1 października 2017 miała miejsce premiera nowego, wyjątkowego albumu pianisty i wirtuoza improwizacji, Maestro Tomasza Trzcińskiego. Album zatytułowany „Niezwyciężonym“ i zadedykowany Powstańcom Warszawskim, Żołnierzom Wyklętym i Rotmistrzowi Witoldowi Pileckiemu przedstawia fortepianowe dzieło „Niezwyciężonym“, które powstało na zamówienie Narodowego Centrum Kultury (NCK) na koncercie w Muzeum Powstania Warszawskiego, na żywo, 18 listopada 2016 jako wielka solowa improwizacja. Wydarzenie to uświetniło artystycznie finał wielkiego projektu „Rotmistrz Pilecki Bohater Niezwyciężony“, który odbywał się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, dr. Andrzeja Dudy.

Oto co artysta mówi na temat swojej nowej publikacji:

„Niezwyciężonym“ to wielka, programowa, improwizowana suita fortepianowa, opowiadająca o burzliwych dziejach Polski w XX wieku, na których tle los rozegrał pełne dramatyzmu życie Rotmistrza Witolda Pileckiego. Części dzieła, ułożone w ciąg następujących po sobie fragmentów, są obrazami nawiązującymi do historii heroicznych zmagań Rotmistrza Pileckiego o wolność i niepodległość Polski.

Mottem dla koncertu „Niezwyciężonym“ było słynne zdanie z „Raportu Witolda“:

Człowiek w walce o życie może więcej niż sam przedtem sądził.

Na koncercie w Muzeum Powstania Warszawskiego, 18 listopada 2016 badacz XX wiecznej historii Polski i znany wadowicki dziennikarz Michał Siwiec-Cielebon czytał fragmenty „Raportu Witolda“ i wiersze poetów: Thomasa Hardyego, Cezarego Dąrowskiego i Aleksandra Rybczyńskiego przygotowane przez pianistę jako myśli przewodnie dla głównych części dzieła, których muzyczny przebieg i znaczenie można opisać następująco:

  1. Part Ia – Ib „Czasy niewoli“ to obraz Polski pod zaborami, której znamiennym symbolem pozostała dla nas pieśń nieuległego narodu – Rota, skomponowana w połowie XIX wieku przez Feliksa Nowowiejskiego do słów wiersza Marii Konopnickiej.
  1. Part IIa – IIe „Walka o niepodległość“ to już I Wojna Światowa 1914-1918, działania wyzwoleńcze polskich legionów, oraz następująca krótko po wyzwoleniu nawała bolszewicka, zakończona wreszcie zwycięską Bitwą Warszawską czyli Cudem nad Wisłą i słynną pieśnią maryjną.
  1. Part IIIa – IIIb „Dwudziestolecie“ – Szczęśliwe lata i Idylla, muzyka sentymentalnej melodii, wzięta niczym z poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza, z narastającym jednak pod koniec poczuciem zagrożenia i mobilizacją w obawie kolejnej dziejowej katastrofy.
  1. Part IVa – IVd „Dramat II Wojny Światowej 1939-1945“ – „Napaść, Rozpacz, Walka z okupantem i wielki heroizm Powstania Warszawskiego, który kończą tragicznie konsekwencje jałtańskiego traktatu – wyroku na niepodległą Polskę. W części tej obok wielu efektów specjalnych pojawiają się pięciodźwiękowe figury ruchowe, odpowiadające w przenośni pięcioosobowym grupom konspiracyjnego oporu w Obozie Auschwitz oraz w trakcie Powstania Warszawskiego, którymi posługiwał się w swojej taktyce walki Rotmistrz Witold Pilecki. Pojawiają się tutaj także muzyczne momenty zapomnienia i radości, obecnej w życiu każdego człowieka i społeczeństwa, nawet w okresach tak trudnych i tragicznych jak wojna, której doświadczali Polacy. Odniesienie do radosnego finału IX Symfonii L. v. Beethovena, którego dumny temat przeobraża się w brzmiącą drwiąco, ponuro i z pełną tragicznego sarkazmu, fałszywą nutą, symbolizuje napaść hitlerowskich Niemiec na Polskę we wrześniu 1939 roku.
  1. Part Va – Vd „Testament Niezłomnych“ jako wielki finał koncertu – obrazuje heroiczne zrywy niepodległościowe narodu polskiego w walce przeciwko komunistycznemu terrorowi, od wyroków na Niezłomnych w ubeckich katowniach, poprzez wypełnianie przez Naród idei Niezłomnych: wiarę, opór, konspirację, protesty robotnicze, Poznań 56, Grudzień’ 70, KOR, Solidarność, wydarzenia i grozę Stanu Wojennego, w czasie przynoszącym nadzieję na zmianę wobec pontyfikatu Papieża Polaka – Św. Jana Pawła II, i w końcu prowadzące do niepodległości czasów współczesnych, dramatyczne zmagania o wolną od pozostałości sowieckiego komunizmu, demokratyczną Rzeczpospolitą Polską.

Tradycyjne, polskie melodie jak Rota, Mazurek Dąbrowskiego, Pierwsza brygada, O mój rozmarynie, czy Maryjo, Królowo Polski, jak też piosenki powstańcze i polskie melodie ludowe, korespondują w całym dziele z duchem muzyki Chopina, Paderewskiego, Szymanowskiego czy Lutosławskiego oraz współczesnymi, sonorystycznymi efektami dźwiękowymi, zaś cytaty znanej Papieżowi Polakowi pieśni Barka czy też słynnego hymnu „Żeby Polska Była Polską“ Jana Pietrzaka z Kabaretu Pod Egidą z lat 80-tych wplecione są także w finał dzieła.

Na trzy końcowe utwory albumu „Niezwyciężonym“ składają się nagrania Bogurodzicy, sławnej polskiej pieśni rycerskiej oraz Roty, pochodzące z uroczystej finałowej gali projektu „Rotmistrz Pilecki Bohater Niezwyciężony“, która odbyła się w Pałacu Belwederskim w Warszawie, 19 listopada 2016, zaś akcentem finałowym jest kompozycja na orkiestrę, „8’44 – Elegia Miastu Ruin“, będąca symbolicznym dźwiękiem żałoby dla zniszczonej po Powstaniu Warszawskim hitlerowskim okrucieństwem Warszawy i dla jej bestialsko wymordowanych przez Niemców ofiar, których liczba i sposób, w jaki ginęli do dzisiaj głęboko nas przerażają.

Na sukces przeprowadzonego z wielkim rozmachem projektu „Rotmistrz Pilecki Bohater Niezwyciężony“, przygotowanego przez krakowską fundację „Gdzie“, którego koordynatorem była Małgorzata Kupiszewska, złożyła się praca i zaangażowanie wielu wspaniałych ludzi, opiekuna naukowego całości, dr. hab. Józefa Brynkusa, Posła na Sejm RP z ramienia Kukiz’15, Michała Siwca-Cielebona, który wspaniale czytał miedzy częściami koncertu „Niezwyciężonym“ wszystkie wybrane do mojej muzyki teksty jak i Krzysztofa Sitko, który poświęcił swój czas i energię na promocję i reklamę projektu w polskich mediach, w kraju, i na świecie poprzez portal Pressmania.pl. Koncert w Muzeum Powstania Warszawskiego zaszczycił swoją obecnością prawnuk Rotmistrza Pileckiego – Krzysztof Kosior, zaś gościem honorowym finałowej gali w prezydenckim Pałacu Belwederskim była córka Rotmistrza, Zofia Pilecka-Optułowicz.

Album „Niewzwyciężonym“ jest podobnie jak wydany wraz z projektem „Raport Witolda“ w całości i bezpłatnie udostępniony szerokiej publiczności do wysłuchania ze strony internetowej:

„NIEZWYCIĘŻONYM“

link – http://www.tomasz-trzcinski.info/listenforfree/niezwyciezonym-koncert-w-muzeum-powstania-warszawskiego.html

Serdecznie zapraszam do słuchania muzyki i kłaniam się nisko! – Tomasz Trzciński – Pianista, Kompozytor i Dyrygent

Oto fragment koncertu, Część Vb: Terror i Wiara: Terror

Zachęcamy Państwa serdecznie do rozsyłania, udostępniania i propagowania tej muzyki w sieci internetowej i na portalach społecznościowych.  Możecie Państwo także skopiować poniższy kod html do wstawienia playera z bezpłatną, całą wersją albumu „Niewzwyciężonym“ na każdą, administrowaną przez Was stronę internetową: 

<script src=’http://player.believe.fr/html5player/3614978342306/53f5dde7044c7-350.js’ type=‚text/javascript‘></script>

Niezwyciężonym - Concert of Tomasz Trzciński in The Warsaw Rising Museum, cover

Niezwyciężonym – Tomasz Trzciński w Muzeum Powstania Warszawskiego, cover albumu.