3W 2000 roku na rynku gier komputerowych zawitała gra Alice American McGee’s. Gra nawiązuje na powieści Levisa Carrolla o Alicji w krainie czarów. W przeciwieństwie do książkowego odpowiednika w grze mamy do czynienia z o wiele bardziej mrocznym i krwawym klimatem. Alice Ameican McGee’s została wykonana w 3D na silniku Quake3. Z grą zetknąłem się przez zupełny przypadek – kupiłem na wyprzedaży wraz z pakietem innych bardzo starych gier o których być może, jeszcze napiszę. Początkowo nieco archaiczna grafika zdystansowała mnie do gry ale po wgraniu lepszych tekstur oraz dodaniu spolszczenia wszystko zaczęło wyglądać nieco lepiej. Właśnie! Spolszczenie! Jakież było moje zdziwienie gdy na przerywnikach filmowych usłyszałem polszczyznę z niezwykle silnym akcentem rosyjskim. Ku mojemu wielkiemu zdumieniu okazało się, że tak „spolonizowana” gra w wersji pirackiej była ponoć sprzedawana w Polsce przez Rosjan. Ciekawe, że kilkanaście lat temu opłacało się całkowicie spolszczyć grę i sprzedawać za niewielkie pieniądze w Polsce piracką wersje.

2Alice American McGee’s posiada niesamowity mroczny klimat. Zmienne i różne lokacje pozwalają nam podróżować po złej krainie jako mała Alicja w gąszczu traw, mieście-szachownicy, wiosce krasnoludków, piekle, króliczych norach lub jako duża Alicja w bibliotece, zakładzie dla obłąkanych, ogrodach, lochach czy w końcu we własnym umyśle. Wiele z lokacji pochodzi „ze snu” i nie posiada normalnego podłoża czy nieba. Zapierające w piersiach są lokacje, gdzie zamiast nieba pojawiają się latające ogromne zegary. Nasi przeciwnicy są także zróżnicowani i posługują się różną strategią oraz rodzajami broni. W różnorodnych krainach ścieramy się z mrówkami, robotami parowymi, rybami, kartami, figurami szachowymi, diabełkami oraz wieloma innymi koszmarnymi stworami. Nasz system broni jest naprawdę wymyślny i nawet dzisiaj nowatorski. Kolejno: zwykły nóż, karty do rzucania pojedynczo lub cała talią, laska rażąca prądem lub strzelająca energią, różdżka lodu miotająca zamrażającą chmurę lub stawiająca blokującą ścianę lodu, gwiazdki do gry w hacle (ciupy) rażące jeden lub wiele celów, muszkiet z zabawną animacja wystrzału, kostka przywołująca demona, zegar do zatrzymywania czasu.

8Na uwagę zasługuje zachowanie NPC. Postacie niezależne zachowują się wg dość skomplikowanego jak na 2000 rok algorytmu. Dodatkowo sposób poruszania oraz dźwięki wydawane przez nie są niezwykle immersyjne i często straszne. Prawdziwą grozę budzą dzieci w domu dla obłąkanych naprzemiennie śmiejące się i płaczące. W „piekle” przy ścianie na kamieniu siedzi zdeformowana, duża postać wykonująca dziwne i niepokojące powolne ruchy. Wszystko to jest oprawione klimatyczną muzyką przyśpieszającą bicie naszego serca. Sądzę, że bez tej muzyki gra nie byłaby taka mroczna. Jeśli chodzi o ostatnią walkę i kończący filmik to zasługują one na miano jednego z najlepszych z jakimi miałem do czynienia.

4Gra przeznaczona zdecydowanie dla doświadczonych graczy. Dość wysoki poziom trudności walk, logiczne zagadki, zagadki na spostrzegawczość, sporo elementów zręcznościowych oraz parkourów czyni z tej gry zabawę raczej dla weteranów gamingowych. Oczywiście gra oferuje nam możliwość włączenia konsoli oszustw dzięki której bez kłopotu możemy przejść całą grę.

 

alice-madness-returns-2011-american-mcgeeW 2011 roku wyszła kolejna część przygód Alicji. Gra zrobiona przepięknie, kolorowo i z dużą dozą klimatu pierwszej części. Również godna polecenia.

 

 

 

7 6  5 1

 

 

 

 


FoxyBoy