Po odzyskaniu niepodległości państwo polskie uzyskało 71 km piaszczystego wybrzeża. Potężny port w Gdańsku z niemiecką ludnością jako Wolne Miasto był wrogi Polsce. Polacy zbudowali nowoczesny port i miasto w rejonie wsi Gdynia. Od początku planowano, że Gdynia będzie nowoczesnym miastem. Budowano ją z rozmachem, w nowoczesnym stylu. Powstało miasto dynamicznego rozwoju, z wielkim portem. W 1938 r. w porcie Gdynia przeładowano 9,2 mln ton, obsłużono 6498 statków. Gdynia wysunęła się na czoło wśród portów bałtyckich.

Po maju 1926 r. powstała Żegluga Polska. Utworzono stałe kursy na Bliski Wschód i rejsy przez Atlantyk. W 1927 r. powołano Polsko-Skandynawskie Towarzystwo Transportowe „Polsko-rob”, rok później Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe „Polbryt”. W 1930 r. utworzono spółkę Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA GAL do połączeń z portami USA.

W latach 1935-36 GAL zyskał pierwsze nowoczesne transatlantyckie motorowe liniowce M/s „Piłsudski” oraz M/s „Batory”. Statki były dostosowane do możliwości polskiego turysty. Nazywano je: „pływające galerie sztuki”. Oba transatlantyki wyposażono w nowoczesne, zaprojektowane i wykonane w kraju meble oraz dzieła sztuki, w tym obrazy. Wystrój wnętrz związany był z polską tradycją. Pod względem wyposażenia i ergonomii wnętrz nasze transatlantyki przewyższały statki pasażerskie innych linii.

W 1939 r. przedsiębiorstwo powiększyło się o nowe linowce pasażerskie: „Sobieski” i „Chrobry”. Były wyjątkowo udane konstrukcyjnie, doskonale pływające i łatwo manewrujące w każdych warunkach pogodowych. Zbudowane dla obsługi linii południowoamerykańskiej.

W 1939 r., gdy pojawiła się groźba wybuchu wojny władze polskie przeprowadziły ewakuację statków do Anglii. Żadna z 37 jednostek PMH nie wpadła w ręce Niemców. Zmobilizowane (120 tys. BRT) uczestniczyły w operacjach morskich na wodach wszystkich oceanów, pływały z wojskiem, zaopatrzeniem i ewakuowały żołnierzy, uczestniczyły w konwojach do końca wojny. PMH straciła 18 statków, w tym M/s „Piłsudski”. Poległo ponad 200 marynarzy.
……………………………….
Jerzy Pertek, historyk działań polskich marynarzy w II wojnie światowej przedstawił dokonania Polskiej Marynarki Wojennej w tomie „Mała flota wielka duchem”. Opracowanie poświęcone PMH zatytułował „Druga mała flota”.