Dzieła sztuki starają się oddziaływać na nasze zmysły i umysł. Dobrze napisana sztuka teatralna staje się tematem długich rozmów. Piękny obraz przykuwa uwagę i skłania do wielogodzinnego wpatrywania się. Wiersz uderza w nasze uczucia wywołując miłe wspomnienia lub łzy. Każdy rodzaj sztuki posiada narzędzie dzięki któremu pobudza na nasz rozum i serce. W grach komputerowych jest o immersja.

Czym jest immersja? Zgodnie z wikipedią „Immersję można scharakteryzować jako proces zanurzania albo pochłaniania osoby przez rzeczywistość elektroniczną. Następuje tak zwane zanurzenie zmysłów”. Brzmi to bardzo groźnie. Wręcz jak zagrożenie dla zdrowia psychicznego. Chciałbym bliżej objaśnić zjawisko immersji w grach.

W czasach prehistorycznych, gdy po ziemi biegały mamuty żył sobie człowiek pierwotny obawiający się zjedzenia przez tygrysa szablozębego, głodu, zamarznięcia, ataku innego szczepu. Żyjąc w ciągłym stresie potrzebował oderwania się od rzeczywistości. Siadając przy ognisku słuchał opowiadań innych łowców wczuwając się w opowiadanie. Prawdopodobnie pierwotnie były to pomruki wraz z czymś w postaci pantomimy często wspieranej rysunkami na skale, by odbiorca mógł lepiej odczuć grozę lub humor sytuacji. Najbieglejsi w sztuce retoryki zyskiwali sławę nie mniejszą niż najlepszy łowca i nawet nie starali się kryć, że po prostu zmyślają.  Przenieśmy się w czasie o kilka tysięcy lat do przodu. Z „ogniskowych opowiadaczy” wyewoluowały zawody takie jak historycy, pisarze, bardowie, nauczyciele, malarze, rzeźbiarze, aktorzy, kuglarze odpustowi i inne grupy zajmujące się przekazywaniem opowieści. W miarę upływu czasu dzięki nowym technologiom sposoby przekazywania opowieści były modyfikowane i usprawniane. Przykład: rysunki naskalne -> malarstwo, zabieranie dzieci na polowania -> szkoły, opowieści przy ognisku -> teatr -> film, wspominanie poległych wielkich wojowników -> historia. Takich przykładów każdy może sam się dopatrzeć.

Rock-Art Sites of Tadrart Acacus

Rock-Art Sites of Tadrart Acacus

Wiele osób nie mających do czynienia z grami uważa, że opierają się na najniższych instynktach. W poprzednim artykule poruszyłem ten temat i nie będę do niego teraz wracał. Wspomnę tylko, że pierwsze filmy lub zdjęcia w dużej mierze to pornografia, bójki oraz odległe miejsca. Gry komputerowe nie są pozbawione tego typu atrakcji ale mają już na tyle długi staż, że wkraczają na tereny o wiele bardziej subtelne niż podstawowe instynkty.

Immersyjność odczujemy poruszając się po świecie gry The Elder Scrolls lub Wiedźmin. Nie jednokrotnie napotykamy się tam na konieczność trudnych wyborów. Nie jest to wybór prosty typu dobry-zły. Często autor gry stawia nas przed dylematem czy ratować najbliższą osobę kosztem 1000 niewinnych, czy wybrać zło ratując samego siebie. Przykładem takiej decyzji jest gra Dragon Age: Przebudzenie, gdzie musimy wybrać, czy pomóc zaatakowanemu miastu tym samym ratując jego mieszkańców, czy zawrócić swe wojska do obleganej twierdzy i uratować swoich przyjaciół. Takich wyborów z późniejszym moralniakiem mamy wiele w różnych grach. Często zastanawiamy się czy powinniśmy zachować się w ten czy inny sposób, a przecież to tylko gra – nie prawdziwe życie. Przechodzimy grę od nowa dochodząc do momentu „decyzji” i próbujemy inne rozwiązanie.

Patriota

Zakończenia gier są niezwykle spektakularne i pełne emocji. Minęły czasy nudnego GAME OVER. Końce gier to majstersztyki filmowe, które mogą wywołać szybsze bicie serca, a nawet łzy. Zakończenie Dragona Age Inkwizycja to film trwający kilkanaście minut i jest naprawdę mocne. Gra Dragon Age: Początek w jednym z możliwych zakończeń kończy się naszą śmiercią i jest to zakończenie ściśle oparte na naszych wyborach. Jesteśmy dumni ze swojej śmierci.  Przepięknego zakończenia doznajemy  w grze Stalker. Wzruszająca i chwytająca za serce jest końcówka gry Atlantis 2. W grze Metro: Last Light akcja gry nakazuje nam okazywanie szacunku i litości wrogom. Spektakularnym zakończeniem może się poszczycić gra Wrota Baldura: Tron Bhalla – możemy wybrać pozostanie człowiekiem lub stanie się Bogiem.

Mass Effect lub Dragon Age

Wiele gier oferuje immersje w postaci wątków miłosnych i erotycznych. Mnóstwo wątków miłosnym jest w Mass Effect lub Dragon Age. Nie są to nieskomplikowane związki. Wcześniej aby doprowadzić do romansu należy odpowiednio kierować rozmowę, dawać prezenty lub postępować właściwie. Uwodzić należy długo spełniając powoli warunki powodzenia, a gdy nasze starania zakończą się sukcesem uczucie radości jest porównywalne do zdobycia upragnionej dziewczyny czy chłopaka w realnym świecie. Cykl Wiedźmin pozwala nam na o wiele częstsze, szybsze i bardziej erotyczne przygody.

Horrory

Horrory wywołują w nas uczucie strachu. Takie pozycje jak Amnesia czy Outlast potrafią nas naprawdę przestraszyć. Uczucie strachu jest na tyle silne, że przesiadujemy w grze pod łóżkiem bojąc się wyjść. W youtubie wiele jest filmów osób grających w horrory. Można zobaczyć jak boją się iść dalej kryjąc się w szafkach lub posłuchać jak krzyczą ze strachu.

Gry wojenne

Realizmu w grach dodają także różnego rodzaju animacje związane z czynnościami głównego bohatera. W grach wojennych typu Battlefield widzimy perfekcyjnie wykonane animacje przeładowywania broni, rozbryzgi krwi, wystrzały i świst kuli zależne od rodzaju broni, przeskakiwanie przez przeszkody, nożowanie, grymasy twarzy. W grach typu „smoki, miecze, magia i potwory” są to animacje fechtunku i rzucania zaklęć. W grach widzimy dokładne odwzorowanie konsumpcji, grzebania w plecaku, pływania, jazdy konnej, czytania, spania, korzystania z urządzeń i przyrządów, kierowanie pojazdami, gestykulacji w czasie rozmowy.

We wczuwaniu się w grę pomagają nam także nowinki technologiczne. Większe ekrany pozwalają widzieć najdrobniejsze szczegóły. Doskonalsze GPU, CPU i PhysX zwiększają realizm wyglądu, losowości zachowań i poruszania się naszej postaci lub NPC (niezależnych bohaterów) w grach. Myszy gamingowe z 20 przyciskami, klawiatury dla graczy, gamepady, a nawet okulary 3D to przedmioty o jakich marzy każdy gracz. Dźwięki dzięki najnowszym kartom muzycznym w technologii 7.1 (7 głośników plus bass) możemy rozkoszować się pełnym dźwiękiem przestrzennym. Dzięki tej technologii mamy niesamowicie odczucia w czasie walk. Świst pocisków lub szczęk oręża przyśpiesza nasze tętno… Ciekawostka jest, że nie tylko głośniki dają takie efekty. Gracze korzystają ze słuchawek z dźwiękiem przestrzennym z wieloma głośnikami w muszlach słuchawkowych. Oculus rift poza stereoskopowym wizjerem dzięki użyciu żyroskopu, akcelerometru i magnetometru pozwala na sterowanie postacią w grze dzięki ruchom głowy.

Gracze w wirtualnym świecie

Muzyka w grach także zmienia się i ewoluuje by nadać grze bardziej immersyjne odczucia. Dawniejsze proste pikania i buczenia dla dodania efektu grze zostały zastąpione utworami w wykonaniu orkiestr symfonicznych czy znanych zespołów muzycznych. Do gier utwory komponują znane nazwiska. Co więcej najpierw zapoznają się z grą, a dopiero później komponują odpowiednie utwory. Dubbingiem postaci zajmują się głównie wyspecjalizowani w tym aktorzy, którzy potrafią w dialogi włożyć autentyczne dla nas uczucia.

Jak już pisałem film, teatr, malarstwo, muzyka to dziedziny sztuk starające się w nas wywołać uczucia i prowokować do myślenia, dlatego są tak niezwykle ważne. Patronkami sztuk oraz nauk były i są dziewięć greckich Muz. Nie dawno doszły dwie dodatkowe 10 Muza kina i 11 Muza telewizji. Gry komputerowe w pełni zasłużyły na miano 12 muzy. Immersja w grach pozwala na znaczne mocniejsze i realniejsze doznania. Pokusiłbym się na stwierdzenie, że gry o wiele bardziej zasługują na to znalezienie się wśród Muz ze względu na nieliniowość historii oraz quasiuczestnictwo w fabule na co żaden teatr czy obraz nam nie pozwoli.

Gra wojenna jest jak realna

_________________________

FoxyBoy