GameplayProdukcja dobrze nam wszystkim znana i przez nas kochana, czyli gra Gothic, debiut niemieckiego studia Piranha Bytes, której premiera odbyła się w 2001 roku. Sami twórcy nie spodziewali się tak dużego rozgłosu i sukcesu jaki osiągnął Gothic 1. Gra ta miała być jedynie testem, próbą, okazją do nauczenia się obsługiwania silnika gry, a okazała się trafem w dziesiątkę. Gothic bardzo szybko zdobył sobie ogromne rzesze fanów oraz do dziś przez wielu uznawany jest za najlepszej RPG w historii.

 

Mapa Górniczej DolinyŚwiat gry umiejscowiony jest w fantastycznym świecie (magia, miecze, smoki, potwory) na wyspie Khorinis, a konkretnie w Górniczej Dolinie, otoczonej magiczną barierą, niestety bez nadobnych księżniczek, bo to więzienie dla przestępców. Więźniowie by przeżyć wydobywają i przekazują magiczną rudę do świata zewnętrznego, a tam jest ona przekuwana na magiczną broń do walki z orkami. Pewnego dnia dochodzi do buntu. Urzędnicy królewscy stacjonujący w Górniczej Dolinie zostali wymordowani i władzę przejmują więźniowie. Powstają trzy neutralne frakcje osiedlone w przeciwnych końcach doliny – Bractwo na bagnie, Nowy Obóz oraz Stary Obóz .

Obóz na bagnieObóz Bractwa znajduję się na bagnie. Znajdują się tam heretycy, którzy wyznają wiarę w demonicznego boga Śniącego, który rzekomo obiecał im wydostanie się z bariery. Dowodzą w nim Guru. Obóz ten znany jest z świętobliwości jego mieszkańców, hodowli Zielonego Ziela, z którego produkuje się jointy stanowiące prawdziwy rarytas dla mieszkańców kolonii.

 

Stary ObózStary Obóz rządzony przez Gomeza znajduje się w centrum Górniczej Doliny. Jest on największym i najlepiej zorganizowanym obozem z pozostałych współpracujący z Królem. W zamian za transporty Magicznej Rudy, otrzymuje dostawę prowiantu, broni, więźniów i kobiet. Stary Obóz posiada własną kopalnię. W przeciwieństwie do reszty obozów, nie szuka sposobu na wydostanie się z Magicznej Bariery. Swoją siedzibę mają tu Magowie Ognia.

 

Nowy obózNowym Obozie mieszkają ludzie, którzy nie uznali zwierzchnictwa Gomeza, głównego dowodzącego w Starym Obozie. Również posiadają oni własną kopalnię. Jego dowódcą jest dawny wojskowy generał, przyjaciel samego Króla – Lee. Rezydują w nim Magowie Wody, którzy chcieli zebrać całą magiczną rudę z kolonii w jednym miejscu i uwolnić jej magiczną moc. Tak silne wyładowanie energii miało spowodować zakłócenie struktury Magicznej Bariery i w związku z tym – jej runięcie. Obóz utrzymuje się z napadów na dostawy do Starego Obozu.

KlimatNasz bezimienny bohater jest jednym z tych więźniów, który w chwili strącenia go do Magicznej Bariery otrzymał list zaadresowany do Arcymistrza Magów Ognia rezydującego wraz ze swoimi uczniami w Starym Obozie. Już po kilku minutach gry zdajemy sobie sprawę z brutalności i surowości świata, w którym się znaleźliśmy. Dzikie bestie czyhające na nieświadomych podróżników, którzy zboczyli z traktu. Bandyci. Złodzieje. Bezpardonowe stosunki między ludzkie. Dla wyższego statusu społecznego i jedzenia ludzie są w stanie nawet zabić drugiego, niewinnego człowieka nie patrząc na to, czy jest dla nich kimś bliskim, czy całkowicie obcym. Gothic był jedną z pierwszych gier, w której nacisk był położony nie tylko na zabijanie oponentów i nabijanie „leveli”, a na relacje społeczne. Nie wycinamy w pień całych wiosek, a zjednujemy sobie sojuszników i zdobywamy przyjaciół. Wykonując zadania, zaskarbiamy sobie przychylność wyżej postawionych osób, które obdarowują nas przedmiotami i poszerzają nasze uprawnienia.

Stary Obóz nocąGrafika jak na 2001 rok jest dobra i w roku premiery paliła nie jeden komputer. Mimo swojej kanciastości i anachronicznych animacji zachwyca niesamowitą immersję i nadal cieszyła oko. Gothic posiada niespotykany klimat. Miasta zostały bardzo ładnie i intuicyjnie skonstruowane. W lasach możemy natrafić na różne magiczne zioła, jaskinie, ruiny. W zasadzie każdy zakątek, plaża, zagajnik, górka czy przewrócony pień kryje w sobie coś więcej. Gra posiada także bogaty bestiariusz. Zaczynając od niegroźnych, pełzających sobie chrząszczy poprzez ścierwojady, gobliny, wilki, harpie, aż po ogromne trolle, golemy i demony. Podczas całej przygody towarzyszy nam niesamowicie klimatyczny soundtrack, którego autorem jest niemiecki kompozytor, Kai Rosenkranz. Polski dubbing stoi na najwyższym, profesjonalnym poziomie. Polonizacja jest pełna, a polscy aktorzy podkładają głosy z właściwym do sytuacji uczuciem.

2hwen43Niestety, gra nie jest pozbawiona błędów. W internecie znalazłem opisy informujące, że jej pierwsze wersje posiadały nieco bugów, które bardzo irytowały i nie raz uniemożliwiały ukończenie gry. Np. Zablokowanie się w teksturach, nieśmiertelni przeciwnicy, dziwne zachowanie się postaci, zamknięte lokacje, z miejsca atakujące nas ważne postacie oraz wyłączanie się gry. Wszelkie problemy z grą zostały już naprawione.

 

Magiczna BarieraGothic I jest dla mnie bardzo ważną grą. Stoi na wybitnie wysokim poziomie fabularnym. Uczy, że nie przemocą, lecz dzięki plusowaniu u innych, jesteśmy w stanie wiele osiągnąć. Posiada niesamowity, staromodny RPGowy klimat, o którym najnowsze gry mogą jedynie pomarzyć. Wielu producentów wzoruje się na niej, podczas tworzenia własnych gier. Starcza na kilkadziesiąt godzin bardzo przyjemnej rozgrywki. Gothic jest jedną z tych gier, których się nie zapomina i się nie starzeją.

 


FoxyBoy