Wczoraj, 10 maja 2019 poeta i muzyk – Cezary Maciej Dąbrowski opublikował na autorskim kanale You Tube czteroczęściowe wideo, które powstało w trakcie jego wieczoru autorskiego rok wcześniej, 7 maja 2018 roku, na scenie Domu Kultury Śródmieście w Warszawie. Autor opowiadał wtedy o swojej twórczości, prezentując wiersze, pieśni, satyry i opowiadania z tomu Dalej (LTW 2018), a także kompozycje fortepianowe z autorskiej płyty pt. „Zaplątany w Twoje włosy”. Spotkanie poprowadził wówczas znany redaktor dzialu kultury Tygodnika „Do Rzeczy”, „Magazynu Literackiego Książki”, i Polskiego Radio – Tomasz Zbigniew Zapert.

We wstępie do tego wideo jego Autor, którego niedawno wspominaliśmyw związku z publikacją nowego tomu poezji pt. „Zbiór nieaspirujący”   zamieścił krótki list:

Szanowni Państwo, 7 maja minął rok od wieczoru promującego moją książkę „Dalej” (Wydawnictwo LTW); los chciał, że dopiero dziś udostępniam nagranie zatytułowane: „Cezary Maciej Dąbrowski, Dalej. Wieczór autorski, 7 maja 2018 roku, Scena na Smolnej 9”. Moderatorem spotkania był mój zacny kolega, redaktor Tomasz Zbigniew Zapert (Tygodnik „Do Rzeczy”, „Magazyn Literacki Książki”, Polskie Radio).

Spotkanie autorskie zarejestrowane w Domu Kultury Śródmieście w Warszawie, można obejrzeć w czterech odcinkach, gdzie część pierwsza, jak i rozdział książki, to „Liryzm”, część 2 to kontynuacja omawiania tego rozdziału, część trzecia to recital „Słowo jak muzyka”, który podczas tego wieczoru także miał miejsce, a część 4, zgodnie z kolejnymi rozdziałami książki to „Satyry szczypta” i „Opowiadania”.

Zapraszam serdecznie do zapoznania się z całym materiałem, zapraszam do wysłuchania moich wierszy, opowiadań i muzyki.

Proszę, przeżyjcie ze mną to spotkanie…

Cezary Maciej Dąbrowski

Zbiór Poezji pt. „Dalej” wywołał wiele ciekawych reakcji, i recenzji w mediach

Oto fragment jednej z nich, pióra Dra. hab. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, profesora UMCF i z tygodnika Niedziela:

„Wystarczy przeczytać krótki tekst na rewersie okładki, by przekonać się, jak głębokie refleksje są ukryte między wierszami Dąbrowskiego. W wierszu „Walka” pisze on: „Mamy tyle prawdy, ile jesteśmy w stanie dać, i mamy tyle kłamstwa, ile jesteśmy w stanie brać. Jedno i drugie walczy o przetrwanie, i co wybierzemy, wygra i zostanie”. W tym tekście zawarta jest gorzka prawda o ludzkiej wdzięczności, o niedocenianiu darów, które na co dzień otrzymujemy – od Boga i od ludzi. Chętniej bierzemy, niż dajemy, chociaż również chętnie lubimy podkreślać, ile komuś dajemy, a zapominamy o tym, ile komuś zawdzięczamy” Niedziela Ogólnopolska, 44/2018

Portal Pressmania.pl zamieścił w ubiegłym roku także obszerny felieton pióra Dra. hab. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego będący osobistą refleksją na temat twórczości literackiej i muzycznej Cezarego Macieja Dąbrowskiego:

Warto więc teraz obejrzeć i wysłuchać Cezarego Macieja Dąbrowskiego na żywo. Jest to niezwykłe przeżycie. Serdecznie zapraszamy!

Warto przyjść także na Warszawskie Targi Książki, na których można będzie spotkać się, poznać i porozmawiać z autorem „Dalej” i najnowszego „Zbioru nieaspirującego” osobiście. Poeta i muzyk, prezentujący swoje utwory m.in. w cyklu recitali autorskich „Słowo jak muzyka”, tym razem będzie podpisywał swoją książkę podczas tegorocznych Warszawskich Targów Książki, dnia 26 maja, w godz. 12.00 – 13.00, przy stoisku Wydawnictwa LTW (numer 116, sektor D19).

Dorobek twórczy i osiągnięcia muzyka i poety – Cezarego Macieja Dąbrowskiego przedstawiają się imponująco:

