i październik

Navratri w tym roku trwa od 7 do 15 października, jest jednym z najważniejszych i najszerzej obchodzonych festiwali hinduskich na całym świecie, w którym wielbiciele Bogini Durgi honorują jej dziewięć form w ciągu dziewięciu dni. W tym okresie wielbiciele przestrzegają postu, odprawiają rytuał uwielbienia zwany pudża i świętują dziewięć pokazów kobiecej mocy Maa Durgi dla świata. Każdy dzień jest oznaczony innym kolorem, a wierni ubierają się w kolorach odpowiadających poszczególnym dniom. Dziesiąty dzień po dziewięciu nocach obchodzony jest jako Widżajadaszmi, święto dobra nad złem. Jest również nazywany Dasera lub Widźajadaszami. Oto lista kolorów wraz z datami i ich znaczeniem: Dzień 1 (7 października) oznacza kolor żółty, a tithi nazywa się Ghatasthapana lub Pratipada. Szailputri – córka Króla Gór Himawata – forma Durgi jest czczona w tym dniu. (Należy wyjaśnić, że tithi to sztuczna jednostka czasu w indyjskim kalendarzu sakralnym samwatsara; dzień księżycowy, 1/30 miesiąca księżycowego).  Żółty oznacza radość. Dzień 2 (8 października) oznacza kolor zielony, a tithi to Dwitija. W tym dniu wielbiony jest i czczony Brahmaczarini, niezamężna forma bogini Durgi. Zielony oznacza różne aspekty natury i jej właściwości odżywcze. Dzień 3 (9 października) oznacza kolor szary, a tithi to Tritija lub Chaturthi. W tym dniu wielbiciele czczą formę Kuszmanda Bogini Durgi. Tymczasem szary odnosi się do zniszczenia zła. Dzień 4 (10 października) oznacza kolor pomarańczowy, a tithi to Panczami. W tym dniu wielbiciele czczą matkę Pana Kartikeji – Skanda Mata. Pomarańczowy symbolizuje jasność, wiedzę i spokój. Dzień 5 (11 października) oznacza kolor biały, a tithi to Szaszti. Wielbiciele w tym dniu módlą się do bogini Katjajani. Biały oznacza spokój, spokój, pogodę ducha i czystość. Dzień 6 (12 października) oznacza kolor czerwony, a tithi to Saptami. Tego dnia uczniowie bogini Durgi czczą formę bóstwa Kalaratri. Czerwony symbolizuje zarówno pasję, jak i gniew. Dzień 7 (13 października) oznacza kolor niebieski, a tithi to Asztami. W tym dniu wielbiciele czczą Maha Gauri. Niebieski uosabia boską energię. Dzień 8 (14 października) oznacza kolor różowy, a tithi to Nawami. Wielbiciele tego dnia czczą formę Siddhidhatri Bogini Durgi. Różowy uosabia współczucie i czystość, Dzień 9 (15 października) oznacza kolor fioletowy, a tithi to Daszami. To ostatni dzień festiwalu Nauratri i uroczystości Durga Pudża. Fioletowy oznacza ambicję lub energię. Dżai Maa Durga Om Szakti. Uroczystości obejmują oddawanie czci dziewięciu boginiom w ciągu dziewięciu dni, dekoracje sceniczne, recytację legendy, odgrywanie historii i intonowanie pism hinduizmu. Należy podkreślić, że tych dziewięć dni jest również ważnym wydarzeniem kulturalnym sezonu upraw, takim jak konkursowe projektowanie i inscenizacja pandali, rodzinna wizyta u tych pandali oraz publiczne świętowanie klasycznych i ludowych tańców kultury hinduskiej. W hinduizmie pandal jest tymczasową strukturą stworzoną, aby zwykle czcić boga i boginię, taką jak Ganesza podczas Ganesz Czaturthi, Kriszna podczas Kriszna Dżanmasztami lub Bogini Durga podczas Durga Pudża, znana jako pudża (puja) pandal. Pandale są również wykorzystywane do czynności niereligijnych. Na przykład takie namioty są rozstawiane podczas programów kulturalnych. Wielbiciele hinduscy często świętują Nawaratri poszcząc. Ostatniego dnia, czyli będzie to w tym roku w dniu 15 października, dnia zwanego Widźajadaszami, święte posągi zanurza się w zbiorniku wodnym, takim jak rzeka lub ocean, albo też posąg symbolizujący zło spala się fajerwerkami, oznaczając zniszczenie zła. Festiwal rozpoczyna również przygotowania do Diwali, święta świateł, obchodzonego dwadzieścia dni po Widźajadaszami.

Zródła:

  • Wikipedia.