Skuteczność oraz efektywność treningu siłowego uzależniona jest od wielu czynników – jednym z nich jest odpowiednie zabezpieczenie ciała. Bez względu na to, czy jesteś początkującym sportowcem, czy profesjonalistą, powinieneś pamiętać, że bezpieczeństwo to podstawa. Jednym z przyrządów zabezpieczających jest pas kulturystyczny, który nie tylko wspomaga mięśnie brzucha, ale także niweluje ryzyko nadmiernego obciążenia kręgosłupa.

Pas kulturystyczny – w jakim celu je stosować?

Pasy kulturystyczne stosowane są w kulturystyce jako niezbędne przyrządy dla sportowców ćwiczących z dużym obciążeniem, np. sztangami. Stanowią zabezpieczenie przed przepukliną lub urazem pleców czy ich nadmiernym obciążeniem poprzez ustabilizowanie  części lędźwiowo-krzyżowej kręgosłupa i podtrzymaniu mięśni brzucha.

Pasy kulturystyczne idealnie sprawdzą się także u osób trenujących cross-fit lub dwubój, czyli podrzut i rwanie, gdyż nie ograniczają swobody wykonywanych przy ćwiczeniach ruchów (pod warunkiem, że są idealnie dopasowane do sylwetki konkretnej osoby). Stosowane są także przez pracowników magazynów i sortowni, narażonych na przenoszenie ciężkich dostaw.

Zakładając pas, należy pamiętać o tym, by maksymalnie wciągnąć brzuch. Natomiast mając go na sobie, powinniśmy oddychać wyłącznie za pomocą klatki piersiowej, wystrzegając się ćwiczeń siłowych na wydechu. Po odbytym treningu nie wolno zapominać o poluzowaniu pasa lub jego zdjęciu – niezalecane jest używanie go przez długi czas.

Pasy skórzane czy syntetyczne?

Na rynku spotkamy pasy kulturystyczne skórzane, do których produkcji wykorzystuje się skórę bydlęcą lub cielęcą, a także pasy syntetyczne – wykonane głównie z nylonu i neopranu. Pasy skórzane chwalone są z uwagi na większą wytrzymałość i lepszą żywotność, za syntetycznymi przemawia zaś znacznie niższa cena.

Bez względu na zastosowane materiały, wyróżnić możemy pasy zapinane na klamry, rzepy, a także szersze i węższe, zakładane na ubranie lub bezpośrednio na ciało. Wybór uzależniony jest od osobistych preferencji użytkownika. Przy zakupie pasa, powinniśmy sugerować się głównie jego jakością i rozmiarem, gdyż nieodpowiednio dobrany, może odbierać satysfakcję z ćwiczeń.

Pamiętajmy o odpowiedniej eksploatacji i zabezpieczeniu pasa. Po zakończeniu treningu nie odkładajmy go od razu do szafy – jeśli jest mokry, powinniśmy pozostawić go do wyschnięcia w temperaturze pokojowej. Jeśli zauważymy, że pas się wytarł lub materiały, z których został wykonany, straciły swoje właściwości (np. pod wpływem wysokiej temperatury lub detergentów), należy go wymienić.

O tym pamiętaj!

Zbyt długie korzystanie z pasa może doprowadzić do osłabienia mięśni stabilizujących, co przyczynia się do zwiększenia podatności na urazy. Ważne jest, aby obciążenie było duże, ale nie trwało zbyt długo. Im krócej noszony pas – tym lepiej. Źle dobrany może również wbijać się w nasze ciało, powodując podrażnienia skóry, lub wręcz przeciwnie – nie opinać ciała w należytym stopniu.

Istotne jest zatem, aby konstrukcja takiego przyrządu była dopasowana anatomicznie do budowy ciała. Źle dobrany nie będzie spełniał swojej głównej roli. Jeśli pracujesz często z pasem kulturystycznym, włącz do swojego treningu ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha.

Pamiętaj, że pasy kulturystyczne nie są rekomendowane osobom początkującym, rozpoczynającym przygodę z siłowym treningiem – nie pracują one jeszcze z dużymi obciążeniami, więc ich mięśnie stabilizujące nie są odpowiednio wykształcone. Na temat zakupu i doboru  odpowiedniego pasa, warto porozmawiać z pracownikiem siłowni lub doświadczonym kulturystą.

Pasy kulturystyczne na sport-shop.pl