Cezary Maciej Dąbrowski (ur. 9 marca 1968 r. w Skierniewicach) – artysta wszechstronny: poeta, prozaik, pianista, perkusista, kompozytor. Początkowo uczył się gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Kurpińskiego w Warszawie. Naukę gry na perkusji rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie. W czasie studiów interesował się interpretacją muzyki współczesnej przeznaczonej na perkusję, jednakże nie zarzucił gry na fortepianie. W roku 1991 uczestniczył w kursie interpretacji muzyki Elliotta Cartera w Avignon, zyskując uznanie francuskiego perkusisty Sylvio Gualdy oraz samego kompozytora. W 1992 otrzymał dyplom ukończenia Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w zakresie gry na perkusji. W tym samym roku zdobył Nagrodę Główną oraz Nagrodę Specjalną za wykonanie czterech kompozycji na kotły Elliotta Cartera w Konkursie Muzyki XX Wieku Dla Młodych Wykonawców, zorganizowanym z okazji Światowych Dni Muzyki przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej (pierwszy laureat-perkusista w historii konkursu). Po konkursie ukazała się płyta Prize Winners, zawierająca m.in. utwory: Psappha Iannisa Xenakisa oraz Fantasmagoria Kazimierza Serockiego w wykonaniu artysty („Wymagająca wirtuozerii i umiejętności różnicowania barw kompozycja znalazła w młodym perkusiście wybornego wykonawcę” – cyt. miesięcznik „STUDIO”). Dąbrowski współpracował ze znakomitymi polskimi orkiestrami. Z zespołem „Concerto Avenna” Andrzeja Mysińskiego, wystąpił na Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, Festiwalu Muzycznym w Łańcucie, a także wziął udział w nagraniu Jazz Harpsichord Concerto Josepha Horowitza z klawesynistką Elżbietą Chojnacką. Jako timpanista orkiestry „Sinfonia Varsovia” uczestniczył w nagraniach i koncertach (m.in. w Filharmonii Berlińskiej, Filharmonii Monachijskiej) oraz na festiwalach (m.in. na Gran Canaria, podczas Yehudi Menuhin Festiwal, Schlezwig-Holstein Musik Festiwal, Warszawska Jesień) pod batutami takich dyrygentów, jak: Sir Yehudi Menuhin, Jan Krenz, Wojciech Michniewski, Justus Frantz. Koncertował jako solista – m.in. w 1994 na Festiwalu „Warszawska Jesień” zaprezentował Memory of the Universe na perkusję i taśmę Yasuhiro Takenaki („w perfekcyjnej i przekonującej (może nawet bardziej niż sam utwór) interpretacji Cezarego Dąbrowskiego” – cyt. „Ruch Muzyczny”), było to pierwsze wykonanie tego utworu w Polsce, a podczas II edycji Festiwalu „Mistrzowie Muzyki XX Wieku”wykonał Konzertstück na kotły i orkiestrę Mauricio Kagela z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Bruno Ferrandisa. Dąbrowski to muzyk wszechstronny, wirtuoz perkusji, wykonujący różnego rodzaju muzykę: współczesną, klasyczną, jazzową, rockową oraz muzykę improwizowaną. Jego liczne prezentacje umiejętności improwizacji można odnaleźć w serwisach internetowych.

   Wiersze zaczął pisywać, będąc nastolatkiem, sukcesywnie odkładając je do tak zwanej szuflady. Silna potrzeba tworzenia zaowocowała powstaniem jedenastu książek (siedem wydanych) i jednej autorskiej płyty. W 2014 roku Dąbrowski wydał swój pierwszy tom poetycki Wiersze sercem pisane. W 2015 roku ukazała się jego autorska płyta Zaplątany w Twoje włosy, zawierająca deklamacje wybranych wierszy oraz miniatury fortepianowe w wykonaniu autora. W tym samym roku ukazał się drugi tom poetycki Brudnopis. W 2016 roku, nakładem Oficyny Wydawniczej „Agawa”, poeta wydał swoją trzecią książkę – Ech, żywocie… Jego wiersze spotykają się z uznaniem czytelników oraz krytyki; wybitny krytyk Krzysztof Masłoń określił autora tomu mianem artysty z Bożej Łaski, zaś recenzent Tomasz Zbigniew Zapert nazwał Dąbrowskiego objawieniem polskiej poezji XXI stulecia. Na twórczość Cezarego Dąbrowskiego zwrócił także uwagę Józef Tadeusz Baliszewski – wybitny humanista i erudyta, promotor polskiej muzyki i literatury. W lipcu 2017 roku, nakładem Wydawnictwa LTW z siedzibą w Łomiankach oraz Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, ukazała się książka zatytułowana Wierszem i Prozą, w której Dąbrowski wzbogaca swoją poetycką wypowiedź o opowiadania. W październiku 2017 roku wydał tomik wierszy satyrycznych Osobliwości (Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „ADAM”), gdzie w metaforyczny sposób opisuje zachowania ludzi poprzez ukazywanie świata zwierząt. Szósta z opublikowanych książek – Dalej (Wydawnictwo LTW, 2018), jest zbiorem swoistych liryk, satyr i opowiadań. Jego tom poetycki Zbiór nieaspirujący, ukazał się w 2019 roku, nakładem Wydawnictwa LTW. Notę na okładkę tej książki skomponował wybitny polski poeta, tłumacz i krytyk literacki – Grzegorz Łatuszyński.

Cezary Maciej Dąbrowski jest autorem cyklu recitali Słowo jak muzyka, podczas których prezentuje swoją poetycką i muzyczną twórczość; wykonując swoje wiersze, pieśni, miniatury fortepianowe i kompozycje słowno-muzyczne. Jego talent recytatorski doceniają odbiorcy jego poezji, a także krytycy. Dąbrowski prezentuje swoją twórczość również za pomocą serwisów internetowych, udostępniając własne recytacje i melorecytacje. Jego utwory publikowały: „Magazyn Literacki Książki”, Magazyn Twórczy „Polska Canada”, portal „Culture.pl”, „Kwartalnik Literacki Wyspa”, Dwumiesięcznik „ARCANA”, portal „Puls Polonii”. Twórczość Cezarego Macieja Dąbrowskiego była tematem recenzji na łamach „Magazynu Literackiego Książki” oraz Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, a także tematem audycji „Poczytnik”, redaktorów Krzysztofa Masłonia i Tomasza Zaperta, nadawanej w Polskim Radiu 24. Dąbrowski jest finalistą Nagrody Literackiej im. ks. Jana Twardowskiego (2017) oraz laureatem wyróżnienia za wiersz Wolność, w międzynarodowym konkursie poświęconym Tadeuszowi Kościuszce „The International Kosciuszko Bicentenary Competition” (2017) w Sydney (Australia